Jakie są koszty ładowania samochodu elektrycznego?
Samochody elektryczne miały być odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata, gdzie należy uczynić wszystko, by chronić środowisko naturalne. Dwutlenek węgla i szkodliwe substancje chemiczne emitowane przez samochody z silnikami spalinowymi przyczyniają się wydatnie do powiększania dziury ozonowej. Dlatego inwestycje w ekologiczną motoryzację i rozwój samochodów elektrycznych miał być przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.
Ceny paliw również przyczyniły się do tego, że szerokie grono kierowców przychylnie zaczęło spoglądać w kierunku samochodów hybrydowych i może przede wszystkim aut elektrycznych. Problem w tym, że również ceny energii elektrycznej niezbędnej do zasilania elektryków poszły diametralnie do góry.
Ile kosztuje zasilanie aut elektrycznych? Koszty ładowania nie są rozliczane na takich samych zasadach jak tankowanie samochodu benzyną, dieslem czy gazem LPG. Nie płacisz stałej ceny, ale koszty rozliczane są na zasadach zależnych od tego, czy jesteś związany z operatorem danej ładowarki umową czy płacisz abonament albo czy korzystasz ze swojej macierzystej sieci ładowania.
Ceny ładowania samochodów elektrycznych zależne są również od indywidualnej polityki cenowej prowadzonej przez operatora ładowarek. Poniżej ceny w podziale na rodzaj ładowania:
- Sieć GreenWay:
- Ładowanie AC – od 1,02 do 1,49 zł za 1 kWh, w zależności od tego, czy kierowca ma abonament, czy stosuje ładowanie jednorazowe.
- Ładowanie DC do 100 kW – od 1,37 zł do 2,47 zł za 1 kWh.
- Ładowanie DC powyżej 100 kW – od 1,58 zł do 2,73 zł za 1 kWh.
- Orlen Charge:
- Ładowanie AC – moc 22 kW, cena 1,22 zł/kWh.
- Ładowanie prądem stałym DC – moc 50 kW, cena 1,70 zł/kWh.
- Szybkie ładowanie DC – moc 100/150 kW, cena 2,04 zł/kWh.
- Lotos – 59 zł za sesję ładowania, bez względu na czas i ilość pobranej energii.
W domowym zaciszu również można naładować do pełna swój samochód elektryczny. Biorąc pod uwagę ceny energii elektrycznej w Polsce, to 1 kWh kosztuje aktualnie (wrzesień 2022) około 69 groszy.
Jak to się przekłada na ładowanie "do pełna" samochodu elektrycznego? Na przykład Mazda MX-30 ma pojemność baterii rzędu 107 kW, czyli na pełne ładowanie potrzebuje nieco ponad 70 zł w domu, a w ładowarkach różnych operatorów od 109 do 292 zł, jeśli wybierzesz szybkie ładowanie. Tak naładowana bateria w elektryku marki Mazda wystarcza na zaledwie 200 km podróży.
W przypadku Tesli model S z akumulatorem 40 kWh można naładować go do pełna już za nieco ponad 40 zł i wystarczy to na przejechanie ponad 250 km. Jeśli samochód ten będzie miał na swoim wyposażeniu akumulator 60 kWh, jego naładowanie w najtańszej wersji wyniesie około 60 zł i przejedziemy nim około 370 km.
Jakie są koszty paliw?
Wiemy już, ile wydamy na ładowanie samochodu elektrycznego. A ile będzie kosztowało tankowanie samochodu gazem, dieslem czy benzyną? Pod koniec września 2022 roku średni koszt takich paliw wynosił:
- 6,23 zł za 1 l benzyny Pb95.
- 6,74 zł za 1 l benzyny Pb98.
- 7,07 zł za 1 l diesla.
- 7,33 zł za 1 l ON+.
- 3,08 zł za 1 l LPG.
W zależności od średniej pojemności baku inny będzie koszt zatankowania auta spalinowego "do pełna". Jeśli będzie to duży zbiornik o pojemności 50 l, to zapłacisz:
- 311,50 zł za tankowanie benzyny Pb95.
- 337 zł za tankowanie benzyny Pb98.
- 353,50 zł za tankowanie diesla.
- 366,50 zł za tankowanie diesla+.
- 154 zł za tankowanie LPG.
Jak to przekłada się na koszt przejechania 100 km? Znów ważne jest to, jakie spalanie uzyskuje dany samochód. Załóżmy, że w przypadku diesla jest to 6 l na 100 km, przy benzynie 7 l na 100 km, a przy gazie LPG – 10 l na 100 km. Dlatego za przejechanie 100 km trzeba zapłacić:
- 43,61 zł przy benzynie Pb95.
- 42,42 zł przy ON.
- 30,80 zł przy gazie LPG.
Jakie auto jest najbardziej ekonomiczne?
Pojawia się uzasadnione pytanie, czy auta elektryczne są bardziej ekonomiczne od spalinowych. Być może taniej będzie jednak jeździć na gazie LPG? Najlepiej porównać ze sobą koszt przejechania 100 km autem elektrycznym i pozostałymi pojazdami z silnikami spalinowymi. W przypadku wspominanej elektrycznej Mazdy koszt przejechania 100 km to 35 zł przy ładowaniu auta w domu oraz od 54,50 do 146 zł przy ładowaniu w ładowarkach udostępnianych przez operatorów. Natomiast dla Tesli model S będzie to 16 zł na przejechanie 100 km przy akumulatorze 40 kWh oraz 60 kWh.
Tesla jest oszczędna przy zużyciu energii elektrycznej na jazdę, dlatego to ona wygrywa w rankingu najbardziej ekonomicznych samochodów.
Czy posiadanie elektryka się opłaca?
Pojawia się pytanie, czy przy rosnących cenach energii elektrycznej w Europie posiadanie elektryka się opłaca. Wydaje się, że nadal tak, zwłaszcza że aktualne ceny paliw również bardzo szybko rosną, dlatego przebicie granicy 8 czy 9 zł dla diesla, a nawet benzyny jest w przyszłości jak najbardziej realne. Ponadto koszty ładowania elektryków można diametralnie zmniejszyć dzięki fotowoltaice i czerpaniu darmowej energii z promieniowania słonecznego.