Ekspertka dodaje, że te liczby to efekt m.in.dofinansowania zakupu w ramach programu "Mój Elektryk". W programie "Mój elektryk" kwota dopłaty wynosi 18 750 zł, jeśli zadeklarowany zostanie roczny przebieg do 15 tys. km. Jeśli przedsiębiorca zadeklaruje, że w dwa lata przejedzie ponad 30 tys. km, dotacja może wynieść nawet 27 tys. zł.
"Polskie floty będą coraz bardziej zelektryfikowane. Według naszych sondaży wśród firm flotowych ponad 60 proc. z nich rozważa wprowadzenie pojazdów elektrycznych do swoich flot w przeciągu najbliższych 2-3 lat — mówiła Agnieszka Szwaj, w trakcie debaty zorganizowanej podczas konferencji "Zielona logistyka w drodze".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Również Maciej Matelski, dyrektor ds. rynku samochodów osobowych w PKO Leasing, widzi na rynku samochodów elektrycznych bardzo duże ożywienie.
"Po lutym 2022 r. rynek pokazał, że rok do roku sprzedaż samochodów czysto elektrycznych wzrosła o 140 proc., a samochodów hybrydowych typu plug-in o ponad 100 proc. Zwiększył się też ich udział w ogólnej sprzedaży samochodów" - podkreślił.
Samochody elektryczne, w tym dostawcze do 6 ton i minibusy, kupują przede wszystkim przedsiębiorcy, przeznaczając je na krótkie trasy i w pobliżu miast. Na dalszych trasach przeszkodą jest zasięg baterii i brak rozwiniętej sieci stacji ładowania.
"Są to głównie firmy kurierskie, gdzie dzienne dystanse wynoszą od 100 do 200 km, samorządy, które realizują transport publiczny, służby komunalne czy np. piekarnie" - wyjaśnił Adam Skierkowski, product manager w MAN TGE.
Ekspert wskazał, że MAN, który w ofercie posiada elektryczny samochód dostawczy o ładowności 6 ton, oferuje rozwiązanie pozwalające na ładowanie baterii, również podczas jazdy, z paneli słonecznych zainstalowanych na dachu samochodu.
Podczas debaty eksperci wskazywali, że problemem w upowszechnieniu elektryków są: brak infrastruktury ładującej poza miastami oraz systemowe bariery regulacyjne — np. bardzo długie procedury podłączeniowe.
Zdaniem ekspertów samochody elektryczne mają w Polsce przyszłość, również ze względu na powstające w centrach miast strefy czystego transportu, a także dlatego, że system rządowych zachęt daje elektrykom m.in. preferencje w parkowaniu i umożliwia im poruszanie się po buspasach.