Według najnowszych danych GUS stopa bezrobocia rejestrowanego w Polsce w lutym 2023 r. wyniosła w lutym 2023 r. 5,5 proc. To spadek o 0,4 p.p w stosunku do analogicznego okresu przed rokiem. Począwszy od 1991 r. równie dobre otwarcie roku na rynku pracy mieliśmy jedynie tuż przed wybuchem pandemii COVID-19 (w marcu 2020 r. stopa bezrobocia wynosiła 5,4 proc.).
Co więcej, jak wynika z najnowszego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości "Rynek pracy, edukacja, kompetencje" (opublikowanego w styczniu 2023), w okresie od stycznia do marca 2023 r. 24 proc. firm planowało zatrudnić nowych pracowników.
Kandydat chce znać zarobki
Kluczem do zatrudnienia jak najlepszego pracownika, a więc najbardziej pasującego do specyfiki stanowiska i oczekiwań pracodawcy, jest skonstruowanie atrakcyjnej oferty. Co powinno zawierać ogłoszenie, które skutecznie przykuje uwagę? Przede wszystkim pełne dane firmy, lokalizację miejsca pracy, opis stanowiska oraz zakres wykonywanych obowiązków. Oferta powinna także informować zainteresowanych o warunkach zatrudniania, a zatem czy jest to praca etatowa, czy na umowę o dzieło lub zlecenie. Istotne jest też, aby napisać, czy praca jest na czas nieokreślony, czy np. tylko na zastępstwo. Zamieszczając takie informacje, mamy dużo większą szansę, że otrzymamy odpowiedzi jedynie od tych kandydatów, którym odpowiada taka forma zatrudnienia.
Jednym z najważniejszych elementów jest również pełna transparentność od początku procesu rekrutacji. Przyszli pracownicy już na etapie przeglądania ofert chcą znać jak najwięcej szczegółów pracy. Znacząco na wzrost zainteresowania danym ogłoszeniem wpływają informacje w zakresie wynagrodzenia. Dziś w ogłoszeniu nie wystarczy już tylko napisać, że firma oferuje atrakcyjne zarobki, bo to dla każdego oznacza co innego. Jak wynika z danych platformy OLX, firmy, które zdecydują się zamieścić widełki płacowe w swoich ofertach, otrzymują o 50 proc. więcej odpowiedzi niż pracodawcy, którzy na tym etapie rekrutacji nie chcą ujawnić wysokości pensji.
Jednocześnie warto podkreślić, że ogłoszeń z podanym wynagrodzeniem w ostatnim czasie regularnie przybywa. Obecnie na OLX już niemal połowa ofert zawiera informację o widełkach płacowych.
Benefity przyciągają pracowników
Ważnym elementem każdego ogłoszenia jest również informacja o wymaganiach, jakie musi spełniać przyszły pracownik (m.in. wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, umiejętnościach interpersonalnych). Warto jednak pamiętać, że zbyt duża liczba wymagań na starcie może zniechęcić do aplikowania na dane stanowisko. Specjaliści od rekrutacji wskazują, że w ogłoszeniu nie powinno być ich więcej niż dziesięć.
Zachęcając kandydatów do udziału w procesie rekrutacji, warto także wspomnieć o ścieżce rozwoju, jaką oferuje firma (np. możliwościach awansu i szkoleń) oraz wymienić pozapłacowe korzyści. Mowa tu o benefitach w postaci prywatnej opieki medycznej, karty sportowej, bonów zakupowych, biletów do instytucji kultury, możliwości korzystania ze służbowego sprzętu (samochodu, telefonu, komputera) do celów prywatnych czy dofinansowania do kursów i nauki języków obcych. Przyszli pracownicy dają się skusić także na możliwość – zyskującego coraz większość popularność – workation, czyli połączenia pracy z wyjazdem wypoczynkowym (termin pochodzi od angielskich słów work i vacation).
W ogłoszeniu nie może oczywiście zabraknąć informacji, jakie dokumenty kandydat powinien złożyć oraz gdzie i w jakiej formie je dostarczyć. Na koniec należy także zadbać o aspekt prawny, czyli zamieścić klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych (RODO). Obowiązujące przepisy zabraniają przeglądania nadesłanego CV bez takiej informacji.
Prawie 110 tys. ofert pracy na OLX
Atrakcyjne i konkretnie sformułowane ogłoszenie zwiększa szanse pracodawcy na aplikację idealnego, pasującego do firmy i stanowiska pracownika. Bo choć teoretycznie na rynku jest niewielu wolnych kandydatów, to od kilku miesięcy zwiększa się zaangażowanie osób poszukujących nowego miejsca zatrudnienia. Jak wynika z danych OLX, od połowy 2022 r. zainteresowanie podjęciem pracy rośnie w tempie ok. 30 proc. rok do roku.
Średnio jeden użytkownik platformy odpowiada na cztery ogłoszenia w miesiącu (jeszcze rok temu były to trzy aplikacje). Jedna oferta zamieszczona na OLX otrzymuje średnio 20 odpowiedzi, a w przypadku pracy dodatkowej są takie, na które wpływa aż 5,5 tys. aplikacji!
Te liczby jasno dowodzą, że na stronie OLX warto zamieścić ofertę pracy (portal dzięki dużej liczbie filtrów pozwala precyzyjnie dopasować treść ogłoszenia) oraz przeglądać aktualne anonse – średnia dzienna aktywnych ogłoszeń w marcu wyniosła 109 tys., o 8 proc. więcej niż w lutym.
Płatna współpraca z OLX