Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Spór o port w Elblągu. "Nie zamierzamy nacjonalizować"

44
Podziel się:

Nie zamierzamy nacjonalizować portu w Elblągu. W niedługim czasie rozpoczniemy negocjacje ws. współpracy biznesowej z właścicielami gruntów znajdujących się w porcie - zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Spór o port w Elblągu. "Nie zamierzamy nacjonalizować"
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapewnia, że rząd nie chce nacjonalizować portu (GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett, SOPA Images)

Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów toru wodnego. Sporny odcinek kończy się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. Resort infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Trwa spór o port w Elblągu

Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Piotrem Soroczyńskim

Wiceszef resortu infrastruktury poinformował w rozmowie z PAP, że w związku z niemożnością zawarcia porozumienia w władzami miejskimi, wkrótce rozpoczną się negocjacje z właścicielami gruntów leżących w porcie.

- Absolutnie nie myślimy o nacjonalizacji. Jeśli wejdziemy we współpracę, to tylko na zasadach biznesowych. W niedługim czasie rozpoczniemy negocjacje z poszczególnymi właścicielami tych gruntów, jeśli miasto nie chce działać w tym zakresie. Mamy zamiar współpracować z operatorami - powiedział PAP wiceminister Marek Gróbarczyk.

Urząd Miasta w Elblągu niedawno informował, że w strukturze własnościowej terenów portowych w Porcie Elbląg 46 proc. należy do przedsiębiorców prywatnych, 30 proc. jest własnością komunalną, a 24 proc. leży w gestii Skarbu Państwa.

- Zaproponujemy im dogodne warunki inwestycji i modernizacji nabrzeży, żeby mogli wykorzystać je w ramach przeładunków. Musimy zawiązać odpowiednie umowy z operatorami, czy właścicielami gruntów w porcie. Niebawem będziemy zapraszać ich do współpracy. Zastosujemy to samo rozwiązanie, które jest wykorzystywane w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, że te inwestycje będą bardzo korzystnie rozliczane, jeśli chodzi o wsparcie - wyjaśnił Marek Gróbarczyk.

- Myślę, że zainteresowanie będzie duże. Część spółek w porcie to spółki Skarbu Państwa jest tam też duży trader zbożowy. Myślimy również o ewentualnym odkupie gruntów, ale niekoniecznie bezpośrednio przez Skarb Państwa, tylko przez spółki, które byłyby tym zainteresowane - dodał przedstawiciel rządu.

Przekop Mierzei Wiślanej

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września 2022 roku. Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna.

W zakres tych prac wchodzą pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie, który pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(44)
WYRÓŻNIONE
sabotaż
rok temu
Przecież tu nie chodzi o dobro mieszkańców Elbląga o pracę i dochody ,tylko o to zablokować przed wyborami projekt, tylko dlatego ,że jest PiSowski. To nieważne, że miasto już musi wypłacać potężne odszkodowania firmom, które wykupiły miejsce w porcie wybudowały hale i sprowadziły sprzęt a nie mogą z tego korzystać.
ha ha ha
rok temu
Kto normalny wybiera PSL w mieście do rządzenia, ponoć to partia wiejska. Wieś mądrzejsza od miasta, już dawno PSL pognała.
styrlitz
rok temu
Czy wiecie co dzieje się w Elblągu ? Dług miasta przekroczył już 300 mln zł , sprzedano wszystko co tylko dało się sprzedać, a nowe pożyczki ledwo wystarczają na raty i odsetki od wcześniej zaciągniętych. Zwiększone dotacje od rządu znikają jak kamfora. A w ratuszu hulaj dusza piekła nie ma. Za 8 miesięcy władze Elbląga zapewne przepadną w wyborach ale dług pozostanie. Pogłębcie im tor za 100 ml zł z państwowych pieniędzy to na koniec kadencji może zdążą go jeszcze opchnąć. Poczytajcie lokalną prasę.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (44)
szczecinianin
rok temu
Panie Gróbarczyk ,co ze stępką pod prom w stoczni w Szczecinie, którą pan święcił ponad 6 lat temu z premierem ????? Gdzie GRUBE dziesiątki milionów złotych ????? Czy może pan powie swoim wyborcom, że NARODOWY I PATRIOTYCZNY PIS buduje prom w stoczni włoskiej, a nie w POLSCE w SZCZECINIE ?????
Walenty
rok temu
Byle koleś pisowski po znajomości miał dostać ponad 120ml zł na badania nie wiadomo czego a tutaj chcą dać 100ml za pakiet większościowy żeby stołki dla kolesi utworzyć Ten minister jeszcze nic dobrego dla Polski nie zrobił od rozwałki rybolustwa zaczął działać
Ccvv
rok temu
Walka polityków o władze I wpływy nic więcej
Llllll
rok temu
Samorządowy stadion w Częstochowie, dla prywatnego klubu można dofinansować z naszych pieniędzy, a portu w Elblągu już nie?! Czegoś nie kumam! 🤔🤔🤔
Piotr
rok temu
A jak się nie zgodzą, to naslą na nich CBA i milicję
...
Następna strona