Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Sejm uchwalił ustawę dot. usprawnienia procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego

45
Podziel się:

Przekształcenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w spółkę akcyjną, gdzie Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem - zakłada uchwalona w piątek przez Sejmu stawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Sejm uchwalił ustawę dot. usprawnienia procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego
Pełnomocnikiem rządu ds. CPK jest wiceminister Marcin Horała (East News, Andrzej Zbraniecki)

Za uchwaleniem ustawy głosowało 230 posłów, przeciw było 213, od głosu wstrzymały się dwie osoby; nie głosowało 15 posłów. Sejm wcześniej odrzucił wnioski Koalicji Obywatelskiej i Polski 2050 o odrzucenie w całości projektu ustawy; dwa wnioski mniejszości oraz 44 poprawki opozycji.

Jedna z odrzuconych poprawek opozycji zakładała m.in. to, że przekształcenia Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL) dokonuje w imieniu Skarbu Państwa Pełnomocnik rządu ds. CPK nie wcześniej niż w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Inna mówiła o tym, że prezes PPL nie wcześniej niż po upływie 23 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy przekazuje Pełnomocnikowi kwestionariusz przedsiębiorstwa oraz inne dokumenty niezbędne do sporządzenia aktu przekształcenia PPL, określone w przepisach dot. komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Sejm chce wzmocnić rolę spółki celowej CPK

W projekcie do ustawy zapisano, że wzmocnieniu ma ulec rola spółki celowej CPK, która otrzyma analogiczne uprawnienia, jakie posiadają inni inwestorzy realizujący inwestycje celu publicznego, np. zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK. Chodzi m.in. o możliwość dokonywania wywłaszczeń na cele budowy linii kolejowych na rzecz Skarbu Państwa wraz z ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego.

Doprecyzowane zostały uprawnienia spółki CPK w zakresie prawa do czasowego zajmowania nieruchomości na potrzeby badań i pomiarów (m.in. środowiskowych, archeologicznych, geologicznych i konserwatorskich), a także regulacje dotyczące odpowiedzialności odszkodowawczej z tego tytułu. Wprowadzona zostanie możliwość wczesnej realizacji prac przygotowawczych przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, na wzór rozwiązań prawnych dotyczących budowy obiektów energetyki jądrowej ze stosownej specustawy.

Ustawa wprowadza także instytucję planu miejscowego CPK przyjmowanego przez wojewodę na wniosek pełnomocnika rządu ds. CPK. Plan miejscowy CPK może określać sposób i okres tymczasowego zagospodarowania terenu i będzie zawierał ustalenia dotyczące jego przeznaczenia.

Zmiany mają usprawnić też proces inwestycyjno-budowlany w zakresie tzw. inwestycji towarzyszących CPK - np. linii kolejowych czyli tzw. szprych CPK.

CPK potrzebuje gruntów pod budowę nowego lotniska

Ustawa przewiduje również szereg zachęt dla mieszkańców do zbywania nieruchomości na szerokim obszarze przyszłej lokalizacji CPK przed formalnym ustaleniem tej lokalizacji w drodze decyzji administracyjnej, czyli przed wywłaszczeniem. Jak napisano, w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) spółka CPK może podwyższyć cenę nabycia, powiększając wartość rynkową nieruchomości - o 10 proc. w przypadku gruntu i 20 proc. w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo dla lokalu stanowiącego odrębny przedmiot własności.

Nowe przepisy zakładają, że spółka CPK może kupić nieruchomość za cenę stanowiącą równowartość wartości odtworzeniowej bez uwzględnienia stopnia zużycia.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(45)
WYRÓŻNIONE
Noszkuźwa
2 lata temu
250 milionów pln już kosztowało Polaków utrzymanie horaly i reszty pisowskich pociotków na fikcyjnych stanowiskach w CPK.
Jaś
2 lata temu
CPK powstanie jak prom w Szczecinie ,a tylko się kasy nałapią za zarządzanie łąką
Masakra jakaś...
2 lata temu
Droga w utrzymaniu ta łąka pod Baranowem?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (45)
Xfg
2 lata temu
To nie Sejm to partia PiS
Ha ha ha
2 lata temu
CPK to Centrum PISowskich Kradzieży , Centrala PISowskich Kolesi, Centralny Pomnik Kaczyńskiego.
Emeryt
2 lata temu
Dla bankrutujacych rolnikow hodowcow swin wedlug Agrouni to szansa na zatrudnienie rolnikow i ich dzieci ktore itak w wiekszosci szukaja szczescia w warszawce
Kwacer
2 lata temu
Złodzieje już od lat rozkradają Polskę
sondor
2 lata temu
To dla Polaków żaden CPK - to następny "pomnik" który chce po sobie pozostawić PIS, a wiadomo jak to jest z pomnikami, , brudzą je ptaki, obsikują zwierzęta, suma sumarum pomnik pozostaje w cieniu innych wcześniej wzniesionych pomników.!!!
...
Następna strona