Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|

Są nowe dane z polskich sklepów. Słodko-gorzki odczyt

6
Podziel się:

Sprzedaż detaliczna w Polsce w listopadzie 2024 roku wzrosła o 3,1 proc. w ujęciu rocznym, podczas gdy rok wcześniej notowano spadek o 0,3 proc. W porównaniu z październikiem 2024 roku odnotowano jednak spadek o 1,2 proc.

Są nowe dane z polskich sklepów. Słodko-gorzki odczyt
Są nowe dane ze sklepów (GETTY, NurPhoto)

W okresie styczeń-listopad 2024 roku sprzedaż zwiększyła się o 2,7 proc. rok do roku, co kontrastuje ze spadkiem o 2,4 proc. w analogicznym okresie 2023 roku - wynika z piątkowego komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego.

Dynamiczny rozwój branży motoryzacyjnej

W listopadzie 2024 roku największy wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych odnotowały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami - aż o 28,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Znaczący wzrost zanotowała również kategoria "pozostałe" - o 14,8 proc. oraz farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny - o 7,2 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Romanowski posłem "na emigracji"? Padły mocne słowa

Sektor paliwowy również zanotował dodatnią dynamikę - sprzedaż paliw stałych, ciekłych i gazowych wzrosła o 4,1 proc. rok do roku. Jednocześnie w grupie o największym udziale w całkowitej sprzedaży detalicznej - żywność, napoje i wyroby tytoniowe - zaobserwowano nieznaczny spadek o 0,2 proc.

Zmiana trendów w handlu internetowym

W listopadzie 2024 roku wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących spadła o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Udział handlu internetowego w całkowitej sprzedaży detalicznej zmniejszył się z 11,7 proc. do 10,7 proc.

W kategorii prasa i książki udział sprzedaży internetowej spadł z 30,9 proc. do 27,5 proc. Odwrotną tendencję zaobserwowano w branży tekstylnej, gdzie udział e-commerce wzrósł z 24,5 proc. do 27,3 proc. Również w segmencie meble, RTV i AGD odnotowano wzrost udziału sprzedaży internetowej - z 20,8 proc. do 21,3 proc.

Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2024 roku była o 1 proc. wyższa niż w październiku tego samego roku. Dane te wskazują na stabilny trend wzrostowy w handlu detalicznym, mimo pewnych wahań w poszczególnych kategoriach produktowych.

Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych zatrudniających powyżej 9 osób. Grupowania dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007, przy czym zmiany w dynamice sprzedaży w poszczególnych grupach mogą wynikać również ze zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Obserwator
15 godz. temu
Oczywiście że sprzedaż wzrosła. Sam fakt że baby mają 800 a nie 500 do wydania. Do tego podwyżki najniższej krajowej dwa razy w roku
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
edc
20 godz. temu
czyli sprzedaz rosnie kiedy spada
Drwal
15 godz. temu
Napiszcie jak faktycznie zdrożała żywność! Nawet w dyskontach przy tych pseudo-wojenkach cenowych jest zwyczajnie co raz drożej na wszyskim. Podstawowe jedzenie drożeje spokojnie 10-20% w skali każdego miesiąca. Idzie bieda.
Handel
23 godz. temu
Brak finansów i pustki w portalu I to przed Świętami każdymi.. Wypłat nie ma na czas .. Zakupów nie będzie ..na nic wasze ..Marketingowe chwyty ..aby złapać klienta.. Po zdrawiam serdecznie wszystkich zainteresowanych
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
Drwal
15 godz. temu
Napiszcie jak faktycznie zdrożała żywność! Nawet w dyskontach przy tych pseudo-wojenkach cenowych jest zwyczajnie co raz drożej na wszyskim. Podstawowe jedzenie drożeje spokojnie 10-20% w skali każdego miesiąca. Idzie bieda.
Miszcz
15 godz. temu
Polacy będą mieć więcej pieniędzy, ceny będą niskie, wszystkim będzie się żyło lepiej, my wiemy jak to zrobić. I zrobili.
Maturzysta
15 godz. temu
Reżim nie ogarnia gospodarki. Czas kopa blisko.
Obserwator
15 godz. temu
Oczywiście że sprzedaż wzrosła. Sam fakt że baby mają 800 a nie 500 do wydania. Do tego podwyżki najniższej krajowej dwa razy w roku
edc
20 godz. temu
czyli sprzedaz rosnie kiedy spada