Aż 9 państw Wspólnoty (na czele z Danią, Austrią, Belgią i Holandią) zwróciło się do Komisji Europejskiej, argumentując, że należy wyznaczyć wspólny termin wycofania aut spalinowych dla wszystkich krajów Unii. To miałoby z kolei przyspieszyć proces przestawiania się europejskiej motoryzacji na produkcję elektryków. Duńczycy oczekują, że po 2029 r. z linii produkcyjnych nie zjedzie już żadne auto z napędem spalinowym.
Takie postawienie sprawy stanowi problem dla polskiej branży, która pod względem produkcji aut elektrycznych od zachodu znacznie odstaje. W przypadku rejestracji nowych samochodów nad Wisłą zaledwie 2 proc. to elektryki. Dla porównania - w Niemczech to 14 proc., a w Holandii aż 25 proc. Niekwestionowanym liderem pozostaje jednak Szwecja, gdzie blisko co trzecie auto (32 proc.) zarejestrowane w 2020 r. było napędzane elektrycznie.
Motoryzacja w Polsce jest natomiast uzależniona od aut spalinowych. Ponad połowa biznesu, w tym produkcja komponentów i części, jest dedykowana właśnie tym samochodom. Zdaniem Jakuba Farysia, szefa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, propozycja budzi wątpliwości, ponieważ pośród lobbujących na rzecz przyspieszenia zakazu państw nie ma żadnego kraju z rozwiniętym przemysłem motoryzacyjnym.
W sukurs przychodzi mu Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM, który wskazuje w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że zakaz znacznie podniósłby ceny używanych aut. To z kolei miałoby się w jego ocenie przełożyć na podwyższenie wieku parku samochodowego w Polsce.
Obecne regulacje zobowiązują przemysł państw Wspólnoty do sprzedaży ok. 60 proc. aut elektrycznych już w 2030 r. Branża przygotowuje się jednak na kolejny impuls. Przypomnijmy, że przepisy obejmują także auta z innymi rodzajami napędów - LPG, CNG, hybrydy klasyczne i te z rodzaju plug-in.
W ocenie ekspertów problemem może się także okazać kwestia infrastruktury w krajach członkowskich. Na 2,8 mln punktów do ładowania, które sugeruje stworzyć KE do 2030 r., w państwach Wspólnoty znajdziemy ich ok. 186 tys. (blisko 15 razy mniej).