Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Materiał sponsorowany przez HRlink

Stwórz czytane ogłoszenie o pracę

Podziel się:

Obecnie do pisania ofert pracy trzeba podchodzić jak do tworzenia reklam. Twoje ogłoszenie musi wpadać w oko! Przed Wami szybkie wskazówki dla rekruterów, którzy chcą pisać lepsze ogłoszenia o pracę

Stwórz czytane ogłoszenie o pracę
(Adobe Stock)

Rynek kandydatów jest trudny, a w niektórych branżach szybkie znalezienie dobrego pracownika staje się powoli jak szukanie świętego Graala… Na duży spływ kandydatów, a potem skuteczne utrzymanie ich w procesie ma wpływ mnóstwo czynników, ale pierwszy krok do skutecznych rekrutacji zawsze jest taki sam – dobre ogłoszenie o pracę. Jeśli zatem już na pierwszym etapie Twój proces rekrutacji wyraźnie utyka, to nie dziw się, że nie docierasz na metę z licznymi i świetnymi kandydatami do wyboru. 

Częste błędy w anonsach o pracę to między innymi: 

  • Teksty nieprzyjazne dla czytelnika – długie bloki tekstu, brak boldów i zdania wielokrotnie złożone sprawiają, że bez mocnej kawy trudno zmusić się do przeczytania takich elaboratów. Poświęć trochę czasu na przyjaźniejsze formatowanie tekstu, a uzyskasz zdecydowanie lepszy efekt. 
  • Anonse z pominięciem SEO – jeśli nie śledzisz słów kluczowych i nie dbasz o dostosowanie ogłoszenia do wymogów SEO, to szykuj się na coraz gorsze wyniki w zakresie liczby wejść czy reakcji na Twoje oferty. 
  • Zaburzenie równowagi między wymaganiami a benefitami – nawet przy wysokich stanowiskach staraj się nie odstraszać kandydatów długą listą warunków. Jest to tym ważniejsze, jeśli niewiele możesz zaoferować w zamian. 
  • Ogłoszenie jakich tysiące – nijaki opis stanowiska i taka forma przedstawienia firmy, że właściwie można pod nią podciągnąć 2/3 przedsiębiorstw w tym kraju. Nie zanudzaj swoich kandydatów, bo w efekcie nikt nie zapamięta Twojego ogłoszenia – wyróżnij się na tle innych! 

Bardzo zachęcamy Cię do testowania różnych treści i obserwowania różnic w skuteczności poszczególnych wersji. Zmieniaj nieco grafikę, teksty, a nawet nazwę stanowiska i obserwuj wyniki. Takie podejście pozwoli Ci przetestować różne pomysły i podejścia – zobaczysz ich efekty na twardych danych liczbowych m.in. liczbie odsłon, kliknięciach na "Zapisz ofertę", czy wreszcie ilości samych aplikacji. Takie podejście przynosi owoce wszystkim rekruterom, a najbardziej docenisz je w sytuacji powtarzalnych i licznych procesów rekrutacji. 

Pamiętaj również, że warto różnicować ogłoszenia w zależności od miejsca publikacji, ponieważ konkretne portale rekrutacyjne gromadzą nieco inne grona kandydatów. Co innego będzie działało na serwisie branżowym, a co innego sprawdzi się lepiej na popularnych portalach typu Pracuj.pl 

Wejdź w buty kandydata 

Gdy masz przed sobą tekst oferty pracy, to zanim ją opublikujesz, zadaj sobie proste pytanie – jakich informacji potrzebują Twoi kandydaci? Spróbuj po kolei przeanalizować poszczególne elementy ogłoszenia patrząc na nie z perspektywy potrzeb jego odbiorców. 

Czy wpisana nazwa stanowiska pokrywa się z częstymi wyszukiwaniami w zakresie podobnych profilów zawodowych? Jeśli nie, to Twoi kandydaci być może w ogóle nie trafią na Twoją ofertę. Im wyższe stanowisko, tym większa powinna być szczegółowość w opisie obowiązków – czy Twój tekst to uwzględnia? Pamiętaj, że doświadczony pracownik może nie zadowolić się kilkoma ogólnikami, bo zwykle wie, czego szuka i zależy my na rozwoju kariery. Jeśli chodzi o benefity, to w ogólnym rozrachunku działa zasada "im więcej tym lepiej", ale nie można przesadzać. Narzędzia pracy czy przerwa to obowiązki pracodawcy, a nie dodatkowe świadczenia dla zespołu… 

Przypomnij sobie również częste pytania kandydatów na rozmowach kwalifikacyjnych. Jakich informacji im brakowało? Wartości firmy i ambitne obowiązki są ważne, ale w praktyce często okazuje się, że kandydaci rezygnują z udziału w procesie z o wiele bardziej prozaicznych powodów. Dlatego przypomnij sobie, co jest ważne dla Twoich rozmówców i już na etapie ogłoszenia podaj np. stałe godziny pracy, informację o pracy stacjonarnej lub zdalnej czy przewidywany czas trwania rekrutacji. 

Nie tylko tekst jest ważny 

Pamiętaj, że sam tekst to dzisiaj zdecydowanie za mało. O atrakcyjności i poczytności ogłoszenia rekrutacyjnego dzisiaj decydują czynniki wizualne. Żadna oferta pracy – nawet najlepiej napisana – nie będzie wyglądała profesjonalnie bez dopasowanych zdjęć i dopracowanego układu graficznego. Na miłą dla oka całość składają się kolory, wielkość czcionek, formatowanie tekstu, elementy graficzne i zdjęcia. Mówiąc krótko bez wsparcia dobrego grafika się nie obejdzie. 

Równie ważne jest to, co dzieje się dalej z kandydatem, gdy podejmie on już decyzję o aplikowaniu. Na większości portali rekrutacyjnych ścieżka jest już ustalona z góry i możemy ją tylko w niewielkim stopniu edytować np. poprzez dodanie dodatkowych pytań. Warto jednak przyjrzeć się krokom, jakie musi wykonać kandydat aplikujący na Twojej stronie internetowej. Ścieżka powinna być jak najkrótsza i maksymalnie przyjazna dla użytkownika. Upewnij się, że zgłoszenie się jest również możliwe w wersji mobilnej (czyli przez komórkę lub tablet). Jeśli widzisz elementy, których można się pozbyć z procesu aplikacji, by skrócić jej czas albo ułatwić kandydatowi życie – zrób to bez wahania. 

Jak się wyróżnić z ogłoszeniem o pracę?

W tłumie jednorodnych i sztampowych ogłoszeń o pracę bądź wyjątkowy i daj się zapamiętać. Jeśli myślisz, że to brzmi świetnie, ale jednocześnie nie masz zupełnie pojęcia, jak to zrobić, to podsuwamy Ci kilka pomysłów: 

  • Zamiast nudnych fotografii ze stocków dodaj do ogłoszenia fajne zdjęcia Twoich pracowników – np. z wspólnych spotkań, targów czy firmowych wydarzeń. 
  • Stwórz oryginalne wideo dedykowane kandydatom – pokaż firmę, jej pracowników lub jak będzie wyglądała praca nowego członka zespołu. 
  • Masz w firmie ciekawy projekt CSR? A może robicie fajne rzeczy w ramach wolontariatu? Pokaż firmę kandydatom od tej strony! Dodaj do ogłoszenia zdjęcie i krótki opis, a do tego link dla tych, którzy chcieliby dowiedzieć się więcej. 
  • Jeśli Twoi pracownicy są ambasadorami firmy, to zdecydowanie warto pokazać ich światu! Zamieść w ogłoszeniu fragment materiałów powstałych w ramach programu Employee Advocacy i podpowiedz, gdzie można poznać więcej szczegółów. 
  • Zamieść w ogłoszeniu wynagrodzenie – tak, na polskim rynku ten prosty zabieg pozwoli Ci się wyróżnić. To działa zwłaszcza, jeśli oferujesz konkurencyjne zarobki. 

Materiał sponsorowany przez HRlink

praca
rekrutacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl