Rzetelny opis, dobrze wykonane zdjęcia, uzupełnione pola obowiązkowe i dodatkowe to standardy promowane przez OTOMOTO już od dwóch dekad działalności platformy. Wielu sprzedających przyznaje, że to właśnie tu kształtowały się dobre praktyki sprzedaży pojazdów w internecie. Platforma nie tylko dzieli się wiedzą, ale również aktywnie zachęca użytkowników do korzystania z proponowanych rozwiązań. Opiekunowie biznesowi doradzają, jak prowadzić biznes w sieci sprawniej i lepiej, bo sukces oznacza tu sytuację win-win.
Skoro o zwyciężaniu mowa – OTOMOTO zorganizowało Konkurs "Liderów Jakości", którego gala finałowa odbyła się 29 lutego w Łodzi. To wtedy poznaliśmy firmy, które nie tylko rzetelnie, ale również kreatywnie podchodzą do wystawiania ogłoszeń. Niektóre są z OTOMOTO niemal od samego początku istnienia platformy, inne mają nawet specjalne działy zajmujące się tylko i wyłącznie przygotowywaniem oraz wystawianiem ogłoszeń i obsługą potencjalnych klientów w sieci.
O tym, jak OTOMOTO edukuje i motywuje swoich partnerów biznesowych opowiedziała nam Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO.
Wojciech Grzesiak: Jaka idea stała za jest przeprowadzeniem Konkursu "Liderów Jakości OTOMOTO"?
Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO: OTOMOTO od lat edukuje rynek, a konkurs to jest kolejny etap tej edukacji, etap nagradzania. Nagradzamy wysiłki tych, którzy wcielają w życie nasze postulaty transparentności i wyrównywania asymetrii w wiedzy, czyli z jednej strony umożliwiają przeciętnemu "Kowalskiemu" zakup auta w bezpieczny sposób, a z drugiej budują własną wiarygodność, która napędza sprzedaż. Najlepszą nagrodą dla nich z pewnością jest efektywna sprzedaż, ale OTOMOTO również chce uhonorować ich działania, a także zainspirować pozostałą część rynku do mierzenia w najwyższe standardy.
Te najwyższe standardy w obecnym czasie są szczególnie ważne. Po 2023 roku już z większą pewnością możemy mówić o stabilizacji na rynku motoryzacyjnym. Dostępność samochodów w zeszłym roku była dobra i wiele wskazuje na to, że ta sytuacja utrzyma się. Weszliśmy w czas rynku "klienta" – to kupujący pozostają w centrum, a rolą sprzedających jest dostarczenie nie tylko najlepszych pojazdów, ale właśnie najlepszej usługi – takiej, która cechuje liderów jakości.
W dynamicznym otoczeniu rynkowym warto wyróżniać tych, którzy swoją postawą promują dobre praktyki i nie tyle wpisują się w trendy, co je wyznaczają. Takich właśnie liderów jakości poszukiwaliśmy w konkursie i jestem szczęśliwa, że w naprawdę wspaniałym gronie najlepszych sprzedawców w motoryzacji w Polsce wspólnie możemy przeżywać to święto motoryzacji.
Finałowa gala jest świętem transparentności i jakości, ale mamy także jeszcze jedną okazję, czyli 20 lecie OTOMOTO…
Jak najbardziej – często wspominamy, że przenieśliśmy giełdy do Internetu, ale nie możemy zapominać, że to przeniesienie pociągnęło za sobą uświadomienie kupującym, że mogą skutecznie szukać samochodu nie wychodząc z domu i nie ograniczając się tylko do zasobów najbliższego komisu samochodowego. Jubileusz powstania OTOMOTO bardzo jednoznacznie łączy się więc z transparentnością i jakością, która stanowi swojego rodzaju klamrę spinającą dzisiejsze wydarzenie.
OTOMOTO, od początku działania, było nie tylko nowym kanałem sprzedaży. Platforma w pewnym sensie zmieniła myślenie o sprzedaży i zakupie samochodów. Tworząc OTOMOTO otworzyliśmy rynek i rozszerzyliśmy jego horyzont. Oferując nowe funkcje i rozbudowując zakres działania platformy, umożliwiliśmy sprzedającym działanie na naprawdę szeroką skalę i docieranie do zainteresowanych zakupem z praktycznie całej Polski. Dane z Google Analytics mówią, że w drugiej połowie zeszłego roku średnio odwiedzało nas niemal 14 milionów użytkowników miesięcznie.
Dostarczamy narzędzia, które sprawnie wykorzystywane przez sprzedających pozwalają im na rozwój biznesu. I tych, którzy najlepiej wykorzystują te narzędzia i oferują kupującym najwyższą jakość dziś nagradzamy Tytanami OTOMOTO.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co OTOMOTO robiło do tej pory, aby edukować zarówno kupujących jak i sprzedających na rynku motoryzacyjnym?
Mówiąc o edukacji, mamy na myśli dostarczanie wiedzy i narzędzi zarówno profesjonalnym sprzedającym, jak i poszukującym pojazdów. Dążymy do tego, by wyrównywać asymetrię wiedzy i promować transparentność w całym procesie. W przejrzystym ekosystemie wszyscy czują się bezpieczniej i szybciej podejmują optymalne decyzje zakupowe.
Dziś ścieżka zakupu samochodu zaczyna się w Internecie. Działamy tak, by wszystkim naszym użytkownikom zapewnić nie tylko komfortowe doświadczenie sprzedaży albo kupna samochodu, ale także satysfakcjonującą realizację swojego celu. Towarzyszymy użytkownikom w coraz większym zakresie procesu zakupu.
Prowadzimy portal informacyjny Motopedia oraz testujemy nowe i używane samochody, pomagając użytkownikom odnaleźć się w bieżącej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, zanim podejmą decyzję o zakupie konkretnego modelu. Zestawiając dane własne z danymi rynkowymi tworzymy raporty – jak np. OTOMOTO Insights, pozwalające na dostosowanie strategii do dynamicznych realiów rynku.
Który z elementów edukacji rynku jest dla Pani najważniejszy i dlaczego?
Dużo mówimy o transparentności, ale musimy pamiętać, że tu mamy do czynienia z dwoma aspektami. Pierwszy to niwelowanie asymetrii informacji, a drugi – leżący właściwie u podstaw całej idei – to uświadamianie, dlaczego to tak ważne, także z punktu widzenia rozwoju biznesu.
Dążąc do wyrównywania wiedzy o pojeździe, np. poprzez umożliwianie weryfikacji danych w ogłoszeniach z CEPiK, wspieramy budowę wiarygodności sprzedających pojazdy – wzmacniając ich pozycję i stymulując biznes. Jednocześnie zapewniamy większe bezpieczeństwo kupującym, którzy dysponując szeroką informacją, świadomie mogą podejmować decyzję zakupową.
Chcąc ująć to w jednym zdaniu – w ramach edukacji rynku najważniejsza jest świadomość, że postawa oparta na transparentności to narzędzie pozwalające na jeszcze mocniejszy rozwój, a z pewnością nie element hamujący biznes.
Jesteśmy dzisiaj na gali wieńczącej plebiscyt "Liderów Jakości". Kogo możemy spotkać na tym na wydarzeniu?
Gala Liderów Jakości OTOMOTO to wydarzenie skupiające tych wszystkich, którzy tworzą rynek motoryzacyjny w Polsce. Wśród uczestników wydarzenia – i jednocześnie nominowanych do nagród w konkursie – są firmy, które na co dzień zajmują się sprzedażą samochodów, motocykli, maszyn ciężkich czy części motoryzacyjnych. Tutaj gośćmi są zarówno najwięksi dealerzy samochodowi w Polsce, jak też właściciele mniejszych firm i komisów – bo rynek zbudowany jest z podmiotów działających na naprawdę różną skalę.
Wśród jurorów konkursu znaleźli się przedstawiciele najważniejszych organizacji działających na rynku motoryzacyjnym w Polsce – m.in. PZPM, PSPA i SDCM, a także największej polskiej agencji badawczej Minds & Roses oraz dostarczającej rozwiązania pozwalające zarządzać flotą – DKV Mobility. Bardzo się cieszę, że Gala Liderów Jakości przyciągnęła także przedstawicieli importerów, producentów największych marek motoryzacyjnych oraz stowarzyszeń i instytucji prężnie działających na rzecz rozwoju rynku motoryzacyjnego w Polsce.
Oprócz 5 kategorii, które Państwo nagrodzili, mamy też kategorię specjalną, której nagrodą jest udział w kampanii "Prawdziwe Historie". Co może Pani powiedzieć o tej nagrodzie?
Wyjątkowość cyklu "Prawdziwe historie" tkwi w jego absolutnej unikatowości – to ludzie, autorzy ogłoszeń tworzą scenariusz do materiałów, które powstają. To ich opowieść jest tu na pierwszym planie – i to właśnie autentyczność jest tu najważniejsza.
Zaczynając serię kilka lat temu, filmem, którego bohaterkami były wnuczka i babcia, autorki ogłoszenia dotyczącego sprzedaży Wartburga, czuliśmy, że ruszamy z naprawdę wielkim tematem i że ten projekt ma wielki potencjał. Do dzisiaj zrealizowaliśmy już 6 naprawdę wyjątkowych historii – różniących się od siebie, ale wszystkich naprawdę przepięknych. Bohaterami jednej z historii była rodzina Smuszkiewiczów, których rodzinny biznes rozwija się właśnie na OTOMOTO. Możemy ich spotkać dzisiaj na gali.
Dziś, tutaj w Łodzi, jesteśmy w miejscu, gdzie – jestem przekonana – prawdziwych historii jest bardzo wiele i jestem ich ogromnie ciekawa. Dlatego tak bardzo cieszy mnie możliwość spotkania z tymi, którzy swoje historie tworzą codziennie, także dzięki OTOMOTO. W ramach nagrody specjalnej wyróżniamy jednego z nominowanych, ale kto wie, może dzisiejsze spotkanie zaowocuje inspiracjami do kolejnych opowieści, które będą wzruszać nie tylko nas, ale też wszystkich, do których docierają nasze spoty?
Kim jest dla Pani Lider Jakości?
Lider Jakości wyznacza trendy, odpowiada na potrzeby swoich klientów, dostarcza im pełną informację i podaje ją w formie, która jest atrakcyjna dla kupującego. Lider Jakości zdaje sobie sprawę z tego, że za sprzedażą samochodu stoi cała kompleksowa usługa, która zaczyna się od zainteresowania swoim produktem. Dalej towarzyszy klientowi na każdym etapie jego procesu decyzyjnego i zakupowego, a po dokonaniu transakcji przekształca się w obsługę aftersales, która niezmiennie daje klientowi poczucie bezpieczeństwa i utwierdza go w przekonaniu, że dokonał dobrego wyboru.
Jestem przekonana, że właśnie takie praktyki są dziś na rynku najbardziej doceniane i ci, którzy najlepiej rozumieją potrzeby klientów, mają szansę zyskać nie tylko statuetkę, ale przede wszystkim lojalnych klientów.
Płatna współpraca z marką OTOMOTO