Strategia podatkowa to nowy obowiązek, który wszedł w życie z początkiem roku. Oznacza on, że największe firmy muszą opublikować strategię podatkową. Chodzi o grupy kapitałowe i firmy z przychodami powyżej 50 mln euro rocznie.
Co powinno się znaleźć w strategii podatkowej? Przepisy tego nie precyzują, do czego przyznaje się sam rząd. Na stronach administracji publicznej znajdziemy jednak informację, że w strategii powinno się znaleźć miejsce m.in. dla:
- stosowanych procedur i procesów w zakresie wykonywania obowiązków podatkowych;
- liczby przekazanych informacji o schematach podatkowych (MDR) z podziałem na podatki;
- transakcji z podmiotami powiązanymi, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów.
Duża firma powinna również poinformować w strategii o planowanych restrukturyzacjach, ale też dobrowolnych formach współpracy ze skarbówką. Taką jak na przykład interpretacje podatkowe.
Strategię trzeba opublikować do końca 2021 roku za rok podatkowy 2020. Jeśli ten nie pokrywa się z kalendarzowym, to firmy mają na to 12 miesięcy od zakończenia roku podatkowego.
Choć wydaje się, że czasu jest sporo, to firmy już dziś powinny zacząć interesować się tym obowiązkiem. Mówią o tym eksperci, przepytani przez "Rzeczpospolitą".
– Zarząd danej firmy powinien przy tym podjąć stosowną uchwałę i rozpocząć jej realizację na różnych szczeblach w firmie, wszędzie tam, gdzie np. obieg dokumentów jest istotny dla rozliczeń podatkowych - mówi "Rz" Wojciech Majkowski, doradca podatkowy w KPMG.