- Pierwsze wnioski z niego poznamy pod koniec tego kwartału - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek Polskiej Agencji Prasowej. Zapewnił, że będą przedstawiane "bez zbędnej zwłoki". Przypomnijmy: CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Zaczynamy audyt i na jego podstawie będziemy przedstawiać rekomendacje dla Rady Ministrów, jeśli chodzi o projekt CPK albo poszczególnych jego elementów - powiedział PAP Lasek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zaznaczył, że rekomendacje, "w przeciwieństwie do poprzedników będą bazować na rzetelnych i pełnych analizach, ale uwzględnią także rzeczywistą sytuację budżetu Polski".
- To niezwykle istotne gdy mówimy de facto o publicznych pieniądzach - dodał pełnomocnik rządu.
Audyt w CPK. Kiedy pierwsze decyzje?
- W audycie będziemy badać wiele obszarów równolegle. Sporo decyzji kierunkowych uda nam się zakomunikować już pod koniec tego kwartału - powiedział Lasek.
Po zmianie rządu nie wiadomo, które elementy CPK będą kontynuowane, choćby to czy to będzie program kolejowy czy budowa lotniska. Pełnomocnik rządu przyznał, że dziś nie może powiedzieć jednoznacznie, w jakiej formule CPK powstanie lub nie i czy to będzie w planowanej lokalizacji.
Zdaniem Macieja Laska komponent kolejowy CPK "był mało kontrowersyjny".
- Od dłuższego czasu mówiło się o Kolei Dużych Prędkości, ale już rozmiar, zakres, liczba linii, ich przebieg - to chciałbym zostawić ocenie ekspertom - powiedział.
Chciałbym, aby projekt ten był wielowariantowy i decyzje o realizacji poszczególnych wariantów wynikały z aktualnej sytuacji, z jednej strony gospodarczej, a z drugiej strony realnych potrzeb rynku - wskazał Lasek.
Wywłaszczenia? "Uczciwie należy się zmierzyć z tym problem"
Zapewnił, że audyt będzie przeprowadzony rzetelnie, a spółka swoje dalsze plany będzie przeprowadzać w dialogu społecznym.
Olbrzymim wyzwaniem dzisiaj jest kwestia wywłaszczeń pod planowaną inwestycję. Chciałbym doprowadzić do takiej sytuacji, żeby osoby wobec, których nie da się już tego uniknąć, czuły się zaopiekowanie przez państwo. Inwestycje infrastrukturalne wymagające wywłaszczeń, czy wykupu ziemi zawsze będą budzić emocje społeczne. Uczciwie należy się zmierzyć z tym problem - podkreślił Lasek.
W ostatnim czasie w spółce CPK doszło do kluczowych zmian:
- 17 stycznia odwołano radę nadzorczą i powołano jej nowy skład,
- w kolejnym kroku nowa rada nadzorcza odwołała prezesa spółki Mikołaja Wilda,
- pełniącym obowiązki prezesa został Filip Czernicki.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy.
W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.