Pandemia i wojna na Ukrainie mocno odbiły się na branży motoryzacyjnej. Problemy z dostępnością pojazdów i komponentów do ich produkcji znacznie wydłużyły czas oczekiwania na nowe samochody i ożywiły rynek pojazdów z drugiej ręki. To z kolei podniosło ceny zarówno nowych, jak i używanych samochodów i motocykli. Jak sytuacja wygląda obecnie? Czy możemy mówić już o stabilizacji i przy okazji liczyć na korektę cen?
- Rok 2022 był rzeczywiście trudny dla branży motoryzacyjnej – przerwy w łańcuchach dostaw przełożyły się na ograniczoną dostępność nowych samochodów, a to naturalnie wpłynęło też na rynek aut używanych. Z jednej strony zmniejszyła się podaż, bo kierowcy rzadziej decydowali się na wymianę dotychczasowego samochodu, nie mając alternatywy w postaci nowych modeli. Z drugiej strony, właśnie z powodu niemożliwości zakupu auta z salonu, zainteresowanie wielu kierowców skupiło się na pojazdach używanych, które sprzedawały się naprawdę szybko. To wszystko przełożyło się na wyraźny wzrost cen. W 2022 roku samochody używane wystawiane na OTOMOTO były droższe o blisko 26% niż rok wcześniej.
Dziś sytuacja jest bardziej stabilna. Ruszyły linie produkcyjne, na nowe modele zwykle nie czeka się już miesiącami, ceny nie rosną w takim tempie, jak jeszcze rok temu. Ale to nie oznacza, że spadają. Rynek znowu pozwala na swobodne podejmowanie decyzji zakupowych, oferuje szeroki wybór modeli i konfiguracji, jednak kupujący są dziś znacznie ostrożniejsi. Wzrost cen dotyczy nie tylko samochodów, ale właściwie wszystkich produktów, w tym benzyny. Decyzja o znaczącym wydatku, jakim jest zakup samochodu – stosunkowo bardziej obciążającym domowy albo firmowy budżet niż kilka lat temu – jest dziś znacznie trudniejsza.
Jak w nowej rzeczywistości radzą sobie profesjonalni sprzedawcy?
- Rynek motoryzacyjny jest bardzo dynamiczny i jego profesjonalni uczestnicy, często działający w branży jeszcze od czasów, gdy samochody sprzedawało się na giełdach samochodowych, sprawnie odnajdują się w nowych okolicznościach. Sprzedawcy rozumieją, że dziś proces zakupu samochodu zaczyna się w internecie, a duża część ścieżki zakupowej w nim pozostaje. Sposób prezentacji oferty w sieci jest więc kluczowym elementem, który pozwala docierać do kupujących.
Jak zmieniły się oczekiwania i nawyki kupujących?
- Jako kupujący przyzwyczailiśmy się do zakupów przez internet, a pandemia tylko wzmocniła te nawyki. Decydując się na zakup samochodu, całą wiedzę o nim zdobywamy, właśnie przeglądając ogłoszenia w sieci i materiały związane z jego użytkowaniem. Rozmowa ze sprzedawcą pozwala nam zweryfikować informacje, które pozyskaliśmy wcześniej. Z tego powodu bardzo ważna jest transparentność ogłoszeń dotyczących sprzedaży samochodów i wspieranie podawanych informacji o pojeździe wiarygodnymi, zewnętrznymi źródłami. Kupujący przed decyzją o osobistej wizycie u sprzedawcy często decydują się na skorzystanie z Inspekcji Technicznej OTOMOTO, realizowanej przez niezależnego specjalistę. Na potrzebę wyrównywania wiedzy o sprzedawanym samochodzie odpowiadają także sprzedawcy, którzy od wiosny 2022 roku mogą poddawać weryfikacji z CEPiK swoje ogłoszenia. Dzięki temu mogą potwierdzić poprawność informacji i zyskać wiarygodność w oczach klientów.
Dużo mówi się o elektromobilności i ekologicznych środkach transportu. Czy po liczbie ogłoszeń i transakcji widać zmianę w zwyczajach zakupowych pod kątem rodzaju napędu?
- Transport zeroemisyjny jest naszą przyszłością. Rozporządzenia unijne, takie jak przyjęty niedawno AFIR, dodatkowo mobilizują nas do tego, by przyspieszyć transformację rynku motoryzacyjnego. Aby elektromobilność stała się powszechna, potrzebujemy infrastruktury ładowarek, także tych przeznaczonych dla transportu ciężkiego, który stanowi bardzo ważną część polskiej gospodarki oraz, co być może jeszcze ważniejsze dzisiaj, edukacji.
Z badań, które zrealizowaliśmy ostatnio wynika, że już 43% Polaków jest otwartych na zakup używanego samochodu elektrycznego, choć obecnie zaledwie 29% osób przyznaje, że zna kogoś, kto używa "elektryka". Nie mamy wiedzy o tym, jak samochody elektryczne sprawdzają się w codziennym użytkowaniu, dlatego często powielamy mity i wzmacniamy obawy związane z przesiadką do elektrycznego pojazdu. Niemniej otwartość na zakup używanego auta zeroemisyjnego jest podyktowana wysoką ceną nowych modeli. Zwłaszcza w obecnej sytuacji ekonomicznej, kiedy myślimy kategoriami "portfela". Widzimy, że na tę chwilę brakuje podaży w tym zakresie – wśród wszystkich oferowanych do sprzedaży samochodów używanych w OTOMOTO modele z silnikiem elektrycznym obejmują mniej niż 1%.
W jaki sposób OTOMOTO wspiera swoich partnerów biznesowych?
- Celem OTOMOTO od początku działalności jest łączenie kupujących i sprzedających. Szereg narzędzi, które oferujemy naszym partnerom biznesowym, służy właśnie temu, by efektywnie wspierać ich relacje z klientami i pozwalać im skutecznie rozwijać strategie sprzedaży pojazdów różnych kategorii oraz części. Oprócz działań podnoszących ich widoczność na platformie, oferujemy możliwości prezentacji całej oferty oraz zespołu na Stronie Dealera Pro. Analizując dane z platformy, dzielimy się z klientami wiedzą o zachowaniach potencjalnych kupujących, pomagając im w ten sposób jeszcze lepiej dopasować ofertę do zainteresowanych zakupem użytkowników OTOMOTO. Ponadto udostępniamy klientom opcję przeglądania najnowszych ogłoszeń publikowanych na platformie, by dać im możliwość stałej rozbudowy bazy pojazdów. I co najważniejsze, zapewniamy im kanał sprzedaży, który miesięcznie odwiedza średnio ponad 6 milionów użytkowników! Dzięki wsparciu stałymi działaniami marketingowymi dbamy o to, by pozostawać najbardziej intuicyjnym miejscem poszukiwania samochodu w świadomości Polaków.
Po jednej stronie mamy sprzedających, ale potencjalni klienci też wymagają odpowiedniej opieki. Jak OTOMOTO dba o ich bezpieczeństwo i komfort?
- Bezpieczeństwo w kontekście motoryzacji zawsze powinno być priorytetem i zależy nam, by zapewniać je także w zakresie korzystania z platformy i logowania do niej. Nad prawidłowością ogłoszeń w serwisie czuwa zespół moderacji, który weryfikuje każde wiarygodne zgłoszenie od użytkowników. Ponadto wprowadziliśmy system dwuetapowej weryfikacji podczas procesów logowania i rejestracji. System opiera się na zaawansowanej infrastrukturze Amazon Cognito, chroniącej dane użytkowników w oparciu o najlepsze praktyki branżowe. Jednym z kluczowych jego elementów jest nauka maszynowa – analizując zachowanie użytkowników, takie jak lokalizacja, adres IP czy identyfikator urządzenia, system potrafi wykryć nietypowe i potencjalnie ryzykowne sytuacje.
We wrześniu ruszyła kolejna edycja konkursu "Liderzy Jakości OTOMOTO", która z pewnością przyniesie korzyści zarówno sprzedawcom, jak i osobom poszukującym wymarzonych pojazdów. Czym różni się od poprzednich?
- Konkurs "Liderzy Jakości OTOMOTO" jest wyjątkowy, bo równe szanse na wygraną mają wszyscy aktywni klienci biznesowi OTOMOTO, bez względu na wielkość i skalę prowadzonej przez nich działalności. Ocenie zostaną poddane pojedyncze ogłoszenia – przede wszystkim ich jakość oraz atrakcyjność opisu i zdjęć. W jury zasiądą także związani z branżą motoryzacyjną eksperci spoza OTOMOTO. Dodatkowo tym, co wyróżnia tegoroczną edycję, jest otwarcie konkursu dla sprzedających w aż 5 kategoriach: Osobowe/Dostawcze, Motocykle, Części, Maszyny Ciężkie, Elektryki. Każdy klient biznesowy OTOMOTO w konkursie może zgłosić po jednym swoim ogłoszeniu w każdej z konkursowych kategorii.
Jaki jest próg wejścia dla chętnych do wzięcia w nim udziału i jakie przewidziano nagrody?
- Aby wziąć udział w konkursie "Liderzy Jakości OTOMOTO", wystarczy do 30 listopada wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej konkursu. Zgłosić się może każdy, kto co najmniej od stycznia 2023 roku posiada konto biznesowe, a jego średnia miesięczna kwota wystawień z trzech ostatnich okresów rozliczeniowych wynosi nie mniej niż 1500 zł brutto.
Na autora najlepszego zgłoszenia spośród wszystkich kategorii czeka wyjątkowa nagroda specjalna – zaproszenie do wystąpienia w kolejnej odsłonie kultowego cyklu "Prawdziwe historie", który za każdym razem ogląda średnio 4,5 miliona widzów w Polsce i który skutecznie wypromował oferty wszystkich dotychczasowych bohaterów serii. Inaczej mówiąc, to skuteczny sposób na reklamę swojego biznesu. Ponadto w każdej z pięciu kategorii konkursowych jury przyzna 9 wyróżnień – voucherów o wartości 1000 złotych do wykorzystania w sieci sklepów z artykułami AGD i RTV oraz 1 nagrodę główną – kampanię billboardową realizowaną w okolicy działania sprzedawcy. Myślę, że naprawdę warto powalczyć!
Jak rysuje się przyszłość rynku motoryzacyjnego? Czy pojawiły się nowe trendy, którym powinniśmy się przyjrzeć?
- Ostatnie lata są najlepszym dowodem na to, że cały czas powinniśmy być gotowi na zmiany. Te nadchodzą – jak choćby wspomniana wcześniej elektromobilność, która z czasem będzie mieć coraz większe znaczenie i obejmować coraz większą część polskiego transportu. Z punktu widzenia sprzedających nowe samochody, jednym z najbardziej istotnych elementów będzie rozwój agencyjnego sposobu sprzedaży, w których dealerzy będą ściśle współpracować z importerami aut. Pełna indywidualizacja zamówień wpisuje się w oczekiwania zakupowe konsumentów – adaptacja do nowego systemu będzie więc kluczowa i jako OTOMOTO zrobimy wszystko, by w dobie tych zmian niezmiennie wspierać naszych klientów biznesowych.
Płatna współpraca z OTOMOTO