"Puls Biznesu" poinformował, że po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się na sprzedaż spółek zarządzających autostradami. Chodzi o spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA) i jej siostrę – podmiot AWSA II. Pierwsza wybudowała za własne pieniądze odcinek A2 Konin — Nowy Tomyśl, druga – odcinek Nowy Tomyśl — Świecko w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Oba mają łączną długość 255 km i kosztowały 2,4 mld euro.
Jego udziały w spółkach AWSA i AWSA II (kontrolowane za pośrednictwem KI One, dawniej Kulczyk Holding) mają trafić w ręce ich drugiego udziałowca – francuskiego funduszu Meridiam – napisał "Puls Biznesu".
Dziś Meridiam ma odpowiednio 26,3 oraz 40 proc. udziałów w obu firmach odpowiedzialnych za A2. Po sfinalizowaniu transakcji posiadałby 100 proc. udziałów.
Z nieoficjalnych doniesień wynika, że wykupienie udziałów w spółkach KI One ma kosztować 700 mln euro. Przedstawiciele Kulczyk Investments nie chcieli skomentować informacji o planach sprzedaży spółek zarządzających autostradami. Redakcja money.pl natomiast zwróciła się z pytaniami w tej sprawie do Meridiama. Na odpowiedź czekamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czym jest Meridiam?
Trzeba teraz powiedzieć kilka słów o francuskim funduszu, który być może wkrótce będzie zarządzać odcinkami A2. Meridiam to inwestor i zarządca aktywami, nastawiony na finansowanie i zarządzenie długoterminowo projektami infrastruktury publicznej. Szacuje się, że obecnie zarządza aktywami wartymi 18 mld dolarów, a od momentu powstania zainwestował w ponad sto projektów transportowych, budowlanych i związanych z usługami publicznymi.
Fundusz powstał w 2005 r., a swoją siedzibę ma w Paryżu. Dziś obecny jest w Europie, Ameryce Północnej i Afryce. Posiada biura w jedenastu krajach, w tym m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Turcji i Austrii.
Podmiot założył Thierry Déau, który nabył doświadczenie w inwestowaniu i zarządzaniu projektami infrastrukturalnymi na stanowisku dyrektora generalnego Egis Projects. W rozruchu nowego funduszu pomogły Crédit Agricole Group i AECOM Technology.
Fundusz jest obecny w wielu projektach na świecie
Meridiam rozpoczął od dwóch projektów: tunelu Limerick w Irlandii oraz autostrady A5 w Austrii. W Polsce pojawił się w 2008 r., wraz z planami budowy A2 na turniej piłkarski Euro 2012. Z czasem pozyskał też udziały m.in. w Niemczech (autostrada A5), Słowacji (autostrada R1), we Francji (welodrom w Saint-Quentin-en-Yvelines) czy w Stanach Zjednoczonych (port Miami Tunnel i autostrada North Tarrant Express Highway).
W kolejnych latach zwiększał swoje udziały w projektach w Europie (m.in. linia kolejowa South-Europe Atlantique High-Speed we Francji, autostrada D4 w Czechach) i w Ameryce Północnej (m.in. Nottingham Express Transit).
Nie tylko infrastruktura transportowa
Fundusz jednak nie ogranicza się tylko do projektów infrastruktury transportowej. I tak np. w 2007 r. nabył projekt Fulcrum LIFT, obejmujący lokalne placówki opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii, a w latach 2010-2011 Centrum Badawcze Szpitala Uniwersyteckiego w Monteralu, gmach sądu w Long Beach w Montrealu czy domy studenckie Uniwersytetu Hertfordshire (2013 r.).
W 2014 r. natomiast Meridiam zawitał do Turcji, z którą przywitał się czterema inwestycjami w projekty szpitalne. Rok później zdecydował się wkroczyć też z projektami inwestycyjnymi do Afryki. Ślady kapitału funduszu znaleźć można m.in. w projekcie elektrowni wykorzystującej wodór w Gujanie Zachodniej czy w inwestycji "Transgabonais", głównej linii kolejowej Gabonu.