- Strategia Cyfryzacji Polski już po konsultacjach ma być zaprezentowana rządowi w 2025 roku - poinformował podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Przed Polską realizacja kluczowych celów na najbliższą dekadę. Cele te muszą uwzględniać między innymi zmieniający się krajobraz bezpieczeństwa państwa i środowiska międzynarodowego, aktualne trendy i wyzwania w obszarze technologii i jej regulacji, a także specyfikę polskiego społeczeństwa i gospodarki.
"Polskie ambicje i działania wpisują się w kontekst zauważalnego w ostatnich latach wzrostu znaczenia cyfryzacji na liście priorytetów Unii Europejskiej. Nasz plan na najbliższe 10 lat jest ambitny i obejmuje każdy element funkcjonowania Państwa, życie obywatela oraz działania przedsiębiorstwa" - poinformował resort cyfryzacji.
–Wyzwania stojące przed Polską w obszarach konkurencyjności gospodarki, demografii, bezpieczeństwa państwa i jego obywateli czy zdrowia sprawiają, że intensywne inwestowanie w cyfryzację w wielu obszarach przestaje być kwestią wyboru. Staje się koniecznością, bez której pozycja naszego kraju wyraźnie osłabnie. Jeśli jednak cyfryzacji zostanie nadany odpowiadający jej znaczeniu priorytet, zyskają nie tylko poszczególni obywatele i obywatelki – których jakość życia się poprawi – ale i Polska jako całość – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kluczowe założenia nowego podejścia do cyfryzacji
- Koniec z silosowością – która sprawia, że poszczególne części administracji nie widzą się wzajemnie, podwyższa koszty i radykalnie utrudnia budowę korzystnych dla obywateli rozwiązań;
- Pieniądze, ludzie i lepsza organizacja – ludzie, którzy tworzą potencjał cyfrowy państwa nie mogą tego robić za płacę minimalną;
- Współpraca – międzynarodowa, ale też między państwem a akademią, społeczeństwem i biznesem. Współpraca, w której wszyscy – również międzynarodowe korporacje – dokładają swoje cegiełki do budowy wspólnego dobra;
- Obywatele – nowe rozwiązania nigdy nie mogą być wprowadzane kosztem bezpieczeństwa, zarówno w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa, jak i do praw podstawowych.
- Sprawiedliwa transformacja cyfrowa – rozwijające się cyfrowe państwo musi dbać o klimat, prawa pracowników platformowych i wsparcie osób, których miejsca pracy są zagrożone przez technologię. Nie może też myśleć, że technologia sama rozwiąże wszystkie problemy.
- Bezpieczeństwo – w cyberprzestrzeni, w wykorzystaniu AI, w bezpiecznym korzystaniu z technologii w ogóle – przede wszystkim przez dzieci.
"Musimy być przygotowani". Gawkowski ostrzega biznes
Pierwszy taki dokument
Strategia to ponadsektorowy dokument strategiczny w dziedzinie informatyzacji państwa, określający nadrzędny cel, jakim jest poprawa jakości życia obywateli poprzez cyfryzację do 2035 r. Jego realizacja możliwa jest tylko dzięki interwencji w szeregu obszarów, wykraczających poza tradycyjnie definiowany dział administracji – informatyzacja.
Zaplanowane do realizacji cele obejmują szerokie spektrum zagadnień, począwszy od kwestii horyzontalnych, poprzez płaszczyznę państwa i jego obywateli, na gospodarce i rozwoju technologii kończąc.
Takie podejście pozwoliło na stworzenie nowoczesnej, przekrojowej i odpowiadającej na aktualne wyzwania wizji rozwoju cyfrowego, bazującej na aktualnych trendach europejskich i globalnych, wynikającej z diagnozy aktualnego stanu informatyzacji państwa oraz odpowiadającej na formułowane oczekiwania społeczne.
Wdrażanie strategii nie może się odbywać w oderwaniu od otoczenia strategicznego, zarówno krajowego, jak i unijnego. Sformułowane w strategii cele znajdują odzwierciedlenie i są uszczegółowione w szeregu już obowiązujących dokumentów lub będą spójne z nowymi wersjami dokumentów będących aktualnie w opracowaniu, tj. Strategia Cyberbezpieczeństwa RP, Narodowy Plan Szerokopasmowy, Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych, Program Otwierania Danych, Polityka Rozwoju Sztucznej Inteligencji czy Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji.
Kluczowe cele do 2035 roku
- W roku 2035 przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe będzie miało 85% obywateli;
- 100 proc. projektów IT o publicznym zastosowaniu realizowanych zgodnie z jednolitymi standardami i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa;
- 100 proc. podmiotów realizujących zadania publiczne pracuje na systemie elektronicznego zarządzania dokumentami;
- 100 proc. spraw prowadzonych przez te podmioty załatwiana jest elektronicznie;
- 20 mln Polaków posiada portfel tożsamości cyfrowej;
- Wszystkie kluczowe e-usługi dostępne w aplikacji mObywatel;
- 100 jednostek chorobowych diagnozowanych wspomagająco z wykorzystaniem AI;
- Przynajmniej 1,5 mln specjalistów ICT;
- 100 proc. jednostek administracji publicznej udostępniających e-płatności;
- 50 proc. firm wykorzystujących narzędzia AI;
- 5 proc. PKB na cyfryzację od 2035 roku.
Dokument powstał w Ministerstwie Cyfryzacji we współpracy z innymi urzędami administracji rządowej oraz z uwzględnieniem postulatów interesariuszy społecznych i środowisk biznesowych. Zastąpi on Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa i będzie stanowić podstawę strategiczną dla wydatkowania europejskich funduszy przeznaczonych na cyfryzację, a tym samym będzie wyznaczał kierunek negocjacji obejmujących nadchodzącą perspektywę finansową.