Choć Polska jest trzecim na świecie eksporterem jabłek, sprzedaż cydru gwałtownie spada. Napój niskoalkoholowy z fermentowanych owoców przegrywa na krajowym rynku z piwami smakowymi.
Piwo jest tańsze, a co więcej, jego producenci mają nieco łatwiej. W przeciwieństwie do cydru, piwo można reklamować. Obowiązuje na nie także niższa stawka akcyzy.
O rozwiązaniu problemów politycy mówili wielokrotnie. W 2018 roku premier Mateusz Morawiecki obiecywał wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na polskie cydry. A to nie wszystko - miał też zostać zniesiony obowiązek przyklejania banderol do butelek.
Obietnice pozostały obietnicami, a rynek z roku na rok jest coraz mniejszy.
Aby poprawić sytuację, rząd przyjął właśnie projekt ustawy o wyrobach winiarskich, który zezwala m.in. na produkcję cydrów aromatyzowanych.
O takie rozwiązanie apelowali od wielu lat producenci. Problem w tym, że oprócz naturalnych aromatów, pochodzących z soków owocowych, do cydru będzie można dodawać także sztuczne substancje.
- Dobrze, że projekt ustawy pozwoli produkować cydr z dodatkami naturalnych soków owocowych. Oczywiście jest obawa, że przy okazji będą powstawać też cydry z dodatkami nienaturalnymi - mówi "Gazecie Wyborczej" Monika Bierwagen, prezeska firmy JRBB, producenta cydru.
Część producentów obawia się, że sytuacja ulegnie pogorszeniu, jeśli zezwolimy na produkcję napojów zawierających sztuczne aromaty.
- Boję się, że gdy pozwolimy produkować i sprzedawać cydry aromatyzowane, to zaleje nas tani przemysłowy cydr w plastikowych, dwulitrowych butelkach. Większą pożytek w rozwoju cydru przyniosłoby nie pozwolenie na produkcje cydrów z aromatami, ale zrównanie go w przepisach z piwem. Proszę mi bowiem powiedzieć jako to możliwe, że cydr, który ma mniej alkoholu niż piwo, nie można reklamować, a piwo można? - mówi w rozmowie z "Wyborczą" producent cydru, prosząc o anonimowość.
Sprzedaż cydru w Polsce gwałtownie wzrosła w 2014 roku, kiedy Rosja wprowadziła embargo na polskie jabłka.
Boom na rynku nie trwał jednak długo. Według ostatnich danych Nielsena, rynek cydru w Polsce jest wart 50 mln zł. To o ok. 16 proc. mniej, niż rok wcześniej.
Dla porównania rynek piwny jest wart 17 mld złotych.