Pesa złożyła oferty w dwóch toczących się od początku roku długotrwałych postępowań przetargowych na zakup pojazdów elektrycznych dla Kolei Rumuńskich. Oba prowadziła rumuńska Agencja Reformy Kolei. W jednym z nich kontrakt, który będzie finansowany z rumuńskiego funduszu Krajowego Planu Odbudowy (KPO), zdobyła polska spółka.
Rumunia ma jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o odnowienie taboru kolejowego. Pojazdy Pesa to będą pierwsze od ponad 20 lat nowoczesne składy dla Kolei Rumuńskich. Co dla nas równie ważne – to ostatnie umowy, jakie mamy do podpisania w ramach pakietu kolejowego KPO, pieniądze na wszystkie zadania są już zakontraktowane – powiedział rumuński minister transportu i infrastruktury Sorin-Mihai Grindeanu, cytowany w komunikacie.
Szef resortu transportu był obecny przy podpisaniu kontraktu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pesa dostarczy pociągi rumuńskim kolejom
Prezes Agencji Reformy Kolei Stefan Adrian Roseanu podkreślił, że to kolejny, ważny krok na drodze do modernizacji kolejowego transportu pasażerskiego. Dodał też, że "agencja pracuje nad pozyskaniem dodatkowych źródeł finansowania kolejnych inwestycji w ten bezpieczny i ekologiczny środek transportu".
Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumuńskim będą rozwinięciem zbierających dobre opinie w Czechach, elektrycznych zespołów trakcyjnych z rodziny Pesa 654/655, produkowanych dla prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. To dla nas kolejny, ważny krok w budowaniu pozycji spółki jako dostawcy nowoczesnych, komfortowych pojazdów klasy Intercity. Chcemy je, także w wersji HS, dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy, w całym rejonie Trójmorza – powiedział prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, cytowany w komunikacie.
Pesa wyprodukuje dla Kolei Rumuńskich pojazdy Inter-Regio. Są to trzyczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach. Rozwijają prędkość do 160 km/h i posiadają 192 miejsca siedzące w 1 i 2 klasie.
Umowa przewiduje, że Pesa będzie również przez 15 lat świadczyć dla ARF usługi utrzymania pojazdów. W tym celu polska spółka, wraz z państwowymi Kolejami CFR Calatori, utworzy lokalne centra serwisowe. W tej sprawie firma podpisała już z państwowymi spółkami CFR Calatori i CFR SA wstępne porozumienia.
Pesa już wcześniej dostarczała pojazdy do Rumunii
Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012-2023 tramwaje na rynek rumuński. Łącznie jeździ ich już 37, w miastach: Kluż, Jassy i Krajowa. Obecnie bydgoska spółka produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla czeskich CD i Regio Jet oraz kolei w Ghanie, a eksport to w ostatnich latach eksport ponad połowa produkcji Pesy.