Prace rozpoczął Parlamentarny Zespół ds. Zbadania Afery Zbożowo-Drobiowej. Na obradach w ubiegłym tygodniu przemiał Rafał Mładanowicz, rolnik i działacz samorządowy, były pełnomocnik ministra rolnictwa ds. rozwoju współpracy z Ukrainą. Podał on, że na początku lipca 2022 r., rząd zdecydował, że w Porcie Gdańsk powstanie terminal do przesyłu ukraińskiego ziarna.
– To jest największa lokalizacja. 30 hektarów w bezpośrednim sąsiedztwie z gdańskim terminalem, głębokość zanurzenia statków to 14,5 m – wymieniał Mładanowicz.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Terminal na przesył zboża
Jak się okazało, realizacja inwestycji utknęła w miejscu. – Z tego, co wiem, nic się w tej sprawie nie wydarzyło – przyznał Mładanowicz. Jak pisaliśmy w money.pl, to samo dotyczyło też innych portów, które były wówczas przymierzane do roli punktów eksportowych. Z wyliczeń byłego pełnomocnika ministra rolnictwa wynikało, że gdyby przeprowadzono ten proces, moglibyśmy oczekiwać dużo sprawniejszego procesu eksportu nadwyżki zboża z Polski.
Poprosiliśmy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi o stanowisko w tej sprawie.
– Blokada ukraińskich portów nad Morzem Czarnym przez Rosję, a w późniejszym czasie ograniczone możliwości wywozu przez nie zboża spowodowały konieczność zwiększenia eksportu przez Polskę. Przedstawiciele Komisji Europejskiej obiecali jeszcze w maju 2022 roku wsparcie w budowie tzw. korytarzy solidarnościowych. Prezydent Joe Biden zapowiedział budowę silosów zbożowych – poinformowała nas Małgorzata Książyk, zastępca dyrektora departamentu komunikacji i promocji w resorcie rolnictwa.
"Nic nie wyszło"
Jak dodała przedstawicielka MRiRW, poszukując dróg intensyfikowania tranzytu produktów rolnych, rozpatrywane były różne możliwości, w tym kwestie pirsów (budowla w formie sztuczne półwyspu - przyp. red.) zbożowych w portach, jak i rurociągów.
– Niestety ze wspomnianych wcześniej deklaracji w ostateczności nic nie wyszło. Nie otrzymaliśmy żadnego wsparcia w zakresie zwiększenia zdolności przeładunkowych, jak i magazynowych. Należy zwrócić uwagę, że budowa portów jest przedsięwzięciem skomplikowanym, które wymaga zaangażowania kilku resortów, jak również podmiotów prywatnych. Prowadzone są intensywne prace i rozpatrywane różne warianty rozwiązań, aby wybrać najlepszą do realizacji opcję – przekazała money.pl Książyk.