Wedel to polska marka czekolady i słodyczy, produkowanych od 1851 r. w Warszawie. Obecnie należy do japońskiego koncernu Lotte. Wyroby Wedla eksportowane są do blisko 60 krajów. Producent przyznaje, że mierzy się ze skutkami aktualnej sytuacji gospodarczej w Polsce, wojny w Ukrainie oraz ze wzrostem cen surowców i usług.
Wzrosty kosztów występują w większości obszarów istotnych z naszej perspektywy, takich jak cukier, opakowania czy surowce mleczne. W tym ostatnim przypadku na przestrzeni roku wzrost cen wyniósł 79 proc. - wylicza Maciej Herman, dyrektor zarządzający Wedla.
Dodaje, że duże znaczenie ma też osłabienie złotego względem głównych walut. - Przede wszystkim ze względu na zakupy kakao, podstawowego dla nas surowca. W Europie odbywają się one poprzez giełdę towarową w Londynie, gdzie walutą rozliczenia jest funt brytyjski. Negatywne czynniki to również wzrost cen paliw i energii - dodaje.
Podwyżki cen słodyczy są "nieuniknione"
Według Hermana nie ma innego wyjścia niż wprowadzenie podwyżek cen słodyczy.
Aby zachować ciągłość działalności biznesowej oraz stabilność zatrudnienia, jesteśmy zmuszeni wprowadzać podwyżki cen. Takie decyzje zawsze są jednymi z trudniejszych dla każdego producenta, jednak w bieżących realiach ekonomicznych, konieczność podnoszenia cen jest nieunikniona. Spodziewamy się dwucyfrowych wzrostów cen dla całej kategorii, co robią lub zapowiadają już także inni producenci - stwierdził Herman.
W ubiegłym tygodniu firma Wawel poinformowała o przerwach w dostawach i negocjacjach z sieciami handlowymi, w tym z Biedronką, która jest jednym z największych jej odbiorców. "Wprowadzane podwyżki cen nie rekompensują wzrostu kosztów produkcji. Toczące się negocjacje dotyczące podwyżek cen z największymi odbiorcami spółki nie przynoszą zadowalających efektów oraz są przyczyną przerw w dostawach, co ma wpływ na poziom realizowanej sprzedaży" - czytamy w komunikacie. Negocjacje prowadzi też PepsiCo. Jak informowaliśmy wcześniej, na początku 2022 r. z półek sklepów sieci Biedronka zniknęły chipsy i krakersy należącej do koncernu marki Lay's.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wedel negocjuje ceny z sieciami handlowymi. "To będą trudne rozmowy"
Wedel jest dopiero na początkowym etapie negocjacji z sieciami handlowymi. - I wiemy, że to będą trudne rozmowy. Placówki handlowe także są pod dużą presją kosztową - podkreśla Herman. Dodaje, że głównym celem jest zachowanie dostępności produktów tej marki w sklepach. - Wdrożenie nowego cennika nie skompensuje w pełni obecnych podwyżek kosztów produkcji, ale pozwoli nam na zachowanie ciągłości działania - zaznacza.
Herman zapewnia, że firma jest dobrze zabezpieczona na czas kryzysu, choć nie sposób się przygotować w 100 proc. na jego skutki. W 2021 r. Wedel zanotował 789,5 mln zł przychodów i 71,1 mln zł zysku operacyjnego. Wynik netto wyniósł 55,2 mln zł.