Ustawa o wychowaniu w trzeźwości ma na celu ograniczenie nieodpowiedzialnych zachowań związanych z alkoholem, ale nie ograniczenie zgodnej z prawem sprzedaży i konsumpcji napojów procentowych. Ich legalna sprzedaż jest ważna, bo daje możliwość właśnie odpowiedzialnego i bezpiecznego spożycia. Jest to przeciwieństwem szarej strefy, gdzie trunki o niejasnym składzie i niewiadomego pochodzenia są udostępniane osobom nieletnim lub nietrzeźwym - czytamy w komunikacie Polskiej Izby Handlu.
PIH zweryfikowała też, jak działają - wprowadzone 1,5 roku temu - przepisy dające samorządom możliwość ograniczania sprzedaży alkoholu w sklepach. Izba sprawdziła miasta mające powyżej 100 tys. mieszkańców. Na 39 miast odpowiedziało 36. Jak się okazało, ograniczenia godzinowe obowiązują w 8 miastach, w pozostałych 28 nie.
"Pokazuje to duży poziom zrozumienia samorządów, że rozwiązanie problemów wynikających z nadużycia alkoholu nie leży w pozornym zmniejszaniu dostępności, kosztem spokoju i bezpieczeństwa mieszkańców na granicach stref zakazu i wzrostu szarej strefy" – napisano w komunikacie. Przedstawiciele PIH dodaję też, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości była tworzona wiele lat temu i niektóre zapisy nie zostały znowelizowane do tej pory. Nie uwzględniają obecnych realiów prowadzenia biznesu i postępu technologicznego. Zdaniem Izby, z dzisiejszej perspektywy zasady te są nierzadko nieprecyzyjne i budzą wątpliwości interpretacyjne.
Sprzedaż online, przepisy nie nadążają
Jak podaje PIH, sprzedaż produktów spożywczych przez internet rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Ma na to również wpływ zakaz handlu w niedziele. Z kolei archaiczne przepisy o sprzedaży alkoholu przez internet blokują rozwój polskich firm.
"Ten kanał rośnie i będzie rósł dynamicznie, nie można udawać, że to się nie dzieje, trzeba dostosować przepisy do nowej rzeczywistości. Niestety brakuje precyzyjnych regulacji, które pozwolą na sprzedaż alkoholu przez internet, a opinie prawników są podzielone. Komisja Europejska podkreśla duże znaczenie wykorzystania nowych technologii dla rozwoju gospodarki poszczególnych państw. Dla polskich przedsiębiorców niezwykle ważne jest utworzenie nowych, transparentnych zasad regulujących sprzedaż alkoholu w internecie. Tak aby bez ryzyka mogli rozwijać swoją działalność i dorównywać europejskim firmom" - napisano w komunikacie.
Czytaj także: Produkcja wódki wystrzeliła, nikt się nie przyznaje
Zdaniem Polskiej Izby Handlu fakt, że do tej pory odpowiednie zapisy nie znalazły się w polskim systemie prawnym, jest zaniedbaniem wszystkich dotychczasowych ekip rządzących. Jak dodano w komunikacie, alkohol jest produktem specjalnym, a jego dystrybucja powinna być monitorowana pod kątem bezwzględnego zakazu sprzedaży osobom nieletnim. Polska izba Handlu od dawna proponuje, by wprowadzić bezwzględny wymóg legitymowania każdego kupującego alkohol, niezależnie od tego na ile lat wygląda. Jak twierdzi PIH, podobne rozwiązania powinny dotyczyć także odbioru alkoholu zamawianego przez internet.
Jak podsumowują przedstawiciele PIH, handel ewoluuje i stwarzanie pozorów, że pewne obszary działalności handlowej nie istnieją, nie jest rozwiązaniem. Alkohol jest produktem legalnym i konsumenci mają prawo go kupować przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych w handlu narzędzi.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl