Jak wynika z danych Gemius/PBI Polacy pokochali strony o… pracodawcach. W listopadzie ub.r. (ostatnie dane) serwis Gowork.pl odwiedziło 3,1 mln użytkowników. Serwis to nie tylko portal z opiniami o pracodawcach. To także miejsce, gdzie można znaleźć ogłoszenia rekrutacyjne.
Liczby te oznaczają, że co dziesiąty polski internauta wszedł w ciągu miesiąca na stronę z opiniami o firmach, choć mamy obecnie znikome bezrobocie.
Wspomniani użytkownicy wykonali na stronie GoWork aż 8,3 mln odsłon, przy okazji zostawiając w sieci tysiące opinii o pracodawcach.
Na drugim miejscu wśród branżowych portali znalazła się sekcja o pracy w serwisie OLX. Odwiedziło ją blisko 2,74 mln internautów.
Podium zamyka pracuj.pl - 2,72 mln internautów.
Opinii o firmach nie szukają tylko pracownicy
-Polacy potrzebują i szukają opinii o pracodawcach. Poszukują zatrudniających, którzy nie tylko dużo płacą, ale dbają o swoich pracowników, szanują ich, stawiają na rozwój - mówi Adam Kosieradzki, prezes GoWork. - Według naszej analizy użytkownicy odwiedzający por-tale o pracodawcach to głównie kandydaci do pracy, ale również klienci, kontrahenci zainteresowani opinią o danej marce.
Kosieradzki ocenia, że w Polsce jest coraz więcej organizacji, które rozumieją, że trzeba zjechać z 10 piętra, usiąść z ludźmi i porozmawiać.
- Pamiętając o tym, że mamy do czynienia z ludźmi, ich potrzebami, uczuciami. Rolą zarządów jest słuchanie pracowników, ale kluczowe jest zrozumienie tego, co mówią, bez przerywania, górnolotnych haseł wieszanych na ścianach czy narracji "przecież tak wiele dla was robimy, a wy tego nie doceniacie - dodaje szef GoWork.
Jednocześnie zwraca uwagę, że coraz więcej opinii dotyczących firm jest pozytywnych. A to oznacza, że część pracowników swoim miejscem pracy chce się chwalić.
- Nie jest to reguła, ale od dawna badamy wydźwięk komentarzy. Zmianę widać gołym okiem - zaznacza Adam Kosieradzki dodając, że wynik między innymi GoWork pokazuje, jak dużą transformację przeszedł polski rynek pracy.
Jego zdaniem to również ostateczny dowód na to, że w Polsce tworzy się rynek pracownika - pracownika świadomego i wymagającego od pracodawcy.
Polacy się zmienili, ale wielu pracodawców nie
Katarzyna Lorenc, ekspert rynku pracy z BCC potwierdza, że Polacy coraz częściej szukają jakościowej pracy. Nie decydują się na pierwszą lepszą ofertę.
- Spora grupa bierze pod uwagę takie czynniki jak wizerunek pracodawcy czy opinie o nim. Marka pracodawcy jest coraz istotniejsza. Te firmy, które o to nie zadbają, przegrają walkę o pracowników - dodaje.
Jak przekonuje, krajowy rynek pracy - mimo obecności serwisów recenzujących firmy - nie jest wolny od patologii.
Wciąż zdarzają się pracodawcy i zarządzający, którzy stosują wobec podwładnych jedynie "argumenty siły" i pozycji. To się jednak zmienia. Im większa jest konkurencja o pracownika, tym wyższe są wobec pracodawców wymagania.
Prezes GoWork zwraca jednak uwagę, że ani on, ani pracownicy, ani rządzący nie powinni popadać w nadmierny optymizm.
- Wciąż wiele jest firm, które wykorzystują swoją pozycję do tworzenia atmosfery strachu, niszczenia, manipulacji - mówi Kosieradzki.
I jak dodaje, jego serwis od długiego czasu oferuje wsparcie prawne tym pracownikom, którzy są dotknięci najbardziej patologicznymi zachowaniami pracodawców.
- Wiele osób jest sukcesywnie niszczona przez swoich przełożonych, kiedy do tego dojdą problemy w domu, z dziećmi, problemy finansowe, ludzie zaczynają się załamywać i wpadać w depresję, stany lekowe - zaznacza. I właśnie dlatego tak ważne jest eliminowanie nie tylko takich działań, ale również pracodawców.
Bezrobocie zmienia pracodawców
Jak wynika z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej bez pracy w Polsce pozostaje 5,2 proc. osób. To grupa blisko 867 tys. Polaków.
- Szacujemy, że w całym 2019 roku liczba bezrobotnych spadła dokładnie o 10,5 proc. To bardzo dobra dynamika. Na przestrzeni 30 lat grudzień 2019 roku, był pierwszym, w którym liczba bezrobotnych była niższa niż 900 tysięcy - powiedziała kilka dni temu szefowa Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Marlena Maląg.
Utrzymujący się wzrost gospodarczy wpłynął również na wysoką liczbę ofert pracy w skali roku.
W całym 2019 roku pracodawcy zgłosili do urzędów pracy 1,34 mln ofert.
Oskar Nowicki
Artykuł powstał we współpracy z GoWork