Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez Instytut Humanites

Samotność hamuje rozwój gospodarczy. Badanie HumanLINK zmierzy wpływ biznesu na kapitał społeczny w Polsce

Podziel się:

Instytut Humanites rozpoczyna przełomowe badanie sieci społecznych HumanLINK, które ma na celu ocenę wpływu firm na relacje międzyludzkie w miejscu pracy i ich otoczeniu wskazując na korelację jakości kapitału ludzkiego a rozwojem gospodarczym Polski. To innowacyjne podejście pozwoli stworzyć Indeks Więzi Społecznych polskich przedsiębiorstw, wspierając je w budowaniu innowacyjnej kultury organizacyjnej powiązanej z dobrostanem pracowników, przeciwdziałaniu samotności oraz dostosowaniu do wymogów raportowania ESG.

Samotność hamuje rozwój gospodarczy. Badanie HumanLINK zmierzy wpływ biznesu na kapitał społeczny w Polsce
(Adobe Stock)

Nowatorskie narzędzie dla firm i decydentów

HumanLINK to pierwsze w Polsce badanie, które kompleksowo analizuje poziom osamotnienia i więzi w miejscu pracy i otoczeniu organizacji. Dzięki niemu firmy zyskają możliwość zbadania wpływu swojej kultury korporacyjnej na rozległość i trwałość relacji tworzonych przez pracowników. Narzędzie to umożliwi zrozumienie wpływu kultury korporacyjnej na jakość relacji międzyludzkich, kluczowych dla zaangażowania i dobrostanu pracowników w czasach intensywnej cyfryzacji i rosnącej atomizacji społeczeństwa.

Ekspercka metodyka

Na zaproszenie Instytutu, autorką podejścia teoretyczno-metodologicznego oraz projektu kwestionariusza do badania sieci społecznych jest prof. dr hab. Barbara Fatyga, Kierowniczka Katedry Metod Badania Kultury oraz pracowni Ośrodek Badań Młodzieży w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Główną pomysłodawczynią i współautorką projektu badania HumanLINK z perspektywy samotności i jej skutków społeczno-gospodarczych oraz autorką podejścia do agregacji wynikowej i przełożenia badań na wskaźniki dobrostanu zdrowia fizycznego i psychicznego do raportowania ESG jest Zofia Dzik, innowatorka, doświadczona C-level menadżerka w różnych sektorach gospodarki na rynkach CEE i prezeska Instytutu Humanites.

Badanie jest częścią akcji wellbeingowej Instututu Huanites "HumanBE" (#2h4family/4Human) , prowadzonej przez Instytut od 2012 roku, do której na przestrzeni lat dołączyło tysiące pracodawców z ponad 50 krajów na świecie i wpisuje się w założenia Strategii Cyfryzacji, która łączy rozwój technologiczny z troską o dobrostan społeczny.

Dlaczego badanie jest potrzebne?

Według World Economic Forum (WEF) kryzys więzi i samotność to obok katastrofy klimatycznej jedne z największych globalnych wyzwań współczesności. Instytut Humanites sygnalizuje ten problem już od blisko 15 lat. Samotność jest coraz powszechniejsza w krajach wysokorozwiniętych. Raport Komisji Europejskiej alarmuje, że osamotnienie przyczynia się do rozwoju chorób (m.in. depresji czy otyłości) oraz miliardowych strat dla gospodarek tak w kontekście np. wzrastających opieki medycznej czy też utraconych korzyści firm na skutek absencji czy ograniczenia dostępu do innowacyjnego kapitału ludzkiego w dobie silnych zmian demograficznych.

Z raportu Dobrych Praktyk Wellbeing Instytutu Humanites 2023 wynika, że co piąta pracująca osoba w Polsce nie ma w pracy ani jednej bliskiej osoby/przyjaciela. Badania pokazują także, że najbardziej samotnym pokoleniem są młodzi ludzie, najsilniej "ucyfrowieni" i tracący zdolność do interakcji społecznych. Według danych WEF, w 2023 roku blisko 60% osób do 24 roku życia doznawało samotności. Natomiast Raport Komisji Europejskiej "Loneliness, health and adverse childhood experiences" z 2023 wskazuje, że 36 proc. osób poniżej 30 roku życia czuje się samotnie przez większość czasu.

Korzyści dla firm

Uzyskane przez firmy na wyniki dadzą im możliwość dogłębnej analizy oraz wyznaczenie Indeksu Więzi Społecznych co pozwoli im monitorować jakość relacji społecznych w organizacjach oraz planować działania wspierające integrację oraz dobrostan fizyczny i psychiczny pracowników. Zanonimizowane dane ułatwią również raportowanie wpływu kultury pracy na otoczenie społeczne w ramach unijnych wymogów ESG w obszarze dobrostanu. Wysoka jakość kapitału ludzkiego jest kluczowa tak dla rozwoju danej firmy jak i polskiej gospodarki.

Intencją Instytutu Humanites jest, że Indeks będzie publikowany corocznie, dając firmom szansę na monitorowanie poziomu więzi oraz planowanie działań wspierających integrację i dobrostan pracowników.

Oficjalnej inauguracji badania, towarzyszyła dyskusja z udziałem prof. Barbary Fatygi, prof. Witolda Orłowskiego, Emilii Urich (Chief People Officer w Autopay, partner badania) oraz Zofii Dzik, podczas której omówiono metodologię badania oraz zarys wyzwań społecznych i ekonomicznych, jakie niesie ze sobą samotność z pespektywy społecznej, biznesowej i gospodarczej.

W gospodarce liczy się przede wszystkim zdolność współpracy – wyjaśniał prof. Witold Orłowski. Tymczasem wzrost samotności ogranicza współpracę i tym samym nasz rozwój jako państwa.

Eksperci rozmawiali także o roli więzi międzyludzkich w tworzeniu innowacyjnej i zdrowej gospodarki.

Polska stoi przed dużą szansą wykorzystania trendów deglobalizacji i zmiany łańcuchów dostaw w powiązaniu z transformacją technologiczną. Kapitał ludzki, społeczny to jeden z filarów prawdziwie innowacyjnej gospodarki, co coraz częściej znajduje odzwierciedlenie w programach i strategiach rozwoju w erze cyfrowej – przekonywała Zofia Dzik, fundatorka Instytutu Humanites i pomysłodawczyni badania. Jednak aby móc go skutecznie budować, potrzebujemy rzetelnej wiedzy o jakości i sile więzi społecznych. Badanie HumanLINK daje pracodawcom rzetelnie taką możliwość. Dzięki niemu mogą oni mierzyć i analizować jakość relacji wśród ich pracowników oraz budowanych przez nich sieci społecznych. Warto z tego skorzystać, bo innowacyjny biznes tworzą nie tylko technologie, ale zaangażowani i zmotywowani ludzie, którzy widzą sens w swojej pracy i dzielą się pasją.

Partnerami Projektu HumanLINK są m.in. Autopay, Bibby Financial Services Polska, Dell Technologies Polska, DSR Factory, Erbud, Nexera oraz Wirtualna Polska.

Więcej informacji i Link do Badania: https://2godzinydlarodziny.pl/humanlink/

***

Instytut Humanites to innowacyjny think&DO tank działający od 2010 roku na rzecz budowy kapitału społecznego i zrównoważonego rozwoju. Projekty Instytutu łączą tematykę człowieczeństwa i technologii postrzeganą w szerokim ekosystemie społecznym, obejmującym m.in. biznes, edukację, kulturę, media oraz rodzinę, i są realizowane z wykorzystaniem autorskich modeli Zofii Dzik, m.in.: Modelu Spójnego Przywództwa™ i Modelu "Wioski" Rozwoju Ekosystemu Społecznego™. W swoich inicjatywach Instytut zwraca uwagę na korelację poczucia wymiaru sensu, zdrowia fizycznego i psychicznego oraz motywacji do życia i pracy. Instytut jako jeden z pierwszych sygnalizował wpływ meta zjawisk, takich jak: kryzys więzi rodzinnych, samotność, infodemia czy algorytmizacja życia człowieka, na rozwój gospodarczy, motywację oraz zdrowie fizyczne i psychiczne ludzi – czyli szeroko rozumiany dobrostan. Od dekady promuje rozwój świadomego i wewnętrznie sterowalnego człowieka umiejącego sprostać wyzwaniom, które niesie technologiczna i społeczna rewolucja pokazując przełożenie takiego podejścia na budowanie innowacyjnej gospodarki opartej na wysokim kapitale ludzkim..

***

HumanBE – Dwie Godziny dla Rodziny/Człowieka to kampania społeczna powstała w odpowiedzi na globalne wyzwania związane z funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie, w dobie transformacji technologicznej. To pierwsza polska akcja społeczna na rzecz dobrostanu, inkluzywności i integracji międzyludzkiej oraz międzypokoleniowej i program przeciwdziałania samotności, wykluczeniu, nadawania sensu pracy i życiu o realnym i policzalnym wpływie społecznym. Kampania jest organizowana rokrocznie od 2012 roku i wzięło w niej udział ponad 3 tysięcy pracodawców z ponad 50 krajów świata.

Materiał sponsorowany przez Instytut Humanites

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.