Ustawa pozwala na zamianę terenów zarządzanych przez Lasy Państwowe w Stalowej Woli i Jaworznie na lasy, grunty i inne nieruchomości.
Chodzi o umożliwienie budowy fabryki samochodów elektrycznych marki Izera.
W połowie grudnia zeszłego roku ElectroMobility Poland wybrała na lokalizację pierwszej fabryki tereny wokół Jaworzna. Teren pod budowę jest jednak formalnie lasem, a zarządzają nim Lasy Państwowe.
Za uchwaleniem ustawy głosowało 241 posłów, przeciw było 202, a 6 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu.
Nowe przepisy budzą poważne wątpliwości polityków opozycji i organizacji pozarządowych.
Oprócz wątpliwości prawnych, w tym zgodności z konstytucją, przeciwnicy ustawy przekonywali, że tworzy ona niebezpieczny wyłom w obecnych przepisach i może być zachętą do podobnych kroków w przyszłości.
Spółka ElectroMobility Poland powstała w 2016 roku. Założyły ją cztery polskie koncerny energetyczne - PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia.
Spółka ma zaprojektować i wyprodukować polski samochód elektryczny. Dwa modele koncepcyjne zaprezentowano w zeszłym roku.
Jak wynika z danych zaprezentowanych na stronie internetowej marki, samochody Izera mają być wyposażone w baterie litowo-jonowe nowej generacji, oferujące zasięg do 400 km w procedurze WLTP, a także przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu niespełna 8 sekund.