Ursa powstała w fińskiej stoczni Tyovene Oy na specjalne zamówienie z myślą o przekopie Mierzei Wiślanej. W 2023 r. jednostka została zwodowana, a 12 czerwca 2024 r. przypłynęła do Polski i zacumowała w Porcie Nowy Świat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ursa za 117 mln zł pogłębi tor wodny
Z oświadczenia Urzędu Morskiego w Gdyni wynika, że głównym zadaniem pogłębiarki będzie "obsługa nowej, ponad dwudziestokilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Próby rozpoczęły się dzień po przybyciu Ursy do Polski.
Sprzęt posiada własny system pogłębiarski i ładownię, która napełnia się urobkiem w trakcie pracy. UM tłumaczy, że urobek pobierany jest ze spłyconych miejsc np. na torze podejściowym. Następnie przy użyciu pomp i rurociągów urobek wypompowuje się na miejsce odkładu.
Ursa ma 62,75 m długości i 12 m szerokości. Jej wyporność to 2341 ton, a zanurzenie konstrukcyjne - 3,9 m. Na pokładzie może przebywać maksymalnie osiem osób. Statek może osiągnąć prędkość 8 węzłów (z urobkiem) lub 11 węzłów (bez urobku z pełnymi zapasami).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sprzęt kosztował 117 mln zł i choć jest już gotowy do użycia, to na zakończenie inwestycji trzeba poczekać jeszcze dwa lata.
Spór o ostatni etap przekopu Mierzei Wiślanej
Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został uroczyście otwarty 17 września 2022 r. i jego celem jest uproszczenie szlaku morskiego na Bałtyku. Jednak przez lata samorząd i poprzedni rząd spierali się o to, kto ma zapłacić za pogłębienie ostatniego odcinka rzeki Elbląg prowadzącej do miejskiego portu. Jest to niezbędny element, który nadaje sens całej inwestycji.
Samorząd przekonywał, że to zadanie państwa, a rząd, że to powinność Elbląga. PiS oferował wkład na inwestycję, ale kosztem przejęcia większości udziałów w porcie. Strony przerzucały się opiniami prawnymi, które potwierdzały ich stanowiska.
Do przełomu doszło po zmianie władzy. W maju wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka oznajmił, że budżet programu "Budowa nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" zostanie zwiększony o 33 mln zł, aby pogłębić ostatni odcinek rzeki Elbląg przed elbląskim portem.