W okresie styczeń-listopad 2024 roku sprzedaż zwiększyła się o 2,7 proc. rok do roku, co kontrastuje ze spadkiem o 2,4 proc. w analogicznym okresie 2023 roku - wynika z piątkowego komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego.
Dynamiczny rozwój branży motoryzacyjnej
W listopadzie 2024 roku największy wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych odnotowały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami - aż o 28,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Znaczący wzrost zanotowała również kategoria "pozostałe" - o 14,8 proc. oraz farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny - o 7,2 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sektor paliwowy również zanotował dodatnią dynamikę - sprzedaż paliw stałych, ciekłych i gazowych wzrosła o 4,1 proc. rok do roku. Jednocześnie w grupie o największym udziale w całkowitej sprzedaży detalicznej - żywność, napoje i wyroby tytoniowe - zaobserwowano nieznaczny spadek o 0,2 proc.
Zmiana trendów w handlu internetowym
W listopadzie 2024 roku wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących spadła o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Udział handlu internetowego w całkowitej sprzedaży detalicznej zmniejszył się z 11,7 proc. do 10,7 proc.
W kategorii prasa i książki udział sprzedaży internetowej spadł z 30,9 proc. do 27,5 proc. Odwrotną tendencję zaobserwowano w branży tekstylnej, gdzie udział e-commerce wzrósł z 24,5 proc. do 27,3 proc. Również w segmencie meble, RTV i AGD odnotowano wzrost udziału sprzedaży internetowej - z 20,8 proc. do 21,3 proc.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników sezonowych sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2024 roku była o 1 proc. wyższa niż w październiku tego samego roku. Dane te wskazują na stabilny trend wzrostowy w handlu detalicznym, mimo pewnych wahań w poszczególnych kategoriach produktowych.
Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych zatrudniających powyżej 9 osób. Grupowania dokonano na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności 2007, przy czym zmiany w dynamice sprzedaży w poszczególnych grupach mogą wynikać również ze zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwach.