Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Szybciej pociągiem wzdłuż Bałtyku. Kolejarze ogłosili ważny przetarg

8
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły trzy przetargi o łącznej wartości ponad 6 mld zł - poinformowała w czwartek spółka. Przetargi dotyczą modernizacji dwóch tras - na Pomorzu i Podkarpaciu - oraz budowy nowej linii w województwie małopolskim.

Szybciej pociągiem wzdłuż Bałtyku. Kolejarze ogłosili ważny przetarg
Jeden z przetargów dotyczy modernizacji linii Gdynia - Lębork (Adobe Stock, Patryk Kosmider, Seadog81)

W ramach umów, które zostaną podpisane po rozstrzygnięciu przetargów, kolejarze chcą zmodernizować trasę Gdynia – Lębork i linię Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice – Padew. Oprócz tego chcą zbudować nową linię Szczyrzyc – Tymbark.

Spółka wskazała w czwartkowym komunikacie, że przetarg na realizację prac na trasie Gdynia – Lębork jest kolejnym etapem inwestycji na linii kolejowej nr 202, łączącej województwo pomorskie z zachodniopomorskim.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dlaczego studio z Litwy, pracujące dla Atari, przywozi 50 pracowników na konferencję do Poznania?

Szybciej wzdłuż polskiego wybrzeża

W ramach prac przebudowane zostaną wszystkie przystanki i stacje kolejowe na tej trasie, tj. Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork. Powstaną też nowe przystanki o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór - przekazano.

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Gdynia – Słupsk oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pasażerskie mają przyspieszyć ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h. O około 15 minut skróci się przez to czas podróży między tymi miastami. Szacowana wartość tej inwestycji to ponad 3 mln zł, zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.

W jej ramach kolejarze chcą też, by trasa została przygotowana do możliwości rozbudowy linii do prędkości pociągów do 200 km/h.

Natomiast dzięki modernizacji linii Stalowa Wola - Tarnobrzeg - Sandomierz - Ocice - Padew wrócą pociągi pasażerskie na kolejne odcinki tras Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów.

Podczas prac zmodernizowane zostaną stacje i przystanki Grębów, Tarnobrzeg, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska i Turbia, a dobudowanych zostanie siedem dodatkowych punktów zatrzymywania się pociągów: Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa.

Przetarg na jeden z odcinków "słynnego projektu"

Z kolei realizacja odcinka Szczyrzyc – Tymbark to pierwszy etap budowy nowej linii kolejowej w ramach projektu Podłęże - Piekiełko, która - jak określono - jest największą inwestycją kolejową na południu Polski. Odcinek między Szczyrzycem a Tymbarkiem w Małopolsce powinien być gotowy w 2029 roku, a koszt jego realizacji szacowany jest na ponad 2 mld zł netto.

- Ogłosiliśmy przetarg na jeden z odcinków słynnego projektu "Podłęże-Piekiełko". Dzięki tej inwestycji skrócimy przejazd pociągów z Krakowa do Zakopanego i Nowego Sącza - wyjaśnił minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany w komunikacie.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na kolejne odcinki, w tym w okolicach Gdowa. Chcemy jednoznacznie uciąć wszelkie spekulacje: mamy zabezpieczone pieniądze, przystępujemy do działań. Ponadto ogłosiliśmy dwa przetargi na wielomiliardowe zadania na Pomorzu oraz Podkarpaciu. Rozwijamy polską kolej - dodał.

Z kolei prezes PKP PLK Piotr Wyborski dodał, że ogłoszone przetargi poszerzą możliwości podróżowania koleją, zarówno dalekobieżną, jak i regionalną. Dodał, że przetargi te "pokazują siłę i dobrą kondycję spółki".

PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, zarządca krajowej infrastruktury kolejowej. Przedsiębiorstwo odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizacją ruchu. Spółka odpowiada również za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
Werk
2 miesiące temu
Tak szybko jeżdżą, że zegarka pod rozkład jazdy nie ustawisz.
PętaLin
2 miesiące temu
,,Szybciej z Krajowa do Zakopanego,, - Zakopane tak, ale gdzie jest Krajowo nie wiem.
J54
2 miesiące temu
Ale kombinujcie z tymi komentarzami. Raz są, a raz ich nie ma.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
Tempo200
2 miesiące temu
A kiedy dla ciężarówkę i osobówek z 70 km/h do 120 km/h?
voux populi
2 miesiące temu
raz 6 mld potem 3 mln /tyle to chyba za projekt /
śmieszek
2 miesiące temu
co oni tu wypisują! przecież tymbark to taki soczek! 😂😂😂😂😂😂😂🤣
Werk
2 miesiące temu
Tak szybko jeżdżą, że zegarka pod rozkład jazdy nie ustawisz.
PętaLin
2 miesiące temu
,,Szybciej z Krajowa do Zakopanego,, - Zakopane tak, ale gdzie jest Krajowo nie wiem.