Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|
aktualizacja

Są przeciążone, niszczą drogi. TIR-y poza kontrolą

31
Podziel się:

Przeciążone ciężarówki są zmorą polskich dróg. Powodują kosztowne zniszczenia, a kontrola samego przeciążenia nie działa tak, jak powinna.

Są przeciążone, niszczą drogi. TIR-y poza kontrolą
Przeciążone TIR-y na polskich drogach. Badanie NIK wykazało błędy w kontroli (money, Rafał Parczewski)

Jak informuje Najwyższa Izba Kontroli, z badań przeprowadzonych przez Politechnikę Gdańską wynika, że pojazdy przeciążone poruszające się po drogach stanowią od 14 do 23 proc. pojazdów ogółem (w zależności od drogi). Jednocześnie przeładowane pojazdy ciężarowe powodują od 35 do 70 proc. szkód konstrukcji nawierzchni dróg.

Jak czytamy w raporcie, w efekcie następuje osłabienie struktury nawierzchni, a także powstają ubytki, wyboje oraz koleiny. Niszczona jest także infrastruktura podziemna: sieć wodociągowo-kanalizacyjna, elektryczna, światłowodowa, a także inne obiekty. Z kolei remonty uszkodzonych nawierzchni dróg są pracochłonne i bardzo kosztowne.

NIK sprawdziła czy organy administracji publicznej skutecznie eliminują ruch pojazdów przeciążonych na obszarach zurbanizowanych. Z ustaleń wynika, że brakuje odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiłaby prowadzenie kontroli. Odnotowano również błędy w rejestrowaniu danych.

Zobacz także: Puste stoliki, długi, prośby o pomoc. "Liczmy, że szczepionki zmienią sytuację"

Jak podaje NIK, Inspekcja Transportu Drogowego nie wypracowała rozwiązań w zakresie eliminacji z ruchu pojazdów przeciążonych na terenie kontrolowanych miast.

Ponadto większość kontroli prowadzonych przez ITD - dla osiągnięcia wymaganych wskaźników i z wygody - była prowadzona poza granicami dużych miast, a w samych miastach przeprowadzano je bardzo rzadko.

Co więcej, miejsca ważenia zlokalizowano w znacznej odległości od miejsc preselekcji przejeżdżających pojazdów, co umożliwiało kierowcom zjazd z trasy i uniknięcie kontroli.

NIK przeprowadziła kontrolę w: Białymstoku, Częstochowie, Gdańsku, Jaworznie, Kielcach, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu oraz doraźną kontrolę w Bydgoszczy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(31)
WYRÓŻNIONE
juw
4 lata temu
A te generały z Inspekcji Transportu Drogowego co zrobiły przez tyle lat oprócz pokazywania się w generalskich czapkach i galowych ubrankach. Czy tego towarzystwa nie powinno się rozpędzić i zorganizować od początku ale tym razem solidnie i z przemyśleniem?
Andrzej O
4 lata temu
Przewozy tranzytowe powinny odbywać się koleją np. systemem ruchomej drogi. Wiadomo od dawna, że przeładowani najczęściej są Rosjanie i Litwini. Dlaczego takiego rozwiązania się nie wprowadzi wiadomo..., trudno by się przemycało to i owo.
pol
4 lata temu
raz policjant zatrzymal samochod osobow ktory ciagna przyczepke oladownosci 250 kg a wtedy wazyla 315 kg powiedzial ze przez takich jak on niszcza sie drogi idal mu mandat 500 zl
NAJNOWSZE KOMENTARZE (31)
Tex
4 lata temu
Powiedzcie dlaczego nie ma wag automatycznych przy wyjazdach z portów kontenerowych w Gdyni i Gdańsku? Zdezelowane ciągniki które nie powinny przejść badań to inna sprawa. Nikomu na tym nie zależy, kolesiostwo po prostu, tatkie państwo mamy...
wwww
4 lata temu
bzdura totalna nie ma zadnego interesu przewoznik by przeladowywac tira ma placone za fract nie za tonaz niewiem komu zalezy na tej kolejnej sciemie
kontroli zero
4 lata temu
wielkie ciężarówki obładowane drewnem z wyrębu lasów niszczą wiejskie gminne oraz powiatowe drogi albowiem prawie każde auto jest przeładowane.
gość
4 lata temu
Na Połczyńskiej w Warszawie jest waga. Prawie nigdy ITD nie używa jej do kontroli
Uhuh
4 lata temu
Więcej Ukraińców na drogach a będzie bezpieczniej
...
Następna strona