Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|
aktualizacja

Rządowy program wspierania PKS-ów nie pomógł. Częstochowski przewoźnik w trakcie likwidacji

61
Podziel się:

Z końcem czerwca zniknie PKS Częstochowa – przewoźnik, który dowoził pasażerów na trasach w powiecie częstochowskim i sąsiednich. Lokalni samorządowcy apelują do ministra aktywów państwowych Jacka Sasina, by pomógł utrzymać spółkę.

Jeszcze kilkanaście lat temu PKS-y jeździły po całej Polsce. Dziś znikają jeden po drugim
Jeszcze kilkanaście lat temu PKS-y jeździły po całej Polsce. Dziś znikają jeden po drugim

W zeszłym roku PKS Częstochowa miał zezwolenie na obsługę 33 stałych połączeń. Na początku lipca żaden autobus ma już nie wyjechać w trasę.

"Dzisiaj firma jest w trakcie likwidacji i z końcem czerwca zaprzestanie prowadzenia działalności, co oznacza znaczne problemy komunikacyjne dla bardzo wielu osób, które nie mogą korzystać z innych form transportu" – napisali w liście do mediów lokalni samorządowcy, którzy chcieliby, aby sprawie przyjrzał się osobiście minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Informuje o tym PAP.

Oceniają, że zakończenie działalności PKS Częstochowa oznacza odcięcie tego miasta od regionu, co jest niezrozumiałe biorąc pod uwagę, że lokalny samorząd zainwestował w rozbudowę węzłów przesiadkowych, obejmujących także część infrastruktury komunikacji autobusowej.

Zobacz także: Obejrzyj: Dramat pracowników PKS Krosno i wyborcze obietnice Beaty Szydło

"Zwracamy się z w wnioskiem do pana premiera o konkretną pomoc dla PKS Częstochowa. Nasz lokalny przewoźnik powinien nadal realizować swoją misję transportową dla Częstochowy i regionu. Niewyobrażalne dla częstochowian jest to, że możemy zostać wykluczeni komunikacyjnie, mając na uwadze zapewnienia Rządu RP o potrzebie odbudowy PKS w całej Polsce i zapewnienia połączeń komunikacyjnych dla mieszkańców" - napisali radni "Wspólnie dla Częstochowy".

Rzeczywiście, w 2019 r. PiS zainaugurował program wsparcia lokalnych PKS-ów. Jak dotąd nie pomógł jednak firmom przewozowym, których koszty działalności rosną, a wpływy z biletów systematycznie spadają. Jednym z powodów braku sukcesu programu są warunki, które trudno spełnić wielu przedsiębiorstwom. Na początku tego roku pisaliśmy, że w 2020 r. z puli 800 mln zł oferowanej samorządom przez Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, samorządy wykorzystają ok. 60 mln zł. Dla porównania w 2019 r. z 300 mln zł wykorzystano z niego zaledwie 18 mln zł. O błędach programu piszemy więcej w tym tekście.

Zresztą PKS Częstochowa też nie załapał się na pieniądze z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Z dopłat z funduszu skorzystał m.in. powiat kłobucki, zlecając PKS Częstochowa kursy.

Jak wylicza PAP, likwidacja częstochowskiego przewoźnika wpisuje się w obserwowany od pewnego czasu na Śląsku trend. W 2006 r. upadło PKS Będzin, w 2013 r. przestało wozić pasażerów PKS Katowice, w 2015 r. przestało działać PKS Rybnik, a w lutym 2018 r. zakończyło działalność przewozową PKS Lubliniec. PKS Gliwice po przejęciu przez PKS Żary funkcjonowało pod inną nazwą - ostatnie kursy w regionie zawiesiło we wrześniu ub. roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(61)
WYRÓŻNIONE
fdgdf
4 lata temu
Wszystko za co zabiera sie PiS upada wiec nie jestem zdziwiony. Dodam tylko ze prezes obiecywal 1,5 mld na PKSy, a jak zwykle wyszlo polowa mniej, z czego tylko kilka % wykorzystanych. Ciekawe gdzie reszta tych pieniedzy?
Pilgrim
4 lata temu
Jak mieli wyjść na swoje skoro do Częstochowy ludzie najczęściej pieszo chodzą?
ronin
4 lata temu
A kto niby ma jeździć tymi Pekaesami skoro ludzie mają w domach są po trzy auta ? Powietrza wozić nikomu się nie opłaca.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (61)
mat
4 lata temu
proszę państwa te upadki PKS-ów to ani wina PIS ani PO ani żadnej innej partii ,takie są realia ekonomiczne ,obserwuję autobusy PKS w mazowieckim ,wożą powietrze ,jedzie dwie trzy osoby a w szczycie dziesięć więc gdzie tu mowa o czyjejś winie
Xyz
4 lata temu
To nie wina rzadu ale prezesa PKS, jak zarzadzal firma taki jest jej stan a raczej byl-milionowe zaleglosci w ZUSie itd.
mało czasu-
4 lata temu
Za co zabierze się PIS to wszystko spieprzy, ale po co w Częstochowie PKS jak tam ludzie chodzą na kolanach.Najbardziej cieszą się producenci rowerów ponieważ mieszkańcy wiosek i małych miejscowości masowo będą kupować rowery żaby dojechać do sklepów i urzędów jak PIS powoli będzie likwidował wszędzie PKS. W PIS to jest tak ,jak coś politycy i Duduś mówi że wprowadzą to znaczy że wyprowadzą.Mieszkańcy wiosek jak chcecie jeździć PKS to głosujcie na Trzaskowskiego,a jeżeli chcecie jeździć rowerami albo chodzić pieszo to głosujcie na Dudę.
aaaaa
4 lata temu
Przecież gdyby wożenie powietrza się opłacało to już dawno jeździło by tam tyle prywatnych autobusów że były by korki do przystanków. Ludzie mało korzystają z takich autobusów a dla 5 osób na cały dzień to bez sensu jest to utrzymywać, ale PIS ze swoich nie będzie płacił więc co im zależy.
adfb
4 lata temu
a niby dlaczego ma dotowac?? jak nie daje rady niech zamknie biznes! PRZECIEZ TO SLOWA PREZESA!! mnie nikt nie dotgowal i splajtowalem i zostawilem 20osob na bruku..
...
Następna strona