Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Spór o port w Elblągu. "Nie zamierzamy nacjonalizować"

44
Podziel się:

Nie zamierzamy nacjonalizować portu w Elblągu. W niedługim czasie rozpoczniemy negocjacje ws. współpracy biznesowej z właścicielami gruntów znajdujących się w porcie - zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Spór o port w Elblągu. "Nie zamierzamy nacjonalizować"
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapewnia, że rząd nie chce nacjonalizować portu (GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett, SOPA Images)

Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów toru wodnego. Sporny odcinek kończy się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. Resort infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Trwa spór o port w Elblągu

Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polaków nie stać na mieszkania. Ekspertka: to wina polityki państwa

Wiceszef resortu infrastruktury poinformował w rozmowie z PAP, że w związku z niemożnością zawarcia porozumienia w władzami miejskimi, wkrótce rozpoczną się negocjacje z właścicielami gruntów leżących w porcie.

- Absolutnie nie myślimy o nacjonalizacji. Jeśli wejdziemy we współpracę, to tylko na zasadach biznesowych. W niedługim czasie rozpoczniemy negocjacje z poszczególnymi właścicielami tych gruntów, jeśli miasto nie chce działać w tym zakresie. Mamy zamiar współpracować z operatorami - powiedział PAP wiceminister Marek Gróbarczyk.

Urząd Miasta w Elblągu niedawno informował, że w strukturze własnościowej terenów portowych w Porcie Elbląg 46 proc. należy do przedsiębiorców prywatnych, 30 proc. jest własnością komunalną, a 24 proc. leży w gestii Skarbu Państwa.

- Zaproponujemy im dogodne warunki inwestycji i modernizacji nabrzeży, żeby mogli wykorzystać je w ramach przeładunków. Musimy zawiązać odpowiednie umowy z operatorami, czy właścicielami gruntów w porcie. Niebawem będziemy zapraszać ich do współpracy. Zastosujemy to samo rozwiązanie, które jest wykorzystywane w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, że te inwestycje będą bardzo korzystnie rozliczane, jeśli chodzi o wsparcie - wyjaśnił Marek Gróbarczyk.

- Myślę, że zainteresowanie będzie duże. Część spółek w porcie to spółki Skarbu Państwa jest tam też duży trader zbożowy. Myślimy również o ewentualnym odkupie gruntów, ale niekoniecznie bezpośrednio przez Skarb Państwa, tylko przez spółki, które byłyby tym zainteresowane - dodał przedstawiciel rządu.

Przekop Mierzei Wiślanej

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został oddany do użytku 17 września 2022 roku. Obecnie inwestor - Urząd Morski w Gdyni - oraz wykonawcy prowadzą dodatkowe prace na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, dzięki którym nowa droga wodna między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym i portem w Elblągu będzie funkcjonalna.

W zakres tych prac wchodzą pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, rzece Elbląg, obudowanie brzegów rzeki Elbląg oraz budowa mostu obrotowego w Nowakowie, który pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(44)
WYRÓŻNIONE
sabotaż
2 lata temu
Przecież tu nie chodzi o dobro mieszkańców Elbląga o pracę i dochody ,tylko o to zablokować przed wyborami projekt, tylko dlatego ,że jest PiSowski. To nieważne, że miasto już musi wypłacać potężne odszkodowania firmom, które wykupiły miejsce w porcie wybudowały hale i sprowadziły sprzęt a nie mogą z tego korzystać.
ha ha ha
2 lata temu
Kto normalny wybiera PSL w mieście do rządzenia, ponoć to partia wiejska. Wieś mądrzejsza od miasta, już dawno PSL pognała.
styrlitz
2 lata temu
Czy wiecie co dzieje się w Elblągu ? Dług miasta przekroczył już 300 mln zł , sprzedano wszystko co tylko dało się sprzedać, a nowe pożyczki ledwo wystarczają na raty i odsetki od wcześniej zaciągniętych. Zwiększone dotacje od rządu znikają jak kamfora. A w ratuszu hulaj dusza piekła nie ma. Za 8 miesięcy władze Elbląga zapewne przepadną w wyborach ale dług pozostanie. Pogłębcie im tor za 100 ml zł z państwowych pieniędzy to na koniec kadencji może zdążą go jeszcze opchnąć. Poczytajcie lokalną prasę.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (44)
szczecinianin
2 lata temu
Panie Gróbarczyk ,co ze stępką pod prom w stoczni w Szczecinie, którą pan święcił ponad 6 lat temu z premierem ????? Gdzie GRUBE dziesiątki milionów złotych ????? Czy może pan powie swoim wyborcom, że NARODOWY I PATRIOTYCZNY PIS buduje prom w stoczni włoskiej, a nie w POLSCE w SZCZECINIE ?????
Walenty
2 lata temu
Byle koleś pisowski po znajomości miał dostać ponad 120ml zł na badania nie wiadomo czego a tutaj chcą dać 100ml za pakiet większościowy żeby stołki dla kolesi utworzyć Ten minister jeszcze nic dobrego dla Polski nie zrobił od rozwałki rybolustwa zaczął działać
Ccvv
2 lata temu
Walka polityków o władze I wpływy nic więcej
Llllll
2 lata temu
Samorządowy stadion w Częstochowie, dla prywatnego klubu można dofinansować z naszych pieniędzy, a portu w Elblągu już nie?! Czegoś nie kumam! 🤔🤔🤔
Piotr
2 lata temu
A jak się nie zgodzą, to naslą na nich CBA i milicję
...
Następna strona