Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Rynek paliw. Konkurenci Orlenu zerkają na aktywa Lotosu

77
Podziel się:

Orlen musi oddać mniejszościowy pakiet akcji gdańskiej rafinerii, blisko 400 stacji benzynowych oraz pięć baz paliw należących do Lotosu. Kto to może kupić?

Orlen musi oddać mniejszościowy pakiet akcji gdańskiej rafinerii, blisko 400 stacji benzynowych
Orlen musi oddać mniejszościowy pakiet akcji gdańskiej rafinerii, blisko 400 stacji benzynowych (Flickr)

Realizacja warunków postawionych przez Komisję Europejską w sprawie przejęcia Lotosu przez Orlen może zmienić układ sił na polskim rynku paliw - pisze portal WysokieNapiecie.pl. Najważniejsze będzie znalezienie potencjalnego partnera do rafinerii w Gdańsku. Na pewno PKN Orlen będzie dążył do tego, by obronić silną pozycję na rynku. Skala wymaganych przez Brukselę ustępstw jest tak duża, że transakcją mocniej zainteresowali się politycy, nie tylko lokalni.

"Rząd podejmując finalną decyzję w sprawie fuzji uczyni to z pełnym przekonaniem, że jest ona dobra dla kraju. Jeśli nie będzie tej pewności nie będzie ona podjęta" - zapewniał na posiedzeniu senackiej komisji gospodarki narodowej i innowacyjności wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas.

Z nieoficjalnych informacji portalu WysokieNapiecie.pl wynika, że głównym przeciwnikiem fuzji na warunkach Brukseli jest w rządzie pełnomocnik ds. infrastruktury energetycznej Piotr Naimski. - Na rządowych komitetach mawia z przekąsem, że "pewna spółka prowadzi własną politykę energetyczną" - relacjonuje nam osoba z rządu. Ale to jedyne, co może zrobić. Pozycja szefa Orlenu w partii jest bardzo mocna.

Rafineria nie dla maluczkich

- Nastąpiło pewne zaskoczenie w branży – powiedział niedawno podczas konferencji wynikowej Adam Sikorski, prezes Unimotu. Spółka zarządza siecią 51 franczyzowych stacji paliw Avia. Jak wyjaśnił Sikorski, zaskoczeniem są środki zaradcze, które przedstawiła Komisja Europejska. Szczególnie chodzi o sprzedaż udziałów w rafinerii.

Orlen ma sprzedać "niezależnemu podmiotowi" 30 proc. udziału w gdańskiej rafinerii Lotosu, zawrzeć z nim umowę odbioru produktów, w tym paliw, zagwarantować odpowiedni dostęp do magazynów i logistyki. Kupujący rafinerię miałby też dostać dostęp do Naftoportu, w celu eksportu paliwa lotniczego oraz dostęp do baz w krakowskiej Olszanicy i warszawskiej bazie na lotnisku Chopina. Ten sam podmiot miałby kupić hurt paliw Lotosu (spółka Lotos Paliwa) oraz ma mieć możliwość kupna Lotosu Biopaliwa i części spółki Orlen KolTrans.

Zobacz także: Obejrzyj: Upaństwowienie biznesu. "Zapędy z ubiegłego wieku, etatyzm"

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek sygnalizuje, że priorytetem jest dla spółki wymiana aktywów. - Orlen będzie robił wszystko, by uzyskać podobny udział gdzieś w rafinerii - ocenił Adam Sikorski. Najczęściej mówi się w tym kontekście o węgierskim koncernie MOL. Spółka nie chciała tego skomentować w odpowiedzi na zapytanie portalu WysokieNapiecie.pl. Podobnie komentarza odmówił Shell.

Magdalena Skłodowska, Rafał Zasuń, WysokieNapiecie.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(77)
WYRÓŻNIONE
wojtek
4 lata temu
Czy warunki postawione przez UE są korzystne ? może lepszym rozwiązaniem jest po staremu , daleko posunięta wspólpraca
RyszardM
4 lata temu
Po pewnym czasie obudzimy się z ręką w nocniku. Kto wowczas poniesie odpowiedzialność. Obajtek chyba nie bo to wykonawca woli rządu.
zbych
4 lata temu
Następna klęska gospodarcza
NAJNOWSZE KOMENTARZE (77)
Zbin
4 lata temu
Takie warunki łączenia to sprzedaż majątku firmy która znosi złote jajka i jest strategiczną za darmo .To KPINA UE z nas a MOL to Rosja nie zapominajcie
Gratulator
4 lata temu
Po fuzji będziemy mieli mniej niż przed fuzją . To faktycznie wybitne strategiczne rozwiązanie A do tego sprzedać to jako sukces ciemnocie narodu to mistrzostwo świata.
bvb
4 lata temu
To teraz nawet Węgrzy będą nas doić. No to wstaliśmy z kolan.
agelod 56
4 lata temu
Zdrada interesów Polski.
JRN
4 lata temu
Toż to rozbiór i Targowica.
...
Następna strona