Zgodnie z informacjami zawartymi w komunikacie, zarząd PKP Cargo zdecydował się na podjęcie działań mających na celu ograniczenie kosztów w związku z okresowymi problemami finansowymi, a także czasowego ograniczenia zadań związanych z obsługą wolumenu transportowego - informuje wnp.pl.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak możemy przeczytać, spółka w związku z tym przekazała do konsultacji organizacjom związkowym informację o zamiarze wdrożenia od 1 czerwca 2024 r. działań mających na celu ograniczenie kosztów, w postaci uruchomienia programu kierowania pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Tzw. postojowe ma objąć nawet do 30 proc. załogi.
Zakładamy, że skierowaniem na tzw. nieświadczenie pracy może zostać objętych nawet do 30 proc. ogółu pracowników spółki, przy czym okres nieświadczenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie może być krótszy niż miesiąc i dłuższy niż dwanaście miesięcy. Dziś rozpoczęto analizy w tym zakresie na poziomie poszczególnych jednostek organizacyjnych spółki - wyjaśnił p.o. prezesa zarządu PKP Cargo Marcin Wojewódka, cytowany przez wnp.pl.
Wojewódka podkreślił, że jednym z powodów podjęcia tych działań jest znaczący spadek przewozów kolejowych i utrzymująca się negatywna tendencja w tym zakresie w porównaniu do 2023 roku. To z kolei prowadzi do spadku wpływów, co jest równoznaczne z wystąpieniem okresowych trudności finansowych - wskazał
W liście do związkowców możemy przeczytać, że każdy pracownik, który zostanie wysłany na tzw. postojowe, ma prawo do zagwarantowanych w ustawie:
- świadczenia socjalnego w wysokości 60 proc. miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego, obliczanego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy,
- wykonania czynności niezbędnych dla zachowania uprawnień zawodowych pracownika,
- korzystania ze świadczeń w ramach zakładowego funduszy świadczeń socjalnych.
Wyniki PKP Cargo za pierwszy kwartał 2024 roku
Grupa PKP Cargo szacuje, że odnotowała w I kw. 2024 r. 122,4 mln zł zysku EBITDA i 96,8 mln zł straty EBIT - podała spółka w komunikacie. Przychody z tytułu umów z klientami - zgodnie z szacunkami - wyniosły 1.180,7 mln zł, a strata netto 118,1 mln zł. Ostateczne dane o osiągniętych wynikach spółka przedstawi w skonsolidowanym raporcie za I kw., który zostanie opublikowany 27 maja 2024 r.
Mając na uwadze wystąpienie okresowych trudności finansowych oraz ograniczenie zadań w spółce, zarząd podejmuje wszelkie możliwe działania w celu podniesienia efektywności biznesowej, a także usprawnienia procesów i optymalizacji kosztowej - czytamy w raporcie.