W latach 2002-2004 firma Autostrada Wielkopolska (AWSA) wybudowała za własne pieniądze odcinek A2 Konin - Nowy Tomyśl, a jej siostrzana spółka AWSA II odcinek Nowy Tomyśl - Świecko w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Oba mają łączną długość 255 km i kosztowały 2,4 mld euro.
Jak pisze "Puls Biznesu", po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się na sprzedaż autostradowej grupy.
Jego udziały w spółkach AWSA i AWSA II (kontrolowane za pośrednictwem KI One, dawniej Kulczyk Holding) mają trafić w ręce ich drugiego udziałowca - francuskiego funduszu Meridian - czytamy.
Według nieoficjalnych informacji dziennika chodzi o około 700 mln euro.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Komisja Europejska opublikowała niedawno notkę, z której wynika, że otrzymała zgłoszenie koncentracji w trybie art. 4 Council Regulation No 139/2004, czyli unijnych przepisów dotyczących fuzji i przejęć" - czytamy. Meridiam SAS zamierza pośrednio nabyć 100 proc. udziałów w firmie KI One, do której należą udziały w autostradowych spółkach.
Dziś Meridian ma odpowiednio 26,3 oraz 40 proc. udziałów w obu firmach odpowiedzialnych za A2. Jak czytamy, ze zgłoszenia koncentracji wysłanego do Brukseli wynika, że pozyskałby dodatkowe 23,8 i 40 proc. akcji obu spółek. Francuzi kupią też akcje spółki Autostrada Eksploatacja i budowlanej firmy A2 Route.
"Skontaktowaliśmy się z przedstawicielami Kulczyk Investments, ale nie komentują informacji o planach sprzedaży autostradowych aktywów Meridiamowi" - wskazał "PB".
Kulczyk pozbywa się autostrady A2
Dziennik przypomina, że już w lutym 2022 r. informował, że polski inwestor przymierza się do ich zbycia.
Kulczyk Investments, jak pisze "PB", rozpoczął proces sprzedaży firm związanych z autostradą A2 tuż przed wybuchem wojny w Ukrainie. "Branżowi eksperci obawiali się nawet, że w czasie wojennej zawieruchy Sebastianowi Kulczykowi trudno będzie znaleźć nabywcę spółek autostradowych. Zgłoszenie transakcji sprzedaży do KE pozwala przypuszczać, że plan się powiedzie" - czytamy.
W czerwcu Dawid Jakubowicz, prezes Kulczyk Investments, powiedział z kolei, że podmiotów związanych z autostradą nie będzie w kierowanej przez niego grupie.
Jesteśmy na zaawansowanym etapie zbycia tych aktywów, choć ze względu na geografię, liczbę spółek i ich akcjonariat to czasochłonny i skomplikowany proces. Spodziewamy się, że domkniemy transakcję jeszcze w tym roku i skoncentrujemy się na kolejnym rozdziale historii KI - powiedział "PB".
W 2022 r. spółka AWSA II wygenerowała 368 mln zł przychodów i wypracowała prawie 95,5 mln zł zysku ze sprzedaży. Wynik netto przekroczył 112 mln zł. Jej siostrzana spółka AWSA osiągnęła 850 mln zł przychodów i zysk ze sprzedaży na poziomie 365 mln zł. Na koniec roku wykazała jednak stratę netto w wysokości 202 mln zł. Jak tłumaczy dziennik, to skutek zakwestionowania przez KE rozliczeń za tzw. darmowe przejazdy ciężarówek po koncesyjnych odcinkach autostrad w Polsce.