Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Płatna współpraca z marką Dell

Sztuczna inteligencja już dziś przeobraża biznes - rozmowa z Adrianem McDonaldem

Podziel się:

W trakcie Dell Technologies Forum w Warszawie spotkaliśmy się z szefem firmy na region EMEA, Adrianem McDonaldem. Rozmawialiśmy o tym, jak sztuczna inteligencja (AI) wpływa na funkcjonowanie tego przedsiębiorstwa, a także jak może przyczynić się do rozwoju każdego innego biznesu.

Sztuczna inteligencja już dziś przeobraża biznes - rozmowa z Adrianem McDonaldem
(materiały partnera, Alicja Żebruń)

Tegoroczne Dell Technologies Forum to AI Edition. Jak w takim razie AI wpłynęło na Dell Technologies?

Najlepiej odpowiedzieć na to pytanie w kontekście ostatnich ośmiu lat. Michael Dell i zarząd firmy postanowili stworzyć przedsiębiorstwo, które odzwierciedla to, co Dell reprezentował wcześniej, ale dodając wartości, które będą istotne w przyszłości. Jesteśmy największą na świecie firmą oferującą tak szerokie portfolio rozwiązań IT, nie tylko w postaci sprzętu, ale także usług. W dzisiejszych czasach biznes oczekuje, że oferta będzie dostosowana do konkretnych potrzeb. Przykładem takiego rozwiązania jest oferowana przez Dell usługa PC as a service, która umożliwia elastyczne zarządzanie cyklem życia komputera.

Pracuję dla EMC i Dell od 36 lat. Początkowo we wszystkich regionach na świecie, a od 20 lat zajmuję się prowadzeniem biznesu w regionie EMEA. Od lat obserwuję zatem globalne zmiany w sposobie pozyskiwania technologii. Bez wątpienia ten sposób diametralnie się zmienił. Kiedyś było to coś niemal luksusowego, dostępnego przede wszystkim dla firm i rządów. Teraz wszystko dzieje się cyfrowo – operacje finansowe, praca z dokumentami, archiwizacja i wiele więcej procesów. Sztuczną inteligencję traktujemy jako istotny element biznesu, obecny na każdym etapie działania firmy. Staliśmy się światowym liderem w technologiach multicloud, by klienci mogli korzystać z takiej chmury, jaka jest dla nich najbardziej korzystna w danym momencie: publicznej, prywatnej czy hybrydowej.

Kiedyś o infrastrukturze i rozwiązaniach technologicznych decydował kierownik IT, dziś w decyzje te zaangażowani są również CIO, CFO, a nawet CEO. Generatywna AI ma wpływ na każdy aspekt działalności organizacji. Można powiedzieć, że zmieniła wszystko, podobnie jak pojawienie się internetu czy smartfona, AI spowodowało konieczność redefiniowania wielu obszarów pracy.

Czy to oznacza, że kiedyś AI będzie zdolna przejąć rolę CEO?

AI to wciąż narzędzie, które funkcjonuje w sposób nadzorowany. Algorytm jest kluczowy, jednak wciąż tworzy go lub kontroluje człowiek. Tym, co tu najważniejsze, jest fakt, że AI wykonuje pewne czynności dużo sprawniej niż my. Kiedyś bardzo dużo czasu zajmowało mi podejmowanie decyzji sprzedażowych i produkcyjnych na nadchodzący okres. AI to zmieniło – wspiera mnie w znacznie szybszym działaniu. To nie jest nawet tylko technologia, a sposób na przeobrażenie biznesu.

A co z warstwą programową AI? Czy Dell koncentruje się tylko na warstwie sprzętowej?

Wręcz przeciwnie, dziedzictwo w produkcji sprzętu znaczy dla nas bardzo dużo, ale oprogramowanie także jest niezbędne. Jesteśmy pod tym względem jednym z większych dostawców, bo nasz sprzęt jest platformą umożliwiającą współdziałanie wielu programów, aby efekt był jak najbardziej korzystny dla użytkownika.

W takim razie, w jakich obszarach klienci powinni szukać możliwości wdrażania AI?

Dam taki przykład: każdy, kto kojarzy ideę hiperskalowych centrów danych AI wie, że dysponują one ogromną mocą obliczeniową. To naprawdę niesamowite możliwości, ale dla klienta istotne są te miejsca, gdzie AI styka się bezpośrednio z jego codziennymi aktywnościami na tzw. brzegu sieci, np. w sklepie, fabryce, samochodach, komputerach. To tutaj AI daje nam największe możliwości.

Mamy do dyspozycji potężną technologię. Spójrzmy na obecne przedsiębiorstwa i ich gotowość do jej wdrożenia. Co jest najważniejsze w AI, czego firmy mogą nie wiedzieć?

Myślę, że dziś każdy zdaje sobie sprawę z tego, co oznacza ten skrót, orientuje się w tym, co AI może zrobić, ale nie każdy dobrze rozumie znaczenie AI. W zasadzie każdy wie, że AI jest technologią, w którą należy zainwestować. Ale jak to zrobić dobrze? Do czego wykorzystać AI w danym biznesie? Przedsiębiorcy czasem to wiedzą, a czasem nie mają pojęcia. To wciąż duże wyzwanie dla biznesu. I tu pojawia się właśnie Dell z naszymi rozwiązaniami projektowanymi z myślą o AI. Nasi eksperci i partnerzy, którzy wspierają przedsiębiorców we wdrażaniu AI tak, aby faktycznie korzystali oni z możliwości jakie ta technologia ze sobą niesie. Dell pomaga zwiększyć bezpieczeństwo danych, ułatwia współpracę z NVIDIA, Intelem, Microsoftem, oferując gotowe rozwiązania.

Czy w takim razie każdy biznes musi wdrożyć AI?

Właściwie, jeśli chcemy osiągnąć sukces, to jest to najlepsza droga. AI działa na wielu polach szybciej niż człowiek, pozwala lepiej zrozumieć klienta i sprawniej przygotowuje sprzedawcę do kontaktu, a to 20 do 30 proc. kosztów, jakie ponosimy. W naszym przedsiębiorstwie sprzedawcy poświęcali 20 proc. czasu pracy na przygotowania do spotkań, teraz, dzięki AI, jest to tylko 10 proc. Jeśli nie wdrożymy AI, nie będziemy mogli konkurować z tymi, którzy to zrobią.

A czy AI jest w stanie zmniejszyć dystans pomiędzy biznesami, by umożliwić im lepszą współpracę? Wiemy przecież, że modele AI są w stanie skutecznie łączyć siły.

Tak, AI faktycznie pozwala na lepszą komunikację i współpracę z partnerami i klientami. Świetnym przykładem jest temat komunikacji prawnej. Organizacje mogą mieć nawet 700 wzorów umów, a dzięki AI udaje się te zapisy prawne pomieścić w 20 umowach. I to w dosłownie każdym języku. AI doskonale orientuje się w przepisach prawnych, jest w stanie wygenerować dowolny dokument. Jeśli dopasujemy AI jednej firmy do AI drugiej, to mogą one dojść do porozumienia. Prawnicy będą mniej zaangażowani, bo wystarczy tylko kilka pytań, by stworzyć odpowiedni dokument.

Czy to oznacza, że AI może zastąpić ludzką pracę? Czy należy obawiać się sztucznej inteligencji z perspektywy biznesowej?

Wiele procesów będzie wspomaganych przez AI, ale wciąż pozostają działania, których AI nie wykona – nie przekona zarządu do podjęcia odpowiedniej decyzji. Tu potrzebny jest człowiek, bo tylko ludzie kierują się empatią i są naprawdę zaangażowani. Dlatego koncentrujemy się mniej na tym, co robi AI, a bardziej na człowieku. Pewne zawody na pewno przestaną istnieć, ale powstanie też wiele nowych. Będzie zapotrzebowanie na miliony specjalistów AI, zajmujących się kwestiami etyki i nadzorujących działanie sztucznej inteligencji.

Skoro już dyskutujemy o technologii AI w kontekście biznesowym – czy to, że AI pozwala wykonywać zadania szybciej, jest jedynym, czy też najważniejszym jej plusem?

Spójrzmy na to z perspektywy, która jest dla mnie wyjątkowo interesująca: opieki zdrowotnej. Wiele starszych osób cierpi na artretyzm, na który wciąż nie ma lekarstwa. Jestem przekonany, że dzięki AI w ciągu kilku lat takie lekarstwo zyskamy. AI może nieprzerwanie wspierać poszukiwania rozwiązania problemu. Zwiększanie liczby układów GPU zwiększa potencjał modeli AI. Granicą jest około miliona współpracujących ze sobą układów, ale gdy już osiągniemy taki wyszkolony system, żadna choroba nie powinna być problemem. Ludzie odniosą ogromne korzyści, na dodatek zyskując personalizowane leczenie.

Innym tematem jest ekologia i dbałość o przyszłość naszej planety. Uważam, że AI może pomóc zahamować globalne ocieplenie i opracować sposoby reagowania na obecne zmiany. Dell współpracuje z instytucjami naukowymi i technicznymi w tym temacie, a także w innych, jak właśnie medycyna czy bezpieczeństwo jądrowe.

Przyjrzyjmy się zatem sztucznej inteligencji właśnie z perspektywy zielonej energii. Microsoft już dziś inwestuje w energię jądrową.

To fakt – kupili Three Mile Island, swoją pierwszą elektrownię jądrową. Budowanie centrów danych wokół zrównoważonych źródeł zielonej energii to świetny kierunek. Energię powinniśmy pozyskiwać już nie z węgla czy gazu, ale z odnawialnych źródeł. W zależności od kraju czy regionu powinna to być energia wodna, wiatrowa albo właśnie reaktory modułowe.

Wróćmy jeszcze na chwilę do Polski. Jakie znaczenie dla Dell Technologies ma nasz lokalny rynek?

Wystarczy spojrzeć na to, jak inwestujemy w Polsce. To bardzo ważny rynek. Nie bez powodu wiele lat temu zdecydowaliśmy się przenieść znaczną część naszej produkcji z Chin właśnie do Polski. To tutaj, w Łodzi, znajduje się nasza najnowocześniejsza fabryka. W Polsce działa nasz zespół R&D. Bardzo cenimy sobie też współpracę z siecią polskich partnerów i dystrybutorów. To z niej nasze serwery wspomagane AI trafiają na rynek unijny. Jesteśmy ogromnie dumni z naszych pracowników w Polsce. Cieszy nas doświadczenie lokalnej kadry. Wrośliśmy w polską rzeczywistość na stałe.

A z kim Dell Technologies współpracuje w Polsce?

Bardzo istotna dla nas jest współpraca z rządem, państwem polskim. Nawet w trakcie obecnej wizyty miałem spotkania z ministrami, przedstawicielami rządu i biznesu. Obecnie mamy bardzo wiele do zrobienia, a jednym z istotnych zagadnień jest kwestia tego, co dzieje się za wschodnią granicą Polski oraz to, jak dobrze sobie poradzimy z ewentualnymi problemami.

Na koniec spróbujmy podsumować temat. Jak w kilku zdaniach można przekonać niezdecydowanych przedsiębiorców do stosowania AI?

Praktycznie każdy biznes szuka okazji, by generować coraz wyższe dochody, tworzyć więcej ciekawych rozwiązań dla klienta i większą wartość w jego oczach. Firmy chcą mieć lepsze relacje z partnerami na rynku. Te wszystkie oczekiwania mogą być wzniesione na dużo wyższy poziom właśnie dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. To jest według mnie główna zaleta AI. Na dodatek, mimo wzrostu, firmy zyskują duże oszczędności. A skoro koszty są dziś dla każdego biznesu najważniejsze, tak właśnie można uzasadnić wdrożenie technologii AI.

Dell, a właściwie Dell Technologies (od 2016 r.), założył w 1984 r. Michael Dell, gdy studiował na pierwszym roku na Uniwersytecie w Teksasie. Wykorzystał rewolucję, jaką było rozpowszechnianie się komputerów osobistych (PC). Początkowo oferował usprawnienia dla dostępnych na rynku urządzeń, ale dość szybko rozpoczął sprzedaż własnych konstrukcji. Dzięki optymalizacji kosztów dystrybucji, atrakcyjnym cenom produktu i naciskowi na wartość wsparcia klienta, firma szybko zyskała znaczącą pozycję w branży.

Firma Dell Technologies zmieniała się i rozwijała na przestrzeni lat. Transformacji podlegały sposoby dotarcia do klienta oraz oferta, na którą początkowo składały się wyłącznie produkty sprzętowe, a dziś kompletne rozwiązania IT, w tym usługi. W 2016 r. doszło do połączenia z EMC, dostawcą systemów pamięci masowych.

Dell Technologies, jako jedna z pierwszych dużych firm, zrozumiał wagę, jaką w przyszłości w biznesie odegra sztuczna inteligencja. Dokonano inwestycji w działy badawczo-rozwojowe, aby zaimplementować technologie AI w rozwiązaniach serwerowych, stacjach roboczych, a teraz także w komputerach osobistych. Dell Technologies może pochwalić się również dużym wzrostem wartości rynkowej (od 2018 r. Dell Technologies jest spółką publiczną) na przestrzeni ostatniego roku.

Płatna współpraca z marką Dell

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.