Celem projektu regulacji PPWR jest ograniczenie produkcji opakowań oraz ich wpływu na środowisko. Jest to projekt mocno rozwojowy, który niesie ze sobą wiele możliwości, ale też i ograniczeń. Dla branży gastronomicznej proponowane zmiany będą przełomowe, tym bardziej, że opakowania pełnią ważną funkcję, zapewniając bezpieczeństwo żywności. Według raportu Kearney z 2022r, opakowania z sektora gastronomii sieciowej stanowią 1% odpadów opakowaniowych. Do dyskusji w temacie obniżenia liczby odpadów aktywnie włącza się McDonald's.
"W pełni zgadzamy się z celem PPWR, którego celem jest wsparcie gospodarki obiegu zamkniętego. Dowodem na to jest fakt, że od kilku lat wdrażamy gospodarkę obiegu zamkniętego opakowań w McDonald's Polska" - mówi Anna Borys, dyrektorka ds. relacji korporacyjnych w McDonald's Polska, podczas panelu "GOZ i łańcuch wartości w modelach operacyjnych i strategiach biznesowych", który odbył się pierwszego dnia IV Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego.
Zielona innowacja w McDonald's
McDonald's w myśl rozwoju GOZ stale wprowadza innowacje. Jedną z nich, która została wdrożona przy współpracy z toruńskim recyklerem Miklan-Ryza, jest możliwość przetwarzania opakowań gastronomicznych m.in. kubków do kawy, które są powlekane cienką warstwą polimeru, czy opakowań zatłuszczonych, zabrudzonych żywnością. Z takich opakowań McDonald's odzyskuje włókna papierowe i przetwarza je na pełnowartościowe produkty. Dzięki tej technologii opakowania są poddawane recyklingowi i mogą ponownie trafić do restauracji w formie papierowych ręczników i papieru toaletowego.
"W tym obszarze jest ogromna przestrzeń do innowacji. Wspólnie z naszym partnerem firmą Milan-Ryza z Torunia pokazujemy, że można. W tym momencie przetwarzamy 500 ton opakowań miesięcznie i cały czas zwiększamy tę pulę. Próbujemy różnych rozwiązań" - podkreśla Borys.
Stworzenie odpowiedniej infrastruktury niesie ze sobą wiele wyzwań, wymaga dodatkowej pracy, zaangażowania nowych podmiotów, wiele czasu i nakładu pokaźnych środków. Globalnie McDonald's wprowadza różne rozwiązania. We Francji wykorzystywane są opakowania wielokrotnego użytku.
Największym wyzwaniem są trendy konsumenckie
Doświadczenie sieci McDonald's wyraźnie pokazuje, że aby dane rozwiązania mogły się udać, potrzebna jest właściwa infrastruktura oraz odpowiedzialne i świadome zachowania konsumentów, od których zależy, co się później stanie z opakowaniem. W branży gastronomicznej dążenie do gospodarki cyrkularnej jest większym wyzwaniem, ponieważ zachodzi tu również sprzedaż na wynos.
"Przed pandemią 60% sprzedaży, to była sprzedaż na wynos. W tej chwili jest to ponad 70%. Oznacza to, że te opakowania, które wydajemy, tracimy z oczu. Te opakowania potrzebują odpowiedniej infrastruktury. Konieczna jest też świadomość społeczna, żeby można było je zagospodarować" – wyjaśnia Borys.
Innymi wyzwaniami, ale w kontekście opakowań wielokrotnego użytku, to kwestia zużycia wody, energii, detergentów. McDonald's wciąż szuka odpowiednich rozwiązań do wdrożenia gospodarki obiegu zamkniętego w swojej firmie.
"Jest to ogromna przestrzeń do innowacji. To jest w ogóle taka przestrzeń, w której mamy bardzo dużo wyzwań, znacznie mniej odpowiedzi, ale też bardzo dużo możliwości" - mówi Borys.
Opakowania w sektorze gastronomii sieciowej są bardzo istotne, ponieważ żywność musi być sprzedawana w sposób wygodny i przede wszystkim bezpieczny. Odpowiedzialność za to, co się z nimi stanie, w dużej mierze należy do konsumentów. Bez ich świadomego zachowania, cała infrastruktura i technologie wspomagające gospodarkę w obiegu zamkniętym, nie zostaną w pełni wykorzystane.
Bez konsumenta nie ma obiegu zamkniętego
Edukacja konsumentów jest istotną kwestią w dążeniu do osiągnięcia gospodarki cyrkularnej. Jest to również obszar odpowiedzialność każdej dużej firmy, zwłaszcza takiej, której działalność opiera się na pracy z konsumentem, jak restauracje McDonald's. Świadomy konsument jest filarem w procesie budowania gospodarki obiegu zamkniętego. Bez konsumenta nie ma obiegu zamkniętego. To od niego zależy, gdzie dane opakowanie znajdzie się po konsumpcji. Bez świadomych działań konsumentów, cała innowacja wprowadzona przez firmę, po prostu nie zadziała.
"Widzimy, że jednym z kluczy jest doświadczenie. Konsumenci wierzą w to, czego doświadczają. Dlatego w naszych restauracjach oznaczamy ręczniki papierowe, które powstają z naszych kubków, po to, żeby nasi goście wiedzieli, że z nich skorzystają" - podkreśla Borys.
Doświadczenie obiegu zamkniętego w praktyce jest ważnym elementem edukacyjnym, który przynosi znaczne korzyści. W tym celu McDonald's prowadzi kampanie informacyjne. W 2022 roku w telewizji oraz w mediach społecznościowych została zrealizowana pierwsza kampania na temat gospodarki obiegu zamkniętego w restauracjach "pod złotymi łukami". Miała ona za zadanie zachęcić gości restauracji do prawidłowej segregacji opakowań. Wynik tej kampanii przełożył się na wzrost czystości frakcji papierowej w koszach. To oznacza, że konsumenci zrozumieli, że segregacja zużytych opakowań ma sens, uwierzyli w gospodarkę cyrkularną i chcą w niej aktywnie uczestniczyć. Obecnie prowadzona jest druga kampania "Jutro zależy od nas", która ma zaspokoić ciekawość konsumentów w temacie drogi odpadu od momentu wyrzucenia go do kosza, do jego powrotu do restauracji w nowej postaci, np. jako papierowy ręcznik.
"Mamy ambicje, aby wszystkie restauracje, w których możliwe jest wprowadzenie obiegu zamkniętego, w nim uczestniczyły" - podkreśla Anna Borys w rozmowie na "gorących krzesłach" z Moniką Praczyk, redaktorką TOGETAIR.
Więcej informacji na https://mcdonalds.pl/ oraz na https://togetair.eu/.
Materiał sponsorowany przez TOGETAIR