W poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej. Wartość kontraktu to 180 mln zł, o czym poinformował resort infrastruktury.
To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii "Podłęże – Piekiełko" i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Obejmuje on prace przygotowawcze. Wśród nich m.in. dokumentacja projektowa czy wykup gruntów oraz przygotowanie materiałów, niezbędnych do ogłoszenia przetargów na prace budowlane.
- Zawarta dzisiaj umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu – powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel. - Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów.
Zmodernizowana zostanie również 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem.
- Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat - dodawał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Budowa nowego połączenia kolejowego da kierowcom alternatywę dla wiecznie zatłoczonej zakopianki. Oprócz istniejącego połączenia Kraków-Zakopane przez Suchą Beskidzką, pojawi się bowiem kolejne - właśnie przez Podłęże i Chabówkę.
"Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h" - chwali się resort infrastruktury.
Trzeci, ostatni etap inwestycji, ma się zakończyć w 2027 roku.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl