Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Sukces polskiego producenta. Jego lokomotywa wodorowa może wyjechać na tory

11
Podziel się:

Pesa Bydgoszcz odnotowała spory sukces. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał świadectwo dopuszczenia do eksploatacji lokomotywy wodorowej – poinformowała spółka w komunikacie. To oznacza, że już wkrótce wyjadą one na tory.

Sukces polskiego producenta. Jego lokomotywa wodorowa może wyjechać na tory
Lokomotywa wodorowa SM42-6Dn (Materiały prasowe, PESA Bydgoszcz)

Sama koncepcja i projekt lokomotywy to dzieło konstruktorów spółki Pesa. Jednak przy jego realizacji firma z Bydgoszczy współpracowała z krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi.

Pierwsza lokomotywa wodorowa od Pesy

Pracę nad implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych spółka rozpoczęła w 2019 r. To właśnie wtedy podjęła ona decyzję, że pierwszą maszyną napędzaną wodorem będzie lokomotywa manewrowa SM42-6Dn.

Cieszę się, że mogłem podpisać dopuszczenie do eksploatacji dla pierwszej wyprodukowanej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym. Ten przypadek był szczególny, bo zarówno europejskie, jak i krajowe przepisy nie określają wymagań dla napędu wodorowego w pojeździe kolejowym. Dlatego dla UTK było to bardzo ciekawe doświadczenie. Mam nadzieję, że pojazdów kolejowych o napędzie wodorowym będzie przybywać, bo dzięki temu kolej stała się bardziej przyjazna dla środowiska – powiedział dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK, cytowany w komunikacie Pesy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Prezes Pesa Krzysztof Zdziarski natomiast zapowiedział, że kierowana przez niego firma pracuje nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji elektrycznej i ogniw wodorowych.

Oto szczegóły dotyczące nowej lokomotywy

Lokomotywa, którą UTK dopuścił do eksploatacji, jest wyposażona w zeroemisyjny napęd wodorowy. Energię wytwarzają dwa ogniwa wodorowe o łącznej mocy 170 kW – podała spółka.

Poprzez baterię trakcyjną zasilają one cztery asynchroniczne silniki trakcyjne o mocy 4x180 kW, co pozwala na rozwijanie prędkości do 90 km/h. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy – poinformowała Pesa.

Lokomotywa wyposażona jest w system jazdy autonomicznej. Umożliwia on maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
WYRÓŻNIONE
Made in PRL
rok temu
Fablok 6D (typy fabryczne Ls800E i Ls800P, typ konstrukcyjny 6D wraz z podtypami, seria PKP SM42) – normalnotorowa manewrowa lokomotywa spalinowa produkowana w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1963–1992 oraz oferowana do 2013. W sumie wyprodukowano i dostarczono 1822 egzemplarze tego typu, w tym 1157 dla PKP.
Bismark
rok temu
Takich wiadomosci nam po trzeba, myslacych chwalic! A emocjonalnych mitomanow nalezy ganic!
Jer
rok temu
rewelacja
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
Danoniusz O8
3 miesiące temu
Wspieramy OKOPZN!! Produkcja wodoru z podziemnego zgazowania węgla. Wspieramy OKOPZN i szukacie nas na Facebooku i YouTube oraz tik tok. Potrzebujemy waszego wsparcia by eksperci patrioci przebili się z tą informacją. CWP!!
nick
rok temu
to kiedy sprzedaz firmy?
xxxx
rok temu
Wodór jest bardzo niewydajny. Wymaga sporo energii, żeby go pozyskać, jest trudny w transporcie i magazynowaniu, bardzo lubi uciekać. Straty w stosunku do pojazdów bateryjnych są nieporównywalnie większe. Jako demonstrator technologii jest spoko, ważne, że się rozwijamy, dokonujemy poszerzenia swoich możliwości, nowe rzeczy stają się realne. Jeśli chcieć na tym budować transport, kogoś chyba starzy kołysali w betoniarce.
Bismark
rok temu
Takich wiadomosci nam po trzeba, myslacych chwalic! A emocjonalnych mitomanow nalezy ganic!
Jovanka
rok temu
Nigdy nie wsiądę do takiego pociągu. Zbyt dobrze pamiętam cepeliny. To też był wielki sukces do czasu.