W czerwcu 2020 roku Austria poinformowała Komisję o pomocy w formie pożyczki wynoszącej 150 mln euro na rzecz Austrian Airlines (AUA) - linii należącej do grupy Lufthansa.
Wsparcie rządowe miało na celu zrekompensowanie przewoźnikowi szkód wynikających z odwołania lub reorganizacji lotów z powodu pandemii Covid-19. W lipcu 2020 roku Komisja zatwierdziła tę pomoc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Linie się skarżą decyzję
Linie lotnicze Ryanair i Laudamotion zaskarżyły tę decyzję do Sądu Unii Europejskiej, ale bezskutecznie. Wyrokiem z lipca 2021 roku Sąd UE (który jest częścią TSUE) oddalił tę skargę, stwierdzając, że pomoc "nie stanowi nadmiernej rekompensaty na rzecz tej grupy (Lufthansa - pzyp. red.)".
Ryanair i Laudamotion wniosły następnie odwołanie od decyzji Sądu UE do wyższej instancji - Trybunału Sprawiedliwości. W wydanym w poniedziałek wyroku Trybunał oddalił to odwołanie, utrzymując w mocy postanowienie Komisji zatwierdzające pomoc rządową.
Trybunał podkreślił w szczególności, że państwo członkowskie może "z obiektywnych przyczyn" przeznaczyć "na rzecz jednego przedsiębiorstwa pomoc mającą na celu naprawienie szkód spowodowanych zdarzeniem nadzwyczajnym".
Ponadto - jak ocenił TSUE - Ryanair i Laudamotion nie wykazały, że rozpatrywana pomoc stanowiła przeszkodę dla swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług ze względu na to, że przysparzała korzyści wyłącznie liniom Austrian Airlines.