Sztuczna inteligencja to zdolność maszyn do wykazywania ludzkich umiejętności, takich jak rozumowanie, uczenie się, planowanie i kreatywność. Sztuczna inteligencja umożliwia systemom technicznym postrzeganie ich otoczenia, radzenie sobie z tym, co postrzegają i rozwiązywanie problemów, działając w kierunku osiągnięcia określonego celu.
Sztuczna inteligencja jest postrzegana jako centralny element cyfrowej transformacji społeczeństwa. Przewiduje się, że jej przyszłe zastosowania przyniosą ogromne zmiany, ale już teraz jest obecna w naszym codziennym życiu.
Zobacz też: Ceny prądu. Drożej tylko na Malcie. Nowy raport
Roboty, samochody autonomiczne, drony, internet rzeczy, wirtualni asystenci czy systemy rozpoznawania mowy i twarzy – to tylko niektóre przykłady zastosowania sztucznej inteligencji.
W 2020 roku 7 proc. firm w UE, zatrudniających co najmniej 10 osób, korzystało z aplikacji opartych o sztuczną inteligencję, wynika z danych Eurostatu. Unijny urząd statystyczny wymienia cztery rozwiązania, które wzięto pod uwagę w rankingu: usługa czatu, w której chatbot generuje odpowiedzi do klientów, analiza dużych zbiorów danych z wykorzystanie uczenia maszynowego lub przetwarzania języka naturalnego oraz roboty wykonujące czynności, takie jak sprzątanie trujących substancji, sortowanie towarów w magazynie, pomaganie klientom w zakupach lub w punktach płatności itp.
Wśród państw członkowskich UE najwyższy odsetek przedsiębiorstw (23 proc.), które korzystały z któregokolwiek z czterech wspomnianych rozwiązań odnotowała Irlandia. Za Irlandią znalazły się Malta (19 proc.), Finlandia (12 proc) oraz Dania (11 proc.).
Polska, gdzie ten odsetek wyniósł zaledwie 4 proc. uplasowała się bliżej końca zestawienia. Wyprzedziliśmy tylko cztery kraje.