W ramach umów, które zostaną podpisane po rozstrzygnięciu przetargów, kolejarze chcą zmodernizować trasę Gdynia – Lębork i linię Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice – Padew. Oprócz tego chcą zbudować nową linię Szczyrzyc – Tymbark.
Spółka wskazała w czwartkowym komunikacie, że przetarg na realizację prac na trasie Gdynia – Lębork jest kolejnym etapem inwestycji na linii kolejowej nr 202, łączącej województwo pomorskie z zachodniopomorskim.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szybciej wzdłuż polskiego wybrzeża
W ramach prac przebudowane zostaną wszystkie przystanki i stacje kolejowe na tej trasie, tj. Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork. Powstaną też nowe przystanki o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór - przekazano.
Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie mają przyspieszyć ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. O około 15 minut skróci się przez to czas podróży między tymi miastami. Szacowana wartość tej inwestycji to ponad 3 mln zł, zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.
W jej ramach kolejarze chcą też, by trasa została przygotowana do możliwości rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h.
Natomiast dzięki modernizacji linii Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew wrócą pociągi pasażerskie na kolejne odcinki tras Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów.
Podczas prac zmodernizowane zostaną stacje i przystanki Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska i Turbia, a dobudowanych zostanie siedem dodatkowych punktów zatrzymywania się pociągów: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa.
Przetarg na jeden z odcinków "słynnego projektu"
Z kolei realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże - Piekiełko, która - jak określono - jest największą inwestycją kolejową na południu Polski. Odcinek między Szczyrzycem a Tymbarkiem w Małopolsce powinien być gotowy w 2029 roku, a koszt jego realizacji szacowany jest na ponad 2 mld zł netto.
- Ogłosiliśmy przetarg na jeden z odcinków słynnego projektu "Podłęże-Piekiełko". Dzięki tej inwestycji skrócimy przejazd pociągów z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza - wyjaśnił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.
- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na kolejne odcinki, w tym w okolicach Gdowa. Chcemy jednoznacznie uciąć wszelkie spekulacje: mamy zabezpieczone pieniądze, przystępujemy do działań. Ponadto ogłosiliśmy dwa przetargi na wielomiliardowe zadania na Pomorzu oraz Podkarpaciu. Rozwijamy polską kolej - dodał.
Z kolei prezes PKP PLK Piotr Wyborski dodał, że ogłoszone przetargi poszerzą możliwości podróżowania koleją, zarówno dalekobieżną, jak i regionalną. Dodał, że przetargi te "pokazują siłę i dobrą kondycję spółki".
PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.