Dziennik przedstawiając uzasadnienie nowelizacji, informuje, że Ministerstwo Finansów przekonuje, że często kontrole trwają długo, często trzeba sprawdzić wiele dokumentów, a w tym czasie biegnie już termin przedawnienie, więc państwo może stracić to, co mu się należy.
- W praktyce fiskus będzie mógł latami prowadzić kontrolę, zasłaniając się licznymi czynnościami, bez żadnego ryzyka przedawnienia podatku - mówi dla "Dziennika Gazety Prawnej" dr Łukasz Pilarczyk z kancelarii Filipiak Babicz Legal.
Interpretacje podatkowe. Proponowane zmiany
Wśród zmian, jakie proponuje się w projekcie, znalazły się zapisy, na mocy których z dniem 1 stycznia 2024 r. tracą ważność interpretacje indywidualne i zmiany interpretacji wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. Z kolei interpretacje indywidualne i zmiany interpretacji wydane po dniu 31 grudnia 2018 r. i przed dniem 1 stycznia 2024 r. mają tracić ważność po upływie 5 lat od dnia ich wydania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Poza tym projektowana ustawa daje możliwość szefowi KAS oraz Dyrektorowi Krajowej Administracji Skarbowej stwierdzenia wygaśnięcia interpretacji indywidualnej, jeżeli jest ona niezgodna z interpretacją ogólną albo objaśnieniami podatkowymi wydanymi w takim samym stanie prawnym.
Zmienić się ma także wysokość opłaty za wydane interpretacji indywidualnej. W przypadku osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, ma być to nie więcej niż 1 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei w innych przypadkach ma być to nie więcej niż 100 proc. płacy minimalnej.
Przy czym, jak wskazał resort w uzasadnieniu, ostatecznie stawki zostaną określone w rozporządzeniu i będą niższe niż progi maksymalne – mają wynosić od 40 zł do 2,8 tys. zł, a kwota będzie uzależniona od wielkości przychodów firm.
Przy czym, jak wskazał resort w uzasadnieniu, ostatecznie stawki zostaną określone w rozporządzeniu i będą niższe niż progi maksymalne – mają wynosić od 40 zł do 2,8 tys. zł, a kwota będzie uzależniona od wielkości przychodów firm
Nowelizacja Ordynacji podatkowej
W projekcie znajdują się także zapisy, na mocy których mają zostać zniesione kompetencje naczelnika urzędu skarbowego do wykonywania kontroli podatkowej. Jednocześnie proponuje się wzmocnienie i usprawnienie czynności sprawdzających.
Wśród innych proponowanych zmian jest wprowadzenie kaskadowej odpowiedzialności podatkowej członków zarządu spółki kapitałowej będącej komplementariuszem spółki komandytowej lub spółki komandytowo-akcyjnej za zaległości tej spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej. Poza tym administracja skarbowa dostanie możliwość dokonania wymiaru zobowiązania podatkowego spółki kapitałowej wykreślonej z rejestru w trakcie postępowania podatkowego w decyzji orzekającej o odpowiedzialności podatkowej członków zarządu za zaległości tych spółek.
Tani kredyt uderzy w najem
Projektowana ustawa ma wejść w życie od 1 lipca 2024 r., choć część przepisów ma wejść w życie w innym terminie, także od 1 stycznia 2024 r.