Wbrew prognozom ekonomistów wrześniowe statystyki sprzedażowe wypadły gorzej niż w sierpniu. Dynamika wzrostu sprzedaży detalicznej w Polsce spadła. Ostatnio była na poziomie 6 proc., a teraz wynosi 5,3 proc. Z miesiąca na miesiąc sprzedaż zmalała o 4 proc.
Skala spowolnienia dynamiki w skali roku może nie jest wielka, ale w obliczu optymistycznych prognoz ekonomistów można mówić o sporym zawodzie. Przypomnijmy, że średnia typować ekspertów wskazywała, że sprzedaż detaliczna będzie o 8 proc. wyższa niż rok wcześniej. Wynik jest więc gorszy o 2,7 pkt proc.
Nowe dane GUS miały wpisać się w serię ostatnich dobrych danych z polskiej gospodarki. Tak się jednak nie stało, co budzi spore obawy o przyszłość w gospodarce, której motorem napędowym jest konsumpcja.
Przypomnijmy, że w piątek wyraźne odbicie z dołka odnotowała produkcja przemysłowa. Skalą wzrostu przebiła przy tym prognozy ekonomistów. Wcześniej ministerstwo pracy informowało o spadku bezrobocia do 5,1 proc. - najniższego poziomu od 30 lat.
Duży wpływ na sprzedaż detaliczną mają ceny, bo z czasem w naturalny sposób pomagają w tym, żeby statystyki rosły. Ile więc jest inflacji we wzroście sprzedaży, a ile większej konsumpcji? Na to pytania pomaga odpowiedzieć GUS podając sprzedaż detaliczną w cenach stałych. Według tej metodologii możemy mówić o wzroście rok do roku na poziomie 4,3 proc.
Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej ogółem większy niż przeciętny wzrost we wrześniu w porównaniu z analogicznym okresem 2018 roku (w cenach stałych) zaobserwowano w jednostkach handlujących pojazdami samochodowymi, motocyklami i częściami (o 10,7 proc. wobec spadku o 4,3 proc. przed rokiem) oraz w niewyspecjalizowanych sklepach takich jak markety (o 7,4 proc. wobec wzrostu o 4,5 proc. przed rokiem).
Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej wysoki wzrost wykazały także podmioty z grup: meble, rtv, agd (o 11,3 proc.), farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny (o 10,9 proc.), a także tekstylia, odzież, obuwie (o 9,1 proc.).
Spadek sprzedaży odnotowano głównie w przedsiębiorstwach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 2,9 proc.).
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl