Pod koniec sierpnia 2024 roku poseł Rafał Komarewicz z Polski 2050 skierował do ministra infrastruktury interpelację dotyczącą wsparcia finansowego budowy metra w Krakowie. Parlamentarzysta powołał się na wcześniejsze zapewnienia premiera Donalda Tuska, który na początku roku podczas wizyty w Krakowie miał zadeklarować, że "Rada Ministrów zapewni wsparcie finansowe państwa dla przedsięwzięcia budowy metra w Krakowie".
W swojej interpelacji poseł Komarewicz przypomniał, że "28 sierpnia 2024 r. odbyła się VIII sesja Rady Miasta Krakowa, na której pan prezydent Aleksander Miszalski oraz zastępca prezydenta pan Stanisław Mazur przedstawili wstępne założenia i harmonogram działań zmierzających do budowy metra". Zgodnie z przedstawionym harmonogramem, do końca 2025 roku mają zostać wyłonieni wykonawcy, z którymi zostaną podpisane umowy na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji realizacyjnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Koszt inwestycji i brak zabezpieczonych środków
Poseł Komarewicz w interpelacji podał, że "koszt pierwszego etapu inwestycji, a więc tzw. centralnego odcinka, ma kosztować 13,5 miliarda złotych". W związku z tym parlamentarzysta zapytał o wysokość środków zabezpieczonych na wsparcie inwestycji budowy metra w Krakowie w projekcie ustawy budżetowej na 2025 rok oraz o plany przeznaczenia środków na ten cel w kolejnych latach budżetowych.
W odpowiedzi na interpelację, którą w imieniu Ministra Infrastruktury podpisał Podsekretarz Stanu Piotr Malepszak, czytamy, że "dotychczas Wojewoda Małopolski nie wystąpił do Ministra Finansów o środki na budowę metra w Krakowie". Resort infrastruktury wyjaśnił, że dofinansowanie zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego ze środków krajowych budżetu państwa odbywa się na wniosek właściwego dysponenta części budżetowej, w tym przypadku Wojewody Małopolskiego.
Ministerstwo Infrastruktury w swojej odpowiedzi podkreśliło, że "Minister Finansów nie ma prawnych możliwości bezpośredniego przekazania środków poszczególnym podmiotom (w tym JST)". Zaznaczono, że to "dysponent części budżetowej właściwy jest do wstępnego rozpatrzenia wniosku w kontekście uzasadnienia zgłoszonego zapotrzebowania na środki budżetowe, jak również pod względem spełnienia wymogów formalnoprawnych w zakresie możliwości dofinansowania danego przedsięwzięcia i jego montażu finansowego".
Brak możliwości finansowania z istniejących funduszy
W odpowiedzi na interpelację resort infrastruktury wymienił również istniejące instrumenty finansowe skierowane do jednostek samorządu terytorialnego, zaznaczając jednocześnie, że żaden z nich nie przewiduje finansowania budowy metra w Krakowie. Wśród wymienionych instrumentów znalazły się między innymi: Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Fundusz Kolejowy, rezerwa subwencji ogólnej oraz środki na przedsięwzięcia infrastrukturalne związane z III Igrzyskami Europejskimi w 2023 roku.
Ministerstwo Infrastruktury w swojej odpowiedzi nie odniosło się bezpośrednio do wcześniejszych deklaracji premiera Donalda Tuska dotyczących wsparcia finansowego dla budowy metra w Krakowie. Odpowiedź resortu sugeruje, że na ten moment nie ma konkretnych planów finansowania tej inwestycji ze środków budżetu państwa, a ewentualne wsparcie będzie uzależnione od inicjatywy Wojewody Małopolskiego i decyzji Ministra Finansów.
Credit Agricole pisze z kolei o "słodko-gorzkich" danych. "Zgodnie z danymi GUS produkcja sprzedana przemysłu w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zmniejszyła się we wrześniu o 0,3 proc. r/r wobec spadku o 1,2 proc. w sierpniu (rewizja w górę z -1,5 proc.), kształtując się poniżej naszej prognozy (+0,5 proc.) i konsensusu rynkowego (+0,2 proc.)" - piszą eksperci.
"Istotnym czynnikiem oddziałującym w kierunku zwiększenia dynamiki produkcji przemysłowej pomiędzy sierpniem i wrześniem, był efekt statystyczny w postaci korzystnej różnicy w liczbie dni roboczych (we wrześniu 2024 r. liczba dni roboczych była taka sama jak we wrześniu 2023 r., podczas gdy w sierpniu br. liczba ta była o 1 dzień
niższa niż przed rokiem). Po oczyszczeniu z wpływu czynników sezonowych produkcja przemysłowa zmniejszyła się we wrześniu o 0,2 proc. m/m. Tym samym odnotowaliśmy już trzy miesiące z rzędu spadku produkcji (łącznie o 1,2 proc.)" - czytamy w komentarzu.