Raport określa podejście do digitalizacji w czteropunktowej skali. Rezultat poniżej 2 pkt oznacza bardzo niski wynik, nawołujący do pilnych wdrożeń. Przez ostatnie dwa lata mieliśmy w Polsce do czynienia właśnie z taką sytuacją.
W 2022 roku wskaźnik DIGI Index wzrósł jednak z 1,8 do 2,4 pkt. Wynik ten – mimo wciąż relatywnie niskiego stopnia cyfryzacji – jest dobrym sygnałem. Dowodzi, że większość firm przeszła już z etapu przygotowań do tworzenia podstaw cyfryzacji.
DIGI Index 2022 - jak postępuje cyfryzacja w przedsiębiorstwach w Polsce
Co ciekawe, zgodnie z raportem w 2022 r. 70 proc. firm deklarowało, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel. Oznacza to ogromny wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji, kiedy takich odpowiedzi było zaledwie 28 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co więcej, z tegorocznych badań wynika, że 39,3 proc. firm zamierza zwiększyć budżet przeznaczony na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach. W 2021 r. tak odpowiedziało 16 proc. respondentów. Z kolei 34,7 proc. chce obecnie utrzymać go na dotychczasowym poziomie (68 proc. w 2021 r.).
Nasze badanie jednoznacznie potwierdza rosnącą świadomość korzyści wynikających z transformacji cyfrowej. Postrzegane są one jako konieczne dla rozwoju, ale mogą okazać się wręcz niezbędne do przetrwania firm działających w bardzo niestabilnych realiach biznesowych - mówi Maciej Zieliński, prezes Siemens Polska.
– Warto podkreślić, że badanie przeprowadzone zostało w szczególnym momencie – kiedy rosnąca koniunktura, napędzana powolnym wychodzeniem z pandemicznego kryzysu, została zakłócona wojną w Ukrainie. Tegoroczne wskaźniki wprost wskazują, że niepewność rynkowa wcale nie wpłynęła negatywnie na stosunek do digitalizacji. Wręcz przeciwnie – pogłębiła jedynie zainteresowanie rozwiązaniami stanowiącymi podstawy przemysłu 4.0 - mówi Maciej Zieliński, prezes Siemens Polska.
Rosnąca świadomości korzyści
Producenci twierdzą, że główne przewagi, jakie daje cyfryzacja, to wyższa wydajność, a finalnie również oszczędności dla spółki. Inwestujący w digitalizację zyskują też większe bezpieczeństwo, wyższą jakość produktu i znacznie większe możliwości wprowadzania nowych, innowacyjnych rozwiązań.
Z kolei główną barierą dla digitalizacji firm jest brak finansowego wsparcia. Warto pamiętać, że wewnętrzny audyt pozwoli firmom określić swoje potrzeby i teoretyczne starty wynikające z aktualnych procesów. Dzięki współpracy w tej kwestii z dostawcą cyfrowych rozwiązań możliwe jest oszacowanie ROI. Na tym etapie przedsiębiorstwa często dowiadują się o tym, że inwestycja sama się sfinansuje w akceptowalnym okresie.
Okres całego, trzyletniego badania miał charakter wysoce wyjątkowy; przypadł na czas wielopoziomowych, rozległych zakłóceń funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, w swojej skali niemających odpowiednika w ostatnich kilkudziesięciu latach, spowodowanych globalną pandemią koronawirusa. To radykalnie zmieniło warunki funkcjonowania i perspektywę strategiczną analizowanych sektorów i firm. Trudność generalnej oceny tego wpływu wynika też stąd, że jest on zapewne różny dla każdego z czterech opisywanych obszarów gospodarki. Autorzy raportu zdają sobie z tego sprawę — powiedział z kolei prof. dr hab. Piotr Płoszajski z Katedry Teorii Zarządzania Szkoły Głównej Handlowej.
Jak wynika z raportu, cyfryzacja rozwija się znacznie szybciej w dużych firmach. Przedsiębiorstwa zatrudniające 150-249 pracowników istotnie częściej deklarują, że transformacja cyfrowa jest wdrażana. Z kolei mniejsze zakłady (100-149 pracowników) oraz firmy, które działają tylko w kraju, oceniają, że budżet przeznaczony na wdrożenie cyfrowej transformacji w firmie ma raczej niski priorytet.