Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Wojciech Grzesiak
|
Materiał sponsorowany przez Scania

Scania podsumowuje kolejny udany rok. Jakie są wyzwania w branży samochodów ciężarowych?

Podziel się:

Elektryczne ciężarówki, sprzedaż online i kompleksowe rozwiązania nie tylko dla największych. Podczas zorganizowanej w Warszawie konferencji prasowej przedstawiciele Scania Polska podsumowali mijający rok i opowiedzieli o wyzwaniach i planach na przyszłość. Rynek samochodów ciężarowych w Polsce już trzeci rok utrzymuje się na wysokim poziomie, a sprzedaż wyraźnie przewyższa wyniki sprzed pandemii koronawirusa.

Scania podsumowuje kolejny udany rok. Jakie są wyzwania w branży samochodów ciężarowych?
Sprzedaż ciężarówek Scania w Polsce stale rośnie (materiały partnera, Scania)

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, od 1 stycznia do końca listopada 2023 r. zarejestrowano 34 082 pojazdy użytkowe, co daje wzrost o 4,9 proc. Rejestracje ciągników samochodowych wzrosły o 0,4 proc., a samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t wzrosły o 10,1 proc. Jeżeli weźmiemy pod uwagę dane z 2022 r. (32 161 szt.) i 2021 r. (30 159 szt.) możemy mówić o stabilnym wzroście. Marka Scania znalazła się w czołówce rejestracji z wynikiem 4869 szt., co daje wzrost o 29,4 proc. i udział w rynku na poziomie 14,97 proc.

– Wchodziliśmy w rok z ogromnym niedoborem pojazdów. Klienci byli gotowi kupić dowolną ilość samochodów, których niedobory trwały od 2 lat. W trakcie roku sytuacja się odwróciła i mamy teraz rynek normalny. Popyt jest równoważony podażą. Wszyscy producenci mogą dostarczyć samochody, okresy dostaw wracają do normalności. W tym roku rynek bardzo mocno się zmienił, ale moim zdaniem to powrót do normalności – podsumował Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska.

Ekologiczne wyzwania

Przyszłość marki Scania i branży samochodów użytkowych stoi przede wszystkim pod znakiem ekologii. Choć nie ma na razie mowy o nagłym przejściu z silników spalinowych na elektryczne, to Scania powoli przygotowuje się do scenariusza, w którym wszystkie samochody będą zasilane energią elektryczną. W 2023 r. sprzedano 7 elektrycznych samochodów ciężarowych marki Scania. To pojazdy o zasięgu regionalnym, które zapewniają zasięg do 350 km przy masie całkowitej 40 t lub 250 km przy masie 64 t. Jeden z klientów kupił taki pojazd dlatego, że części do produkcji przewozi przez teren osiedla mieszkaniowego, co dotychczas narażało mieszkańców na nadmierny hałas. W zestawie z samochodem klient otrzymuje też stację ładowania do zamontowania w bazie. Scania wkrótce uruchomi też pierwszy w Polsce hub dla ciężarówek elektrycznych, który jest zlokalizowany w podwarszawskim Nadarzynie.

Bardziej palącą kwestią jest wzrost opłat drogowych dla pojazdów z silnikiem Diesla. Nowe opłaty pojawią się we wszystkich krajach Unii Europejskiej i będą uzależnione od emisji CO2. W grudniu 2023 r. system zaczął funkcjonować w Niemczech, a do 25 marca muszą go wprowadzić wszystkie państwa członkowskie. Pojazdy podzielono na 5 grup, gdzie w grupie 1. są te emitujące najwięcej CO2. Informacje na temat klasy będą podawane w świadectwie homologacji po skonfigurowaniu pojazdu. Scania przygotowała się na te zmiany, wprowadzając nowy napęd Super, który redukuje zużycie paliwa aż o 8 proc. Pojazdy zostały tak opracowane, by spełniać wymagania klasy 3, nawet jeśli wartości referencyjne ulegną zmianie i zostaną zaostrzone.

Rozwój usług

Choć core działalności marki Scania stanowią sprzedaż i serwis pojazdów użytkowych, to klienci coraz częściej oczekują kompleksowych rozwiązań, dzięki którym będą otoczeni odpowiednią opieką i skupią się na prowadzeniu i rozwoju swoich biznesów. Obecnie Scania to 11 salonów i 40 serwisów. Do końca 2025 r. liczba stanowisk roboczych ma wzrosnąć do 300, co będzie oznaczało zwiększenie dostępności dla klientów o 20 proc. W planach są rozbudowa już istniejących punktów, budowa dodatkowych centrów likwidacji szkód oraz wprowadzenie stacji ładowania pojazdów elektrycznych w serwisach marki.

– Obecnie dysponujemy ponad 250 stanowiskami roboczymi, gdzie średnio licząc jedna brama to dwa stanowiska robocze. Do końca 2025 r. przybędzie 50 takich miejsc. To już są inwestycje w trakcie realizacji, takie jak np. rozbudowa serwisu w Grajewie i inwestycje, które za chwilę zaczną być realizowane i są w bardzo zaawansowanym stadium przygotowawczym. To jest np. nasza nowa lokalizacja w Słubicach, przy granicy z Niemcami. Słubice to bardzo mocno wyczekiwana lokalizacja. W tamtym obszarze jest sporo klientów z dużymi parkami ciężarówek marki Scania. W przyszłym roku, w Gliwicach powstanie kolejne centrum napraw powypadkowych z profesjonalną kabiną lakierniczą i odpowiednio przygotowaną załogą. Kolejna rzecz to rozbudowa serwisu w Krakowie, gdzie oddział znacznie się rozrósł. W 2025 r. otworzymy centrum napraw powypadkowych w Nadarzynie i jeszcze kilka innych inwestycji – wyliczał Krzysztof Rosół, dyrektor ds. usług serwisowych Scania Polska.

Wraz z rozwojem usług serwisowych Scania rozwija również pakiety ubezpieczeń i pakiety serwisowe. W ramach Scania Insurance, z każdym pojazdem kupujący otrzymuje ubezpieczenie kosztów leczenia kierowcy za granicą. Co ważne, ubezpieczenie jest przypisane do pojazdu, więc jeśli korzystają z niego różni kierowcy, to każdy będzie objęty ubezpieczeniem. Wybierając kontrakty R&M (Repair & Maintenance) można liczyć na ubezpieczenie kosztów pojazdu zastępczego w przypadku awarii lub zdarzeń drogowych. Z kolei w kontrakcie ProCare zawarto ubezpieczenie kosztów przestoju pojazdu.

W 2023 r. program ProCare obejmował 300 pojazdów. W ramach kontraktu klient może liczyć na monitoring stanu pojazdu oraz prewencyjne wymiany komponentów. Serwis typuje wtedy części, które wkrótce mogą wymagać wymiany i montuje nowe, zanim dojdzie do ewentualnej awarii. To pozwala na utrzymanie płynności ruchu. Scania przygotowała też program dla właścicieli pojazdów używanych, które mają powyżej 3 lat. Program Scania Classic to specjalne rabaty nawet do 40 proc. na oryginalne części zamienne. Ich wysokość jest uzależniona od wieku samochodu. Scania wprowadziła też program pakietów serwisowych dla właścicieli starszych pojazdów, niezależnie od źrodła pochodzenia.

Nowy model biznesowy

W prowadzeniu przedsiębiorstwa najcenniejszy jest czas, dlatego Scania wyszła naprzeciw oczekiwaniom klientów i teraz można skonfigurować i zamówić ciężarówkę online. Oprócz samochodu do wyboru jest pełna gama usług serwisowych i telematycznych. Po wybraniu pojazdu i finansowania samochód jest dostarczany do wybranego salonu. Dla mniej doświadczonych Scania przygotowała system porad, a także pomoc konsultanta w razie gdyby konfigurujący miał jakieś wątpliwości wykraczające poza wiedzę zawartą we wskazówkach. Do skorzystania z zakupu online wymagana jest rejestracja lub logowanie. Klienci mogą liczyć na dodatkowe korzyści uzależnione od dotychczasowych zakupów.

– Widzimy, jak bardzo nasi klienci podążają za technologią i odpowiedzią z naszej strony jest rozwiązanie, które do tej pory nie istniało w świecie samochodów ciężarowych – możliwość zakupu samochodu przez internet. Wszyscy znamy konfigurator Scania, w którym można było do tej pory skonfigurować samochód, ale następnie trzeba było połączyć się z handlowcem. Znamy też konfigurator samochodów osobowych, gdzie łatwo i szybko możemy skonfigurować samochód i poznać cenę. Z takim właśnie rozwiązaniem przyszliśmy w Polsce. Prawdopodobnie jako pierwsi na świecie mamy rozwiązanie, gdzie klient po zalogowaniu ma dostęp do cennika komponentów, może wyspecyfikować samochód, wybrać model finansowania, czy to jest gotówka, czy leasing w Scania Finance – wyjaśniał Adam Łęczycki, dyrektor ds. cyfryzacji Scania Polska.

Kolejne lata to zatem zapowiedź nowych rozwiązań, rozwoju sieci serwisowej i usług dla klientów Scania Polska. Dzięki temu ich floty będą nie tylko efektywne, ale również zrównoważone pod kątem ochrony środowiska. Jeżeli trend z ostatnich lat się utrzyma, to w 2024 r., o tej samej porze będziemy mogli mówić o kolejnym udanym roku dla branży samochodów użytkowych oraz marki Scania.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał sponsorowany przez Scania

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl