W 2023 roku instytut Ipsos ponownie sprawdził, czy temat ten jest nadal jednym z najważniejszych problemów z jakimi mierzą się kobiety w dzisiejszych czasach. Nowe wyniki wskazują, iż budowanie świadomości społeczeństwa w temacie molestowania oraz sposobów reagowania na tego typu sytuacje, to wciąż kluczowy problem. W odpowiedzi na potrzebę rozbudowania programu szkoleniowego, do projektu dołączył nowy partner – fundacja Feminoteka, która jest najprężniej działającą organizacją walczącą z przemocą seksualną w naszym kraju.
77% kobiet w Polsce deklaruje, iż doświadczyło molestowania w miejscach publicznych**
Przejawy molestowania, z którymi mierzą się kobiety są często niejednoznacznie klasyfikowane jako formy przemocy. A przemoc to przecież nie tylko napaść fizyczna. Żeby o niej mówić, nie musi dojść do przekroczenia granic intymności fizycznej. To może być słowo, gest czy natarczywe gapienie się. Badania Ipsos** pokazują również, że kluczowe znaczenie ma również brak edukacji na temat tego czym jest molestowanie, a przede wszystkim, jak zachować się będąc jego świadkiem.
85%** respondentów uważa, że za mało jest programów edukujących jak reagować w sytuacji doświadczania molestowania w miejscach publicznych.
Jako jeden z głównych powodów braku reakcji podawana jest niewystarczająca wiedza jak w bezpieczny i skuteczny sposób to zrobić. Aż 73%** badanych wykazuje, iż boi się, że jeśli staną w obronie molestowanej osoby, atakujący skupi uwagę właśnie na nich. Tylko połowa ankietowanych deklaruje, że zareaguje w sytuacji, jeżeli zauważy, gdy ktoś będzie się niewłaściwie zachowywał. Biorąc pod uwagę, że 79%** molestowanych kobiet przyznaje, że reakcja ze strony świadków pozytywnie wpłynęła na zmianę sytuacji, to wciąż za mało.
Zorganizuj szkolenie dla swoich pracowników
Główne cele kampanii to uświadamianie problemu i edukacja, czyli wyuczenie wśród kobiet i mężczyzn skutecznych reakcji, gdy doświadczają molestowania oraz w sytuacji, gdy są jego świadkami. W tym celu fundacja Feminoteka, która kompleksowo wspiera kobiety po przemocy seksualnej, przeprowadzać będzie bezpłatne warsztaty z metodologii 5D, czyli pięciu technik reagowania na niepożądane zachownia ze strony innych. Spotkania zarówno stacjonarne, jak i online realizowane będą m.in. wśród pracowników firm prywatnych jak i instytucji państwowych. Każda organizacja zainteresowana przeszkoleniem swoich pracowników i zwiększeniem ich bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej w drodze do pracy, może dołączyć do programu i przeprowadzić warsztat w swojej siedzibie. Spotkania odbywają się na terenie całego kraju lub zdalnie w formie szkolenia online. W celu dołączenia do programu wystarczy skontaktować się z przedstawicielem Feminoteki (Iakov Berisov, iakovb@feminoteka.pl) i umówić dogodny termin.
Czym jest metodologia 5D
W oparciu o wyniki badań przeprowadzone przez Ipsos, globalna organizacja pozarządowa Right To Be opracowała METODĘ 5D, czyli techniki będące zarówno wsparciem dla osoby molestowanej, jak i sposobem pokazania sprawcy, że jego zachowanie nie jest akceptowane.
DEKONCENTRUJ, czyli przerwij incydent poprzez odwrócenie uwagi. Może to być upuszczenie torby, zapytanie o godzinę – każde zachowanie, które wybije z rytmu sprawcę molestowania. Ta metoda w bezpieczny sposób może zakończyć zajście bez ryzyka eskalacji agresji. Osoba molestowana zapewne zorientuje się, że chcemy jej pomóc.
DOŁĄCZ INNYCH – deleguj działań na inne osoby. Możemy poprosić o pomoc zarówno innych świadków zdarzenia, jak i osoby mające autorytet do podjęcia działań w danym miejscu (np. kelner, konduktor). Możemy również zgłosić zajście na policji.
DOKUMENTUJ, czyli nagraj incydent. Nagranie będzie wartościowym dowodem rzeczowym. Rejestruj cechy charakterystyczne miejsca, np. nazwę ulicy, numer autobusu, a także datę i czas zajścia. Ważne jest, aby nie rozpowszechnić wideo bez zgody ofiary, w celu uniknięcia wtórnej wiktymizacji.
DOJDŹ DO GŁOSU. Jest to reakcja bezpośrednia: nazwanie rzeczy po imieniu, zwrócenie się do sprawcy molestowania i stanowcze wyrażenie sprzeciwu. Jak pokazuje praktyka, najczęściej sprawdza się reakcja wyraźna, ale krótka. Wdawanie się w kłótnie nie kończy sporu, a go zaognia.
DAJ WSPARCIE PO. Zaraz po zdarzeniu wesprzyj osobę doświadczającą molestowania. Zapytaj jak się czuje, czy jest ktoś bliski, do kogo można zadzwonić, jakiego rodzaju pomocy potrzebuje.
Bezpieczne przejazdy z aplikacją Bolt
Partnerem kampanii Stand Up Sprzeciw się molestowaniu w miejscach publicznych jest również europejska superaplikacja Bolt, która podejmuje działania na rzecz uczynienia mobilności miejskiej bardziej przystępną, bezpieczną i zrównoważoną.
W ramach wspólnych działań zaplanowane są aktywacje przygotowane dla grupy użytkowników, w ramach których będą mogli odbyć krótkie szkolenie online z metodologii 5D, pozwalającej zdobyć wiedze na temat reagowania w sytuacji doświadczania niepożądanych zachowań w przestrzeni publicznej. Za ukończone szkolenie otrzymają oni zniżkę 15 złotych na swój następny przejazd. Szkolenia przewidziane są również dla kierowców realizujących przejazdy.
Dołączenie Bolt do projektu jest wynikiem nieustannych i rozbudowanych działań marki, mających na celu zapewnienie podróżnym bezpiecznych przejazdów. Od trzech lat Bolt współpracuje z fundacją Feminoteka. Dzięki temu powstał pierwszy w Polsce webinar szkoleniowy dla kierowców, a fundacja przeszkoliła też Zespół Wsparcia i pracowników biurowych. W 9 miastach w Polsce działa kategoria "Kobiety dla kobiet", a w samej aplikacji znajdują się m.in. rozwiązania bezpieczeństwa: nagrywanie dźwięku w czasie przejazdu, przycisk alarmowy, funkcja dzielenia się danymi przejazdu z bliską osobą czy weryfikacja tożsamości kierowców w czasie rzeczywistym.
Dołącz do projektu, przejdź szkolenie i reaguj świadomie!
Więcej informacji: standup-poland.com
* Międzynarodowe badanie na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych przeprowadzone przez firmę Ipsos dla L’Oréal Polska. N: 2000, marzec 2021 r.
**Międzynarodowe badanie na temat molestowania seksualnego w miejscach publicznych przeprowadzone przez firmę Ipsos dla L’Oréal Paris. N: 1000, grudzień 2023 r.
Materiał sponsorowany przez L’Oréal Paris