Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

PiS szykował nowy przekop i dużą inwestycję w Świnoujściu. Rząd zabiera głos

247
Podziel się:

Nowy rząd nie rezygnuje z rozbudowy portu w Świnoujściu, która ma zapewnić możliwość rozładunku kontenerów. Poinformował o tym wiceminister infrastruktury, który zapewnił, że resort działa w tej sprawie. Wygląda na to, że nie zatrzymują inwestycji ani protesty społeczne, ani sprzeciw Niemców.

PiS szykował nowy przekop i dużą inwestycję w Świnoujściu. Rząd zabiera głos
- Pogłębienie kanału żeglugowego jest niezbędne - przyznaje wiceminister w rządzie Donalda Tuska (East News, Arkadiusz Marchewka, Eryk Stawinski, Reporter, X)

O sprawie pisze "Puls Biznesu", który przypomina, że obecny rząd zapowiedział audyt wielu inwestycji infrastrukturalnych, które mają strategiczny charakter dla Polski. Taki los spotkał m.in. Centralny Port Komunikacyjny (CPK).

Szansa dla portu w Świnoujściu

Pojawiły się obawy, że rząd może nieprzychylnie patrzeć na rozbudowę Świnoujścia ze względu na protesty wielu społeczności. Wątpliwości do inwestycji zgłosili m.in. niemieccy samorządowcy i politycy, mieszkańcy Świnoujścia czy ekolodzy. Rząd wysłał jednak jasny sygnał: "działamy".

Nowe inwestycje to wielka szansa na rozwój. Jedną z nich jest budowa portu kontenerowego w Świnoujściu, do którego będą mogły zawijać statki o długości do 400 metrów. Aby tak się stało, niezbędne jest pogłębienie kanału żeglugowego o długości 70 km do głębokości 17 metrów. Działamy! – napisał na serwisie X Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Pierwsza elektrownia atomowa w Polsce. "Będzie miała chłodzenie prosto z morza"

To znacząca inwestycja. W tym momencie porty Szczecin-Świnoujście nie obsługują dużych jednostek transoceanicznych. Port w Świnoujściu to mniejszy port - współpracuje z większymi, do których docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych.

Po przekopaniu terenu portu i wytyczeniu nowego toru podejściowego Świnoujście będzie mogło przyjmować statki oceaniczne pływające na trasach międzykontynentalnych.

W odpowiedzi, którą "PB" otrzymał od Ministerstwa Infrastruktury, czytamy, że rozbudowa portu jest zapewniona "na mocy planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej", który przyjął jeszcze poprzedni rząd.

Na terminalu zostaną zastosowane nowoczesne niskoemisyjne technologie przeładunkowe. Przyjęto założenie, że sprzęt przeładunkowy powinien się charakteryzować możliwie najniższym poziomem emisji zanieczyszczeń, pyłów, gazów do atmosfery oraz hałasu. Terminal będzie wyposażony w źródło energii dla zasilania statków podczas postoju w porcie, tak aby jednostki obsługiwane na terminalu nie używały w tym czasie własnych generatorów – informuje resort w odpowiedzi na pytania "PB".

Kto sfinansuje rozbudowę?

Dziennik podkreśla, że za budowę hubu finansowo będzie odpowiedzialny inwestor prywatny, który w zamian będzie go dzierżawić przez trzy dekady. Wstępną umowę podpisano z belgijską firmą DEME oraz katarskim QTerminals.

Inwestycję w infrastrukturę zapewniającą dostęp do terminala sfinansują natomiast Skarb Państwa i Unia Europejska. Jej wartość to 10,26 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(247)
WYRÓŻNIONE
Jantek
11 miesięcy temu
Czy niemcy brali bod uwagę protesty krajów Bałtyckich ja wynegocjowali z ruskim budowę rury gazowej ?????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dora
11 miesięcy temu
Niemcom szkodzi
Polak
11 miesięcy temu
Nie zrezygnuje ale odłoży na czas odległy jak elektrownie atomową za którą Grad dostawał bodajże wtedy ponad sto tysięcy złotych za miesiąc nic nie robiąc w tej sprawie. W takie bzdurne zapowiedzi uwierzą tylko lemingi czyli wyborcy PO z małym IQ.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (247)
Andrzej
10 miesięcy temu
Tyfus i jego POlitycy nie mają żadnego planu rozwoju gospodarczego Polski, oni jedyne co potrafią to likwidować i sprzedawać. Zachowują się jak dywersanci, a nie jak gospodarze. Proszę się zastanowić co oni zbudowali, proszę podać choć jedną inwestycję. V kolumna? Oni przyczynili się, tylko do rozwoju, ale związków partnerskich. Walka tylko o stanowiska i wyrzuca się ludzi, którzy doprowadzili firmy do rozwoju i podreperowali budżet państwa i znowu będzie ,,pieniędzy nie ma, i nie będzie”!
Portowiec
10 miesięcy temu
Marchewka rozmachem przebija Gróbarczyka. Ciekawe co zrobi Tusk, gdy się zorientuje, że to wałek 4X większy niż przekop Mierzei.
Przekora
10 miesięcy temu
kolejna częściowa kolonizacja Polski tym razem przez Belgów
czyli
10 miesięcy temu
oni mogą podpisać z zagranicznymi no ładnie
bolo
10 miesięcy temu
ciagle tylko tusk tusk przeciez rzadzi rzad a nie jedna osoba ! co za ciemnota
...
Następna strona