Wartość usług branży ochroniarskiej to 12-14 mld zł rocznie. Działa w niej około 2,5 tys. firm, a zatrudnienie sięga ponad 250 tys. osób. Ogłoszona w połowie sierpnia decyzja rządu o kolejnej podwyżce płacy minimalnej, może uderzyć właśnie w ten sektor gospodarki.
Przypomnijmy, że z początkiem 2024 r. pensja minimalna wzrośnie do 4242 zł brutto, a stawka godzinowa wyniesie 27,7 zł brutto. Od lipca najniższa krajowa podskoczy do 4300 zł brutto, a stawka godzinowa do 28,1 zł brutto.
Która organizacja gospodarcza zniesie bez wstrząsów i to w warunkach recesji tak hojny prezent rządu, jak ten arbitralnie nałożony na barki przedsiębiorców? – pyta retorycznie Sławomir Wagner, prezes firmy Monitoring.pl, w rozmowie z "Rz".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nadchodzi kryzys w ochronie. Najbardziej dotknie małe firmy
Wagner ostrzega, że rosnące stawki najniższej krajowej i minimalnej stawki godzinowej wystawią na ciężką próbę rentowność usług ochroniarskich. Jego zdaniem już teraz lokalne firmy, pilnujące osiedli, tną zatrudnienie. Szacuje, że zarządcy nieruchomości zlikwidują co czwarty posterunek ochrony w najbliższych miesiącach. W ciągu dwóch lat zniknąć może 15 proc. firm ochroniarskich nastawionych wyłącznie na ochronę fizyczną.
Trzeba się liczyć z tym, że wskutek wymuszonego przez kontrahentów ograniczania stanowisk i godzin ochrony, firmy będą ciąć zatrudnienie. Fala redukcji może spowodować odejście nawet 20–40 proc. pracowników ochrony - dodaje Wagner.
Inni przedstawiciele branży twierdzą, że może być jeszcze gorzej. - W przypadku najmniejszych spółek to prognozy zdecydowanie niedoszacowane - twierdzi Jakub Dzik, prezes Grupy Impel,
Państwowym urzędnikom i politykom wydaje się, że podpisem pod regulacją, dekretując płacowe podwyżki, da się kształtować społeczny ład i gospodarczą rzeczywistość. Ale to naiwność i podejście niebiorące pod uwagę głosu przedsiębiorców - ocenia Dzik.
Prezes Impela dodaje, że spiętrzenie podwyżek w ciągu ostatnich lat, także w przyszłym roku, oznacza konieczność renegocjacji setek umów z klientami, których rezultat wcale nie jest przesądzony. - Zafundowano nam niepewność w biznesie i nieuchronne wielomiesięczne turbulencje - podkreśla w rozmowie z dziennikiem.