Uczestników badania zapytano, czy pracodawca i zarządcy lub właściciele kin, teatrów i restauracji powinni mieć wgląd w informację, czy pracownicy lub klienci są zaszczepieni przeciw COVID-19, są ozdrowieńcami lub mają aktualny negatywny test.
Blisko 37,8 proc. badanych odpowiedziało: "zdecydowanie tak", a ponad 20 proc. zaznaczyło odpowiedź "raczej tak". Z kolei "raczej nie" odpowiedziało 16 proc. a "zdecydowanie nie" - 24 proc. Dodatkowo 1,8 proc. badanych zaznaczyło odpowiedź: "trudno powiedzieć".
Na pytanie, jak oceniają decyzję rządu, który mimo rosnącej liczby zakażeń na COVID-19 nie zdecydował się dotąd na wprowadzenie dodatkowych obostrzeń, 32,8 proc. badanych oceniło to pozytywnie, zaś 36,9 proc. badanych uważa to za błąd.
Przypomnijmy, że z niedawnego sondażu IBRiS wynika, że Polacy mają już dość ograniczeń związanych z pandemią. I choć liczba zakażeń mocno idzie w górę, to większość uważa, że obecne obostrzenia są wystarczające. A ewentualne dalsze restrykcje mogą być wprowadzone wyłącznie regionalnie.
Spór z UE i kryzys na granicy to największe wyzwania
Uczestników badania zapytano też, co ich zdaniem jest obecnie największym wyzwaniem dla Polski. Dla blisko 31,2 proc. badanych jest to "spór Polski z Unią Europejską". Natomiast 25 proc. uczestników uważa, że jest to "kryzys migracyjny na granicy z Białorusią".
Polaków martwi także wzrost cen, na ten problem wskazało 24,8 proc. ankietowanych. Przypomnijmy, że inflacja pobiła niedawno kolejny rekord. Ceny w październiku urosły średnio o 6,8 proc. - wynika najnowszych z danych GUS. Zdaniem ekonomistów jest to o tyle niepokojące, że po raz pierwszy od dłuższego czasu na przełomie 2021/22 r. może dojść do realnego spadku płacy minimalnej.
Możliwa ‘’kolejna fala pandemii koronawirusa’’ to natomiast problem dla 11, 9 proc. badanych.
Na kolejnych miejscach dotyczących obecnych wyzwań znalazły się "regulacje dotyczące prawa aborcji". To problem dla 5,2 proc. badanych. Natomiast 1,9 proc. ankietowanych zaznaczyło odpowiedź: ‘’trudno powiedzieć’’.
Sondaż United Surveys dla Dziennika Gazety Prawnej, Dziennik.pl, RMF FM i rmf24.pl został wykonany 5 listopada 2021 roku na ogólnopolskiej próbie 1 tys. pełnoletnich Polaków metodą telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo.