Rynek e-commerce w naszym kraju dynamicznie się rozwija. Jak wynika z corocznego raportu Gemius, już 77 proc. internautów w Polsce robi zakupy w sieci. Eksperci PwC szacują, że wartość tego sektora w tym roku wyniesie 109 mld zł, podczas gdy w 2019 r. było to jeszcze 57 mld zł. W ciągu najbliższych pięciu lat branża e-commerce ma urosnąć o kolejne 94 mld zł.
Nie da się ukryć, że wpływ na tak szybki rozwój rynku e-commerce miała pandemia. Zamknięcie tradycyjnych sklepów sprawiło, że konsumenci przenieśli się z zakupami do internetu, co z kolei wymusiło istotne zmiany na dostawcach usług online.
Rewolucja w sposobie i czasie realizowania transakcji trwa w najlepsze. Szybkie płatności stały się nieodłączoną częścią naszego stylu życia. Przeglądamy w wolnej chwili internet na smartfonie, znajdujemy interesujący nas produkt, kilkoma kliknięciami płacimy za niego, sklep po chwili otrzymuje na konto zaksięgowane pieniądze, a my następnego dnia odbieramy paczkę z zamówiony towarem.
Szybkie przelewy nie dla biznesu
Czasem aż trudno sobie wyobrazić, jak mogliśmy funkcjonować wcześniej. Do przeszłości szybko jednak możemy się cofnąć. Wystarczy, że zaczniemy działać jako przedsiębiorcy. Bo o ile klienci indywidualni mogą liczyć na pełen komfort transakcji, tak biznes pozostaje daleko w tyle. Szybkie płatności, automatyzacja rozliczania czy paybylink w segmencie B2B to wciąż melodia przyszłości.
Jak archaiczny i nieprzystający do obecnych czasów pozostaje system płatności, doskonale wiedzą chociażby przedsiębiorcy leasingujący auto. Jeśli ratę opłacimy tuż przed terminem (np. dzień wcześniej), to prawdopodobnie firma leasingowa w kolejnym miesiącu naliczy nam odsetki. Dlaczego? Wszystko przez długi proces księgowania, który nierzadko trwa 3–4 dni.
Nic dziwnego zatem, że firmy oczekują zmian w procesach transakcyjnych. Coraz lepsze doświadczenia z życia prywatnego nijak mają się bowiem do codziennych wymian handlowych z partnerami biznesowymi. Każdego dnia przedsiębiorcy zadają sobie pytanie: gdzie są szybkie płatności?
Comarch odpowiada na potrzeby firm
Rozczarowany działaniem banków biznes w poszukiwaniu nowoczesnych form płatności coraz częściej zwraca się w kierunku fintechów. Najnowszy Capgemini World Payments Report 2022 nie pozostawia w tym aspekcie złudzeń. Aż 90 proc. firm rozważa weryfikację swojej relacji z tradycyjnymi instytucjami finansowymi z powodu niespełniania przez nie bieżących potrzeb obsługiwanych klientów.
Dlaczego płatności w sektorze B2B są takim wyzwaniem? Przepływy między firmową bazą danych a bankowością elektroniczną generują sporo pracy, a co się z tym wiąże także wyższe koszty operacyjne. Twórcy raportu Capgemini World Payments Report 2022 szacują, że przy realizowaniu każdej płatności te ostatnie mogą stanowić nawet do 5 proc. kwoty transakcji. Mówiąc wprost, to taka niewidzialna prowizja ukryta przy każdej płatności.
Na szczęście potrzeby i oczekiwania nowoczesnego biznesu dostrzega Comarch. Gigant technologiczny stworzył możliwość natychmiastowych płatności za pomocą linku do płatności na fakturze w swojej platformie Apfino. To chmurowe narzędzie, które oferuje usługi z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii, pozwalające dbać o płynność finansową firmy.
Na początek usługa szybkiego przelewu dotyczy klientów korzystających ze zintegrowanego z Apfino systemu Comarch ERP (kompleksowe oprogramowanie do zarządzania firmą). Wystawiając fakturę dla swojego partnera biznesowego, przedsiębiorca może mieć pewność, że pieniądze trafią na jego konto już po kilku minutach od jej opłacenia. Nie musi przy tym czekać na sesje wychodzące i przychodzące w banku. Opłata odbywa się za pomocą wygenerowanego specjalnego linku. To pierwsze tego typu rozwiązanie dla segmentu B2B w Polsce.
Nadchodzi finansowa rewolucja
Uruchomienie usługi jest bezpłatne i wystarczy do tego tylko jedno kliknięcie. Prowizję za przelew ponosi płatnik faktury, a informacja o dokonanej płatności jest natychmiastowo odnotowywana na naszym koncie w Apfino. Pełna automatyzacja procesu opłacania faktur skraca nie tylko czas oczekiwania na pieniądze, ale też pozwala uniknąć pomyłek przy wprowadzaniu danych do płatności.
– W Apfino w pierwszej kolejności skupiliśmy się na dostarczaniu usług finansowych dla klientów systemów Comarch ERP, ale jednocześnie budujemy kompleksowy portal do prowadzenia firmy – mówi Łukasz Rozlach, wiceprezes spółki Comarch Finance Connect, która odpowiada za rozwój Apfino.
Możliwość szybkich płatności na platformie to bowiem dopiero pierwszy krok, który ma usprawnić codzienność przedsiębiorców i dogonić rozwiązania funkcjonujące na rynku e-commerce.
– Przed nami długa droga optymalizacji procesów związanych z płatnościami w firmach, ale mamy już gotowe scenariusze, nad którymi pracujemy i będziemy sukcesywnie je wdrażać. Płatności wysokokwotowe, wymiana walut oraz agregacja rachunków bankowych połączone w jednej usłudze wniosą do zarządzania finansami firmy zupełnie nową jakość – podkreśla Łukasz Rozlach.
Więcej informacji o aplikacji finansowej i szybkich płatnościach można znaleźć na stronie Apfino.
Partnerem jest Comarch Apfino