Każdy przedsiębiorca, który chce by jego biznes był konkurencyjny, już teraz powinien zapoznać się z trendami, takimi jak technologie chmurowe, nomadyzm czy robotyzacja. Z badania Future Thinkers wynika jednak, że choć rozumiemy potrzeby technologiczne, to nie zawsze wiemy, jak wykorzystać je w relacji z klientami.
O najważniejszych trendach przyszłości eksperci rozmawiali podczas wydarzenia Dell Technologies Forum. Oprócz głównej ścieżki tematycznej, czyli realnych przykładów wdrożeń transformacji cyfrowej, ważnym punktem spotkania jest również prezentacja raportu Future Thinkers.
Jest to nowatorski projekt tworzony przez Dell Technologies wspólnie z partnerami: Digital Excellence, CIONET, infuture.insitute Natalii Hatalskiej i SAP. Kluczową rolę odegrało ponad 150 ekspertów – profesjonalistów różnych branż, dyrektorów IT, innowacji i marketingu – którzy dzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Celem projektu było spojrzenie w przyszłość i określenie najważniejszych trendów, czynników zmian, które będą kształtować makro otoczenie biznesowe w perspektywie najbliższej dekady. W ramach programu przeprowadzono warsztaty w kilku miastach Polski, m.in. w Warszawie, Krakowie i Gdańsku.
Jakie będą najważniejsze trendy, które wpłyną na budowanie strategii rozwoju do 2030 roku? Wśród dziesięciu najważniejszych, zdaniem uczestników, czynników znalazły się takie obszary, jak: Silver Tsunami (starzejące się społeczeństwo), On-Cloud (wszystko dostępne w chmurze) czy Nomadic Workstyle (brak stałego miejsca pracy, biura).
- Cyfrowa transformacja może dotyczyć wszystkich obszarów: systemu pracy, pozycjonowania, projektowania produktów, ekosystemu partnerów, linii produkcyjnych czy środowiska pracy. Większość podmiotów myśli o transformacji i stopniowo ją wdraża. Transformacja to wymóg, bo dziś każda firma jest firmą IT - tłumaczył Dariusz Piotrowski, General Manager Dell Technologies Polska. Efekty prac grup projektowych z programu Future Thinkers pogłębiono także o dodatkowe badania ilościowe. Co się okazało? Aż 90 proc. respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że transformacja cyfrowa redefiniuje branże w zasadniczy sposób, dając biznesowi nowe możliwości działania, niewykonalne w przeszłości.
Jednocześnie firmy wciąż kojarzą transformację cyfrową wyłącznie z transformacją technologiczną. Zapominają o innych czynnikach: społecznych, środowiskowych, ekonomicznych czy prawno-regulacyjnych.
- Transformacja cyfrowa wciąż kojarzy się wyłącznie z transformacją technologiczną. Oczywiście, od technologii nie uciekniemy – każda firma jest dziś firmą technologiczną. Ale przecież nie tylko technologie mają wpływ na dziejące się dziś zmiany – na funkcjonowanie firm wpływają także czynniki społeczne, środowiskowe, ekonomiczne. Tymczasem okazuje się, że duża część firm nie bierze ich w ogóle pod uwagę. To o tyle problematyczne, że zbytnia koncentracja na technologiach nie pozwala na obiektywne spojrzenie na rzeczywistość - mówi Natalia Hatalska.
W efekcie, choć transformacja cyfrowa jest przeprowadzana od 20 lat, to wciąż w większości przypadków wdrażana jest nieskutecznie (tak wg badania ocenianych jest 70 proc. działań firm prowadzonych w związku z transformacją cyfrową).
Eksperci są zgodni. Aby móc przeprowadzić skutecznie proces transformacji cyfrowej, głównym zadaniem powinno być nie tylko zrozumienie, jaką technologie firmy powinny wykorzystać, a raczej w jaki sposób transformacja cyfrowa wpłynie na ich relacje z klientami i jak zbudować organizację, która będzie w stanie proaktywnie odpowiadać na ich potrzeby.
Materiał przygotowany przy współpracy z Dell Technologies