Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości współfinansuje i organizuje wyjątkowy na rynku program podnoszenia kompetencji kadry menadżerskiej. By mieć w firmie menadżera innowacji nie trzeba go szukać na rynku lub wysyłać na dodatkowe studia. Wystarczy udział w Akademii Menadżera Innowacji. Zajęcia w niej trwają do 9 miesięcy, a ich zakończeniem jest stworzenie Planu Wdrożenia Zmiany w firmie uczestniczącej w AMI.
Akademia Menadżera Innowacji to program szkoleniowo-doradczy kierowany do kadry zarządzającej polskich firm. Cel finansowania akcji przez PARP jest jasny. Chodzi o podniesienie kompetencji pracowników w zakresie tworzenia i wdrażania innowacji. Zyskują pracownicy, zyskują firmy, zyskuje polska gospodarka.
Dla menadżerów nowej generacji
Nie jest tajemnicą, że do rozwoju innowacyjnych firm potrzebni są menadżerowie posiadający kompetencje z zakresu kształtowania kultury innowacyjnej w firmie, organizacji pracy i zarządzania ryzykiem oraz całym cyklem innowacyjnym. Tylko takie osoby są w stanie pociągnąć zespół, tworzyć rewolucyjne pomysły i w efekcie – przygotowywać gotowe, nowe rozwiązania. - Menedżerowie pełnią kluczową funkcję w podnoszeniu innowacyjności firm – potwierdza Małgorzata Oleszczuk, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. - Realizacja szkoleń i doradztwa podczas Akademii pozwala na wykształcenie menadżerów innowacji nowej generacji – dodaje. - Z doświadczenia wiemy, że istnieje silna zależność pomiędzy dobrze zarządzanym procesem innowacyjnym a rynkowym sukcesem firmy. Dlatego poprawa umiejętności zarządzania innowacjami poprzez dedykowany program menadżerski w znacznym stopniu przyczyni się do rozwoju firm i współpracy z innymi innowacyjnymi podmiotami – mówi Oleszczuk.
Co zyskują pracownicy na AMI?
Po pierwsze szeroki zasób wiedzy teoretycznej oraz bogaty program zajęć praktycznych opartych w dużej mierze na studiach przypadków (case studies) firm polskich i zagranicznych. Zakres tematyczny obejmuje takie zagadnienia, jak: kultura innowacyjności, zrozumienie biznesu, strategia, struktura organizacyjna, potencjał i zasoby, procesy.
W ramach AMI firmy mogą liczyć również na 170 godzin doradztwa dedykowanego bezpośrednio firmie uczestniczącej w programie. Na tym zysk przedsiębiorstwa się nie kończy. AMI to również okazja na badanie innowacyjności firmy metodą Innovation Health Check (IHC).
Same zajęcia będą odbywały się raz w miesiącu w postaci dwudniowych zjazdów, więc nie są angażujące dla kursantów. Do udziału zapraszane są 3-osobowe zespoły (dyrektorzy, kierownicy i kadra menadżerska).
Po zakończeniu udziału w zjazdach tematycznych każdy zespół sam opracuje dokument pt. Plan Wdrożenia Zmiany, stanowiący plan powstania/wdrożenia innowacji w swojej firmie. W efekcie przedsiębiorcy, którzy skorzystają z AMI, mają produkt gotowy do wdrożenia.
Co ważne, firmy nie muszą w całości finansować udziału swoich pracowników w AMI. PARP udzieli wsparcia przedsiębiorcom, które wynosi do 80 proc. wartości usług szkoleniowych i doradczych dla mikro, małych i średnich firm oraz do 50 proc. dla dużych firm. Maksymalny wkład własny przedsiębiorstwa wynosi
- około 19 200 zł netto (czyli 6 400 zł netto na uczestnika w przypadku mikro, małych i średnich firm),
- około 48 000 zł netto (czyli 16 000 zł netto na uczestnika w przypadku dużych firm).
Na cały projekt w latach 2018-2023 PARP przeznaczy prawie 30 mln zł. To wystarczy na organizację pięciu edycji AMI.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Firmy z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz duże przedsiębiorstwa. Na tym wymagania się kończą.
Wnioski można składać od 12 grudnia 2018 roku. Ostateczny termin na złożenie dokumentów to 31 stycznia 2019 roku do godz. 16.00. Przedsiębiorcy muszą wypełnić i złożyć w lokalnym systemie elektronicznym PARP wniosek rekrutacyjny, następnie eksperci ocenią wniosek rekrutacyjny. Po pozytywnej ocenie wystarczy podpisać umowę o udzielenie wsparcia AMI oraz umowę na świadczenie usług szkoleniowych i doradczych z wykonawcą tych usług. Następnie wystarczy już tylko wnieść wkład własny w wysokości wskazanej w umowie i gotowe.
Dlaczego warto skorzystać z AMI?
- Zawód dyrektora do spraw innowacji, czyli CIO, jest stosunkowo młody, a jednocześnie ma przed sobą ogromne perspektywy. Obszar innowacji jest jednym z najbardziej interdyscyplinarnych w przedsiębiorstwie, bo skupia się na trendach technologicznych, rynku, potrzebach klienta, ale też własnych ludziach, czyli innowatorach. Kompetencje osoby pełniącej tę funkcją są więc bardzo szerokie. Tymczasem wciąż brakuje kierunków studiów czy nawet rozwiniętych programów szkoleniowych przygotowujących do tej roli – mówi Beata Cichocka-Tylman z PwC, która jest wykładowcą tematu "Potencjał i zasoby".
Beata Cichocka-Tylman pracuje z przedsiębiorstwami nad rozwojem i wdrażaniem innowacji oraz doradza w kwestiach pozyskiwania finansowania. Jest specjalistką m.in. z zakresu dotacji i ulg podatkowych, z których mogą korzystać młode firmy. Od lat poszukuje inwestorów dla młodych przedsiębiorstw, nadzoruje opracowywanie strategii innowacji, zarządza portfelem projektów.
Jest również autorką wielu publikacji z obszaru innowacji, w tym zarówno innowacji wewnętrznych (na przykład systemy innowacji pracowniczych), jak i innowacji zewnętrznych. To wykładowca i prelegent prestiżowych wydarzeń w Polsce i za granicą, mentor w wielu programach ukierunkowanych na rozwój innowacji.
- Akademia Menadżerów Innowacji zapewnia kompleksowe kompendium wiedzy. Uwzględnia również praktyczne potrzeby, szczególnie małych i średnich firm. Absolwenci będą w stanie od razu po zajęciach stosować wiele rozwiązań w swoich organizacjach. By to było możliwe, zostaną wyposażeni w najważniejsze narzędzia i metodykę – tłumaczy Cichocka-Tylman.
- AMI to też jedyna w swoim rodzaju okazja do spotkania w gronie osób odpowiedzialnych w swoich firmach za innowacje, do wymiany doświadczeń czy dobrych praktyk, a z doświadczenia wiem, że tego typu dyskusje bywają burzliwe i bardzo owocne – dodaje.
Najlepsi specjaliści w Polsce
Podczas zajęć Cichocka-Tylman ma doradzać menadżerom na temat tego, jak tworzyć portfele projektów, przygotowywać budżety, jak pozyskiwać finansowanie.
Wykłady rozwijane będą na warsztatach, które polegać mają m.in. na szczegółowej analizie przypadków przedsiębiorstw innowacyjnych i ich wyborów biznesowych.
Jednym z uznanych wykładowców AMI będzie Sergiusz Sawin, współzałożyciel oraz wiceprezes The Heart, czyli Europejskiego Centrum Współpracy Korporacji i Startupów.
Menadżerowie mogą również skorzystać z wiedzy dr Agnieszki Szóstek, która prowadzi warsztaty z "Design Thinking". Dr Szóstek to jedna z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce osób zajmujących się projektowaniem usług. Doradza i uczy innowacyjnego podejścia do projektowania w oparciu o wiedzę na temat użytkowników i ich potrzeb. Z jej wsparcia korzystają startupy, międzynarodowe korporacje i ośrodki akademickie.
Ma na koncie współpracę m.in. z Play, Allegro, IKEA, ING, PZU, Netia, INEA.
Szczegółowe Informacje na temat Akademii Menadżera Innowacji można znaleźć na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
To w tym miejscu PARP udostępnia również formularz zgłoszeniowy do programu. Na stronach dostępny jest pełen regulamin rekrutacji i harmonogram Akademii oraz pozostałe dokumenty.