Przygotowania sportowców do mistrzowskich imprez, igrzysk olimpijskich, turniejów czy ważnych meczów i walk wiążą się nie tylko z ogromną masą wyrzeczeń oraz litrami potu wylanego na treningach, ale także z dużymi nakładami finansowymi. Marząc o najwyższych laurach, nie sposób sprostać tym wyzwaniom bez wsparcia sponsorów. Współpraca pozwala zawodnikom, klubom czy całym organizacjom spokojnie planować przyszłość, a w efekcie osiągać zamierzone cele.
Sponsoring sportowy to korzyść dla obu stron. Jeśli firma świadomie i długofalowo podchodzi do działań w tym zakresie, może być pewna, że poniesione nakłady zwrócą się z nawiązką. Sport to najlepsza forma promocji. Ekwiwalent reklamowy generowany w trakcie obecności marki podczas imprezy, którą oglądają tysiące widzów na stadionie i często miliony przed telewizorami, jest nieporównywalnie wyższy od kosztów zakupu tradycyjnej reklamy w mediach.
Dodatkową korzyścią są tzw. wartości wizerunkowe i biznesowe. Firma, która pojawia się przy okazji wydarzeń sportowych, z automatu jest pozytywniej odbierana, a co za tym idzie szybko może liczyć na wzrost zainteresowania swoimi produktami lub usługami. Kibice są bowiem niezwykle lojalną grupą konsumentów i chętniej wybierają produkt oficjalnego partnera klubu niż konkurencji.
Sportowa ekspansja Grupy ORLEN
Siłę promocji przez sport doskonale rozumie Grupa ORLEN. Rodzimy gigant energetyczny jest od lat największym sponsorem polskiego sportu. Przełom nastąpił w 2015 r. Wówczas ORLEN miał podpisanych jedynie 13 indywidulanych umów ze sportowcami. Dziś jest ich blisko 100. A to przecież niejedyne działania prowadzone przez koncern. Grupa wspiera również Polski Komitet Olimpijski i Paraolimpijski, ponad 70 klubów (w 2015 r. było ich 12) oraz 12 związków sportowych (były 2).
Najnowszą umowę koncern podpisał przed kilkoma dniami z Polskim Związkiem Bokserskim. Co ważne, programami sportowymi ORLEN objął ponad 300 tys. dzieci i młodzieży. Inwestowanie w przyszłość polskiego sportu jest działaniem kluczowe, ponieważ bez programów dedykowanych dzieciom i młodzieży przyszłość polskiego sportu może nie być zbyt optymistyczna. Efekt sportowy jest jednym z elementów realizowanych inicjatyw, niemniej ważnym jest zdrowie oraz zachowania i postawy, które mają niebagatelny wpływ na zdrowe nawyki wśród dzieci i młodzieży.
– Dzięki skutecznie przeprowadzonym procesom akwizycyjnym Grupa ORLEN to dzisiaj największy multienergetyczny koncern w Europie Środkowej. Połączenie ORLENU, Energi, Grupy LOTOS oraz PGNiG otworzyło przed nami nowe możliwości. Do 2030 r. nasze nakłady inwestycyjne wyniosą ok. 320 mld zł. Dynamicznie rozwijamy się także na polu sponsoringu, który jest ważnym elementem naszej strategii. Od kilku lat podchodzimy do niego długofalowo. Widzimy, jak efektywne zarządzanie tym obszarem buduje rozpoznawalność marki i wspiera biznes. W 2022 r. dzięki projektom sponsoringowym wypracowaliśmy ponad 2 mln publikacji w mediach, które przełożyły się na rekordowe 1,4 mld zł ekwiwalentu reklamowego – mówi Agata Pniewska, Dyrektor Wykonawczy ds. Sponsoringu ORLEN SA
Podczas których wydarzeń sportowych możemy oglądać charakterystyczne logo ORLENU? Śmiało można zaryzykować tezę, że jest ono wszędzie tam, gdzie toczy się rywalizacja o najwyższe laury. Grupa od dawna wspiera Polski Związek Lekkiej Atletyki i indywidualnie największe gwiazdy "królowej sportu", m.in. Anitę Włodarczyk, Pawła Fajdka i Justynę Święty-Ersetić a także Polski Związek Piłki Siatkowej. Dzięki połączeniu z Grupą LOTOS i PGNiG ORLEN rozpoczął także w ostatnim latach współpracę z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, Polskim Związkiem Narciarskim, Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce, a także kolejnymi uznanymi sportowcami, m.in. zapaśnikiem Tadeuszem Michalikiem oraz wybitnym kierowcą rajdowym Kajetanem Kajetanowiczem.
ORLEN wspiera najlepszych kierowców
Sport motorowy – jak na potentata paliwowego w Europie Środkowo-Wschodniej przystało – to jeden z filarów sponsoringowego portfolio ORLENU. Grupa od 2018 r. jest obecna w najbardziej prestiżowym wyścigowym cyklu na świecie – Formule 1. Najpierw przez dwa lat ORLEN był partnerem teamu Williamsa, następnie w latach 2020-2022 sponsorem tytularnym zespołu Alfa Romeo F1 Team ORLEN (w obu kierowcą był Robert Kubica), a od tego roku jest partnerem głównym Scuderia AlphaTauri. Obecność w padoku F1 to dla Grupy ORLEN gwarancja globalnej rozpoznawalności i dotarcia do ponad 400 mln kibiców na całym świecie. ORLEN plasuje się dziś na 30. miejscu wśród 100 najbardziej eksponowanych sponsorów tego sportu.
ORELN Team to wyjątkowy projekt, który indywidualnie wspiera również najlepszych przedstawicieli sportów motorowych. W kombinezonach z logo ORLENU kibice mogą podziwiać starty m.in. Roberta Kubicy – w przeszłości gwiazdy F1, a dziś znakomicie radzącego sobie w wyścigach długodystansowych, Bartłomieja Zmarzlika, trzykrotnego mistrza świata na żużlu, Bartłomieja Marszałka, wybitnego kierowcy wodnej Formuły 1, najbardziej utytułowanego kierowcy rajdowego Kajetana Kajetanowiczaoraz wielką nadzieję świata rajdów samochodowych, zwycięzcę 78. ORLEN Rajdu Polski 2022 – Mikołaja Marczyka, czy dakarowców Jakuba Przygońskiego, Macieja Giemzę i Kamila Wiśniewskiego.
Co więcej, ORLEN jest także tytularnym sponsorem Grupy Akrobacyjnej "Żelazny", największej i najdłużej działającej cywilnej grupy akrobacyjnej w Polsce, a także wspiera Wójcik Racing Team, największy polski motocyklowy zespół wyścigowy, który już w pierwszych latach startów dołączył do międzynarodowej czołówki.
ORLEN wspiera także przyszłość polskiego motorsportu Macieja Gładysza, Kacpra Sztukę, Karola Kręta, Tymka Kucharczyka i Mateusza Kaprzyka. Warto śledzić poczynania tych młodych kierowców, którzy z powodzeniem podbijają międzynarodowe areny wyścigowe.
W Zakopanem o roli sponsoringu sportowego
Warto podkreślić, że Grupa ORLEN to niejedyna Spółka Skarbu Państwa, która tak mocno angażuje się w rozwój polskiego sportu. Sportowcy, kluby, związki i komitety mogą liczyć również na ogromne wsparcie ze strony m.in. KGHM Polska Miedź S.A. oraz koncernów energetycznych: PGE i Tauron. Ta ostatnia spółka w lipcu podpisała czteroletnią umowę sponsorską (do 2027 r.) z Polskim Komitetem Olimpijskim i Olimpijską Reprezentacją Polski. Tauron będzie wspierał Biało-Czerwonych m.in. podczas startów w przyszłorocznych letnich igrzyskach w Paryżu.
O roli sponsoringu sportowego oraz wspieraniu zawodników w drodze na szczyt rozmawiają uczestnicy II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystki. Prelegenci mówią m.in. o poszukiwaniu skutecznych narzędzi finansowania działalności sportowej oraz zysków dla biznesu. Nie brakuje także dyskusji o niebezpiecznym zjawisku, jakim jest postępująca komercjalizacja światowego sportu i zabijanie ducha rywalizacji. Przykład ostatnich działań szejków z Arabii Saudyjskiej pokazuje, że za pieniądze mogą skłonić do gry w lidze bez żadnych tradycji najlepszych piłkarzy na świecie.
Podczas trzydniowego wydarzenia odbywającego się w Hotelu Bachleda Kasprowy w Zakopanem (26-28 września) głos zabierają najważniejsi ludzie środowiska sportowego w naszym kraju: zawodnicy, trenerzy, działacze, przedstawiciele biznesu, polityki i świata mediów. Swoją wiedzą i spostrzeżeniami dzieli się także wielu międzynarodowych ekspertów i decydentów.
Organizatorem II Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki jest Fundacja Gateway 4.0, a współorganizatorami Województwo Małopolskie oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki. Wydarzenie patronatem honorowym objął prezydent RP Andrzej Duda.
Szczegóły imprezy, agendę, pełną listę prelegentów oraz formularz rejestracyjny można znaleźć na stronie Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki.
Płatna współpraca z Europejskim Kongresem Sportu i Turystyki 2023