"Stop smog" to program, który ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń, poprawę jakości powietrza oraz efektywności energetycznej budynków.
Średni koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku, a w przypadku budynku o dwóch lokalach – w jednym lokalu, nie może przekroczyć 53 tys. zł.
Dotychczas na realizację programu przeznaczono 180 mln zł. W latach 2022-2024 planuje się zasilić Fundusz Termomodernizacji i Remontów ok. 518 mln zł z przeznaczeniem na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych realizowanych w ramach programu „Stop smog”.
Do końca grudnia 2020 r. program nie cieszył się zbyt dużą popularnością. W ciągu blisko dwóch lat obowiązywania programu "Stop smog" podpisano tylko siedem porozumień z samorządami na inwestycje związane z termomodernizacją domów i wymianę kotów grzewczych. Z grudniowych danych przekazanych przez resort klimatu i środowiska wynikało, że na program wydano ponad 50 mln zł.
Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Paweł Mirowski powiedział, że teraz sytuacja ma się zmienić.
- Ma to przede wszystkim związek ze zmianami ustawowymi, które ułatwią gminom w aplikowaniu środków z programu "Stop smog". Jednym z postulatów samorządów było to, żeby z funduszy mogły skorzystać nie tylko gminy, ale również powiaty oraz związki gminne i metropolitalne. Przy czym warunki ramowe muszą być spełnione indywidualnie przez każdą gminę, na obszarze której będą realizowane przedsięwzięcia niskoemisyjne - podkreślił.
Chodzi o przepisy znowelizowanej ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, dzięki której zmniejszają się też rygory, jakie muszą spełnić gminy, aplikując do programu.
Program zakłada, że w przypadku zawartego porozumienia z gminą pokrywa ona 30 proc. kosztów inwestycji, a strona rządowa 70 proc. To powoduje, że inwestycja termomodernizacyjna może być w 100 proc. pokryta ze środków publicznych, bez udziału środków prywatnych właścicieli budynków.
- Ta forma pomocy jest skierowana do osób najuboższych, których nie stać na ocieplenie domu i wymianę pieca. Osoby kwalifikujące się do programu są typowane przez gminy, a są to osoby, których przeciętny miesięczny dochód, na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 175 proc. kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125 proc. tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym - przypomniał Mirowski.
Dotąd porozumienia w programie "Stop smog" podpisało siedem gmin: Skawina, Sucha Beskidzka, Pszczyna, Niepołomice, Tuchów, Sosnowiec, Rybnik na ponad 54 mln zł, z czego budżetu państwa pochodziło 37,4 mln zł, a ok. 17 mln zł - z budżetów gmin. W ramach dotychczas zawartych porozumień inwestycje antysmogowe mają objąć ponad ok. 1,1 tys. budynków.