Sprzedaż detaliczna - marzec 2024 r. Dane GUS
W marcu 2024 r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 6,1 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost sprzedaży o 14,2 proc. W okresie od stycznia do marca br. sprzedaż zwiększyła się rok do roku o 5,0 proc.
Według informacji GUS, w marcu 2024 r. znaczny wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. odnotowały podmioty z grup: "pozostałe" (o 19,4 proc.), "pojazdy samochodowe, motocykle, części" (o 13,5 proc.), "paliwa stałe, ciekłe, gazowe" (o 11,2 proc.). Przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy o największym udziale w sprzedaży detalicznej "ogółem" - "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" wykazały wzrost o 6,6 proc.
Co mówią szczegółowe dane?
W marcu 2024 r. w porównaniu z marcem 2023 r. notowano niższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 1,8 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży "ogółem" zmniejszył się w marcu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,6 proc. do 8,0 proc.
Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (z 25,6 proc. przed rokiem do 23,3 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (odpowiednio z 18,0 proc. do 17,1 proc.). Udział grupy "tekstylia, odzież, obuwie" nie uległ zmianie i wyniósł 23,0 proc.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu 2024 r. była o 0,2 proc. niższa w porównaniu z lutym 2024 r. - informuje GUS.
Urząd zaznacza, że odnotowane zmiany (wzrost/spadek) dynamiki sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Marzec to kolejny miesiąc, w którym wyniki sprzedaży detalicznej okazały się być nieznacznie słabsze od oczekiwań. Potwierdza się więc trend, w którym gospodarstwa domowe wydają mniej na towary, przenosząc swoje wydatki na sektor usług, nie ujęty w sprzedaży detalicznej" - napisali w komentarzu do danych eksperci Portu.
"Nadal słabo wygląda sprzedaż odzieży i obuwia, której nie sprzyjają warunki pogodowe. Podobnie wygląda sytuacja w branżach zależnych od rynku mieszkaniowego. Połączenie danych o produkcji przemysłowej, budowlano-montażowej oraz sprzedaży detalicznej za marzec wskazuje, że ryzyka dla wzrostu PKB w pierwszym kwartale znajdują się po negatywnej stronie" - podsumowali.
"Sprzedaż detaliczna w marcu też poniżej konsensusu, a skala rozczarowania znacznie mniejsza niż w przypadku produkcji. Perspektywy konsumpcji to specjalnie jednak nie zmienia, co widać na poniższym wykresie. Wzrost realnych dochodów da o sobie znać" - piszą z kolei eksperci mBanku.
Analitycy Pekao traktujemy dane jako rozczarowujący odczyt, "biorąc pod uwagę, że zakupy wielkanocne przypadły w tym roku na marzec co mocno podbiło statystyki żywności r/r. Wolno odbija także sprzedaż dóbr trwałych" - piszą.
Kolejny kamyczek do wzrostu PKB w 1Q24 wyraźnie poniżej 2 proc. r/r. Na razie tempo odbicia dość ślimacze - piszą.